Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chromecast och äldre Sony TV


Törntagg

Rekommendera Poster

Jag förstår att det är fler än jag som haft problem med detta, men jag har inte fått nån direkt hjälp av de skriverierna.

Jag vill alltså kunna se på en riktig TV sådana program, filmer etc. som man kan se genom datorns TV-playfunktioner.  Har förstått att det finns en pryl som heter Chromecast och som man kan koppla in i hdmi-ingången på en TV-apparat., och att den trådlöst ska kunna överföra önskade program från datorn till TV:n. Jag har en relativt gammal TV-apparat som heter Sony KLV-S40A10E och den har visserligen en sån ingång,  där  det nu sitter  en kabel som går till en DVD-spelare så den kan man väl dra ur och sätta i Chromecast i stället? Man får väl koppla bort den då man inte ska titta på DVD:n , men hur gör man sedan? Är det bara att stoppa in Chromecasten i TV:n men sedan då? Man måste väl på något sätt "tala om" för datorn vad som är i görningen?

TV :n är som sagt några år gammal och inte riktigt up to date kan man tänka. Det är svårt att dra fysiska ledningar här, då apparaterna sitter i olika rum och det är ett gammalt hus med tjocka timmerväggar.

Är det att kasta bort pengar att gå och köpa en Chromecast som sen inte går att använda -  kanske bättre att satsa lite mera pengar och köpa en ny TV i stället??

Hälsningar

Törntagg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Törntagg:

Har förstått att det finns en pryl som heter Chromecast och som man kan koppla in i hdmi-ingången på en TV-apparat., och att den trådlöst ska kunna överföra önskade program från datorn till TV:n.

Chromecast hämtar normalt program på play-sidorna direkt från internet och inte via datorn. Det är viktigt att Chromecast får en bra anslutning till ens router och därför är det lämpligt att man prövar att en mobil eller surfplatta har en tillräckligt snabb och stabil internetanslutning när den är direkt bredvid teven, t ex genom att spela upp något från en play-kanal.

 

Det är enklast att ha en en smartphone eller surfplatta i närheten av teven och den använder man för att styra Chromecast i den Chromecast-app som man installerar i den.

 

Google har rätt bra beskrivningar på hur man kommer igång med Chromecast:  https://support.google.com/chromecast/answer/2998336?hl=sv
En del play-kanaler har också beskrivningar för hur man använder juste deras kanal ihop med Chromecast, t ex Telia Play: https://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-chromecast

M3 (IDG) har också skrivit artiklar om det: https://m3.idg.se/2.1022/1.621275/chromecast-google

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kanske bör ha i åtanke, angående gammal TV, är om den (även) hanterar ljud via HDMI.

Funkar ljudet idag från DVD-spelaren utan extra audiokablar så är det lugnt.

 

Ja, håller med om att man enklast "parar ihop" Chromecasten med hemmanätverket via en telefon eller surfplatta. Sedan går det att "casta" från (via) datorn om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för ditt uttömmande svar! Jag har inte haft tid att svara förrän nu, men jag har tryckt ut beskrivningarna om tillvägagångssätt så hoppas det ordnar sig till slut! Till Mikael vill jag svara att även om min TV är några år, så behövs inga extra ljudkablar mellan den och DVD-spelaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...