Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med IP-nummer


hnyberg
 Share

Go to solution Solved by hnyberg,

Recommended Posts

Jag lyckas inte koppla ihop tillbehör, som smarthem-central och stereo, med tillhörande appar. När apparna ska installeras efterfrågas IP-nummer. Dock accepteras aldrig mitt IP-nummer med påföljd att jag inta kan använda apparna. Misstänker att det kan ha med mina routerinställningar att göra, men har inte lyckats lösa problemet. Tacksam för goda råd!

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, skrev hnyberg:

Dock accepteras aldrig mitt IP-nummer

Jag vet inte vad du menar med "mitt" men jag skulle tro att apparna frågar efter prylens lokala IP-adress som börjar med 192.168. Vilken det är exakt kan man om inte annat normalt se i routerns inställningar. Men vad som gäller borde framgå av prylens manual och om du inte fick med någon vettig manual brukar det gå att hämta en på tillverkarens webbplats.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte frågeställningen riktigt...

Om enheterna inte tilldelas någon IP av routern kanske den bara klarar ett begränsat antal eller så är området för DHCP alldeles för snävt.

 

Appen Fing kan vara till stor hjälp i dessa sammanhang för att se vilken IP-adress de olika enheterna har tilldelats.

https://itunes.apple.com/se/app/fing-network-scanner/id430921107

Link to comment
Share on other sites

Den senaste appen jag försökte med sökte först själv ansluta till mitt mitt nät eller tillbehöret ifråga. När det inte lyckades efterfrågades IP-numret enligt följande: "For Windows, use the command window (type cmd). Then type ipconfig | findstr "Default Gareway"."

Det IP-nr jag därefter matade in överensstämmer med vad du skriver ovan, men det accepteras i alla fall inte av appen...

Link to comment
Share on other sites

Jag har få tillbehör inkopplade och DCHP är ställt mellan 2-254.

Som novis på området är jag tacksam för allt bistånd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Din default gateway är troligen 192.168.1.1

Appen Fing visar det med.

Du verkar ha problem med flera enheter men kan vi hålla oss till en av dessa, fortsättningsvis, för felsökning?

Fabrikat & typ?

Link to comment
Share on other sites

Jag hänger inte heller riktigt med om hur du menar?

 

3 timmar sedan, skrev hnyberg:

Jag lyckas inte koppla ihop tillbehör, som smarthem-central och stereo, med tillhörande appar. När apparna ska installeras efterfrågas IP-nummer.

 

Normalt när man kopplar in nya "Smartprylar" så brukar man börja med att koppla ihop själva "Smart-centralen" med sitt interna nätverk, så att Smartcentralen får sitt IP-nummer, sedan brukar man para ihop t.ex appen med Smart-centralen, och därefter parar man ihop själva enheterna med appen, så har jag gjort med mina "Smarta enheter" hemma. Har man bara fått ihop Smart-centralen med sin Router, så brukar resten automatiskt få sina IP-nummer efter behov.

 

Så lite mer info om hur du har det skulle uppskattas.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Din default gateway är troligen 192.168.1.1

Appen Fing visar det med.

Du verkar ha problem med flera enheter men kan vi hålla oss till en av dessa, fortsättningsvis, för felsökning?

Fabrikat & typ?

 

Det stämmer, min default gateway är den du säger. Min router är en Netgear WNDR 3700 och det nu aktuella tillbehöret en smarthem-centralenhet från svenska Animus. I enlighet med  installationsanvisningen kopplade jag Animus till routern och kopplade in elsladden. Därefter laddade jag ner appen som automatiskt sökte etablera kontakten. När det inte gick efterfrågades ip-numret, som jag tidigare redogjort för. Något tips på hur jag går vidare?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, skrev Laso:

Jag hänger inte heller riktigt med om hur du menar?

 

 

Normalt när man kopplar in nya "Smartprylar" så brukar man börja med att koppla ihop själva "Smart-centralen" med sitt interna nätverk, så att Smartcentralen får sitt IP-nummer, sedan brukar man para ihop t.ex appen med Smart-centralen, och därefter parar man ihop själva enheterna med appen, så har jag gjort med mina "Smarta enheter" hemma. Har man bara fått ihop Smart-centralen med sin Router, så brukar resten automatiskt få sina IP-nummer efter behov.

 

Så lite mer info om hur du har det skulle uppskattas.

 

Som du beskriver det var det med min stereo. Den kopplade jag upp mot nätet och den ser jag även på uppkopplade datorer. Däremot är det problem med appen, som inte hittar stereon och som inte accepterar mina förslag till IP-nummer... Samma problem igen med andra ord...?

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vilken stereo?

Vilken app?

Vilken IP-adress har stereon fått?

Vilken IP-adress har mobilen?

 

Det är en Yamaha RX-A880 och deras app MusicCast. Recievern har IP-adress 198.168.182. Hur hittar jag telefonens ip-adress?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, skrev hnyberg:

Recievern har IP-adress 198.168.182.

Eh? Möjligen 192.168.1.182 eller?

 

Varför jag vill att du ska kolla stereons adress och din telefons adress är för att vi ska vara säkra på att de befinner sig i samma nätverk.

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, skrev Mikael63:

Eh? Möjligen 192.168.1.182 eller?

 

Varför jag vill att du ska kolla stereons adress och din telefons adress är för att vi ska vara säkra på att de befinner sig i samma nätverk.

Sorry, 192.168.1.182 ska det vara. Dock hittar jag av någon anledning inga anslutna enheter på routerns webb, trots att jag har fler andra enheter anslutna också. Kan det bero på någon routerinställning möjligen? Således vet jag fortfarande inte mobilens IP.

 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, skrev Provaprobe:

 

Kanske kan din ISP hjälpa till? Jag hade ett liknande problem med en skrivare där de hade en lösning

 

Har redan försökt den vägen, men utan framgång.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, skrev hnyberg:

Således vet jag fortfarande inte mobilens IP.

I min iPad (senaste iOS) så hittar man IP-adressen så här:

Inställningar

Wi-Fi

Bredvid namnet på det nätverk (router) som iPad:en är ansluten till finns ett inringat "i" och när jag klickar på i:et så kommer det upp info om anslutningen, bland annat IP-adress.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hittat även mobilens IP-adress, 192.168.1.5

Sedan sist har jag även ominstallerat MusicCast-appen och nu kommit lite längre i installationen, i enlighet med föreslagen youtube-instruktion ovan.

Nu kommer jag ända till sista steget, anslutningen av MusicCast till mitt LAN. I slutet av det steget får jag meddelande om att installationen misslyckats tillsammans med felkod -10305. Har försökt ett antal ggr och har både telefonen och stereon ansluten till samma LAN. Överväger nu att kontakta Yamaha. Några andra tips?

 

Link to comment
Share on other sites

Samma felkod nämns i den här tråden: https://forums.audioholics.com/forums/threads/struggling-with-yamaha-musiccast-set-up.97343/

Inlägg 7 och följande verkar innehålla några tips.

 

När jag sökte dök det upp en läk till en guide från Yamaha. Har du den?

https://usa.yamaha.com/files/download/other_assets/2/794852/web_ZS47140-1_MusicCast_sg_All.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • Solution

Problemet med MusicCast är löst - tack för allt stöd!!

Efter att ha installerat om stereons LAN-anslutning med hjälp av min iPhone så löste det sig.

 

Problemet med mitt tänkta smarta hem verkar också lösas. Har en centrelenhet från svenska Animus. Efter samtal med deras utmärkta support ska jag nu byta ut den. Förhoppningsvis blir det problemfritt :-).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Create New...