Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gränssnitt (interface)


Globetrot

Rekommendera Poster

Tycker det är svårt att läsa text på ''Eforums'' sida på grund av kombination med vit bakgrund och ljusblå text.

Är det möjligt att göra text tydligare (mörkare) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det länktexten du tänker på? Den "vanliga" texten i inlägg verkar väldigt mörkt grå när jag kollar vilken färgkod som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag det ser bra ut, jag skulle nog inte kalla det för ljusblå, mellan blå kanske.

 

image.png.aa68295fe10757dfa44ecd8be2790ea1.png

 

Men att minska v (ungefär ljushet på färgspråk om jag minns rätt) kanske kan åtgärda det och ändå behålla samma "ton" av blå skulle kanske öka kontrast utan att ändra känslan på eforum allt för mycket.

 

Exempel

image.png.f3fa59c8e8ef9a8cae471c7e3e9d1b64.png

 

Fast nu börjar vi komma nära väldigt mörkt blå och då blir det svårt att särskilja blåa länkar från svart (mörkgrå) text.

image.png.6623459335ce220bf11e146830b86178.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju uppleva mellanblått som ljusblått om man ställer in skärmen på för mycket ljus. Hur är din skärm inställd, alltså med dess egna knappar, Globetrot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är inställs på 100% som är bäst för mina behov.

Samtidigt om man jämföra med andra sidor tex. ''Google'' då ser man mycket tydligare också är vitt med blått.

Skärmklipp 2018.12.11.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på att Google har valt mörkblå färg (som du ser som mellanblå) i stället för mellanblå färg (som du ser som ljusblå).

 

Tyvärr kan ju inte Eforum anpassas för alla med udda skärminställningar, för om Eforum anpassas till dig som har ställt in skärmen med en onormalt hög ljusstyrka så kommer det bli stora problem för dem som har ställt in skärmen med en onormalt låg ljusstyrka (och tvärtom).

 

För bästa upplevelse och verkligen se allt rekommenderar jag en kalibrering, se t ex https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.673794/battre-skarm-windows-10/sida/3/stall-in-och-kalibrera-skarmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag är ändå rätt intresserad av dina skärminställningar, främst ljusstyrka och kontrast. Oftast så beskrivs dessa som ett värde mellan 0 och 100 och jag skulle tycka att det vore urgulligt om du ville dela med dig av dina inställningar.

 

Eftersom jag ändå pysslar med färg och form på webbsidor så vore det bra att veta lite hur användare ställer in sina skärmar. Ger mig lite att jobba med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Phenomen:

Rubriken ska vara mörk, fet och helst 16px

Underrubrik, mindre och lysare...

Det är ju meningen att det är forumlistan som ska synas mest på sidan https://eforum.idg.se/

 så därför står det Forum i stort svart typsnitt och de olika forumnamnen i stort, fet (om oläst) och rätt mörkt blå typsnitt, medan rutan Senast uppdaterade ämnen bara är en liten extra info-ruta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-11 på 13:08, skrev .M:

Fast jag är ändå rätt intresserad av dina skärminställningar, främst ljusstyrka och kontrast. Oftast så beskrivs dessa som ett värde mellan 0 och 100 och jag skulle tycka att det vore urgulligt om du ville dela med dig av dina inställningar.

 

Eftersom jag ändå pysslar med färg och form på webbsidor så vore det bra att veta lite hur användare ställer in sina skärmar. Ger mig lite att jobba med.

Och då är du väl intresserad liksom jag, av att vid tex. bildredigering ha en hyfsat bra bildskärm som är profilerad med rätt färger?

Skall man använda tex. pantone färgskalan för att formgiva med tex. Adobe Illustratror eller Adobe InDesign, för att inte tala om Adobe Photoshop; så bör man väl profilera sin bildskärm?

Ett tips:

Moderskeppet: Korrekta färger i digitala bilder

Tom's: Display Calibration 101: Step-By-Step With Datacolor's Spyder4Elite

 

Cyberphoto:  Datacolor Spyder 5 Pro

Fast det finns även andra fabrikat etc. bara ett exempel.

 

Ps. Kalibrera och profilera sin bildskärm är två olika saker och långtifrån alla bildskärmar klarar av detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
På 2018-12-11 på 13:08, skrev .M:

Fast jag är ändå rätt intresserad av dina skärminställningar, främst ljusstyrka och kontrast. Oftast så beskrivs dessa som ett värde mellan 0 och 100 och jag skulle tycka att det vore urgulligt om du ville dela med dig av dina inställningar.

 

Eftersom jag ändå pysslar med färg och form på webbsidor så vore det bra att veta lite hur användare ställer in sina skärmar. Ger mig lite att jobba med.

Jag har inte aktiv valt inställningar av skärm, (Windows hade gjort)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...