Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel diagram


lebn

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som kan hjälpa mig, jag vill göra ett linjediagram där en del celler är tomma.

Men jag vill inte att linjen därmed ska "hoppa" ner till baslinjen utan jag vill att linjen ska fortsätta, obruten till nästa cell/värde. Ex:

image.png.98409acb07e8cb65649d0d98f2bd00e4.png

 

Kolumnen Mv har jag satt in, för att få en utgångspunkt eller refeernspunkt.  72 representerar ett idealvärde, över 72 är sålunda sämre och under bättre.

När jag sedan gör ett diagram, ser det ut så här, och så vill jag inte att det ska se ut:

 

image.png.eaa765036cc3d05427969f5d7b8d0ce6.png

 

Linjerna är brutna och Betas linje slutar ju innan v5 fast Beta har ett resultat i den cellen. Om möjligt vill jag dessutom att linjerna inte ska vara 

så här kantiga utan mjuka, en följsam linje med andra ord. 

Jag har excel 2013, win 10.

Tacksam för hjälp!

Mvh

Lebn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har ett liknande problem angående tomma celler!

 

Jag vill göra ett linjediagram där framtida dagar efter idag är tomma (gömda formler) men som automatiskt uppdateras när det finns värden för kommande vardag. När jag använder "axeltext" ser det ut som diagrammet högst upp och när jag använder "automatiskt" räknas helgdagar med som inte finns med i min tidslinje.. Hur får jag det att se ut som diagrammet högst upp fast värdena stannar vid 2019-01-28 (och imorn vid 2019-01-29) och endast inkluderar de datumena som jag har i tidslinjen???

 

Hälsningar,

Gustav

excel bild.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ett steg på vägen!

 

Det stämmer att om jag fyller i ny data manuellt så expanderar tabellen. Men om data redan finns där i gömda formler expanderar den inte (se bild där jag låtit formler i gråa kolumner bero på 1 eller blankt till vänster). Tabellen stannar vid 2019-01-28 ändå!

 

/Gustav

bild excel 1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...