Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är problemet


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Sedan en tid så fryser min mus ibland och då kan jag tänka. Dåliga batterier eller trasig mus, MEN, häromdagen så skulle jag hjälpa en vän med att kopiera en hårddisk till en annan.

Demonterade HD i hennes laptop och stoppade in i en kloningsstation som jag kopplade till min stationära dator med usb. Stack i en extern usb-hårddisk och började kopiera. 

Då blev datorn otroligt seg. Det var svårt att flytta markören osv.

Vad är problemet?

Datorn är en gaming från Komplett. I7 processor. 8GB ram. SSD-disk och nVidia Geforce GTX 660ti. Datorn är 5 år gammal.

Är det för dåligt med minne? Dåligt moderkort. Dåligt nätaggregat

Tacksam för förslag. Jag vet ju inte om mina musproblem hör ihop med detta fenomen. Ska prova en annan mus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja prova en annan mus.

 

Men det kan också vara så att någon process eller tjänst i ditt system tar upp så mycket av processorkraft att musen laggar.

Högerklicka på aktivitetsfältet > Aktivitetshanteraren > klicka fliken Processer > klicka i fältet CPU tills att den lille pilen till vänster pekar nedåt => det listar dom mest processorkrävande processerna med början från ovan.

 

Samt läs av den totala CPU % (processoranvändningen) och ligger denna i topp när musen laggar är det någon process som spökar och tar alltför mycket processorkraft.

 

 

image.png.2781414b939583f7bbe49d4f5aacbb4f.png

 

Alt. kan i bland en felaktig disk som har läsproblem orsaka detta fenomen, oavsett intern eller extern disk eller USB-minne.

Mvh

 

Ps. Gäller Windows 10 och för för Windows 7 och 8 använder man helst Windows Resursövervakaren och enligt detta tips: https://eforum.idg.se/topic/338840-datorn-dräneras-på-minne/?do=findComment&comment=1593589

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När musen fryser kan det vara bra att kolla om tangentbordet fungerar, t ex genom att trycka på Windows-tangenten, för i så fall är det troligen datorn som hänger sig och det har inget med musen att göra.

 

Överhettning kan också göra att datorn fryser/hänger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...