Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup på Registret i alla versioner av Windows


Solspindeln

Rekommendera Poster

Jag såg nyss ett råd om att ta en backup på hela/delar av registret, om man ska in och fiddla där... (av ett Proffs) (...här i närheten...)

och lägga backupen på skrivbordet...

Men om det blir GeneralKnas så lär man väl svårligen komma åt den REG-filen ? Eftersom Datorn vägrar starta...

Visserligen kan man väl gräva sig dit och ladda ner den... men...

Om jag har den REG-filen på en sticka som jag gör BOOT-bar, funkar det då att komma igång igen?

Jag menar rent löst, generellt, eftersom alla Burkar är individer, och därmed har olika "åsikter" om vad som är gångbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup på bara registret kan nog inte hjälpa om man orsakar sånt som gör att Windows inte startar utan då är det backup på allt som gäller. Att göra en systemåterställningspunkt innan är bättre i det fallet eftersom  Windows 7 och senare har en del reparationsfunktioner som inte kräver att Windows går igång och en av dem är återställning till en lagrad återställningspunkt.

 

Men ska man göra sådana förändring i registret att det kan orsaka att Windows inte startar längre bör man nog se till att ha kompletta säkerhetskopior av C först i stället. Registerbackuper är till för småsaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spara registernycklar är något jag gör, för en viss applikation.

Nycklarna (filerna) kan ligga på annan plats, ex. en nätverksresurs, när de "körs" men de skrivs alltid till registret i det operativsystem som körs.

Om datorn inte startar alls hjälper inte registerfilerna på ett USB.

Om datorn inte startar normalt kanske man kan kan starta upp i felsäkert läge och därifrån köra registerfilerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga (vid tillfälle)

Var mer exakt bland HKEY-mapparna ligger det känsliga områdena för att starten ska omöjliggöras? "NO-NO platserna?"

HKEY_CLASSES_ROOT  anar jag är vital...

Det vore intressant att veta vilka HKEY-mappar och dess undermappar.

Har Förståelse för att det är ett integrerat komplext system och "alla behöver allt".

Intresserad... för något jag använder så mycket vill jag veta mer om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registrets nycklar som sparas duger enligt min mening endast till att återskapa ett visst ögonblicks-scenario under en begränsad tid.

I övrigt helt värdelöst att spara på en längre tid.

Tex. om man gör en manuell ändring i sitt register så bör man ta backup av detta innan, men bara efter nån timme eller dag, så kan det vara skilda saker där. Och återställning av registret kan medföra oåterkalleliga problem för operativsystemet.

 

Skall man återställa registret, så skall detta ske strax.

Och förresten, hur många klarar av att återställa sitt register - utan att få långtgående problem?

 

Jag brukar rekommendera att 'Skapa en system-återställningspunkt' i stället.

Alla registernycklar finns med (som det såg ut just då), liksom alla händelser vid just det tillfället, tex. installerade drivrutiner och annat. Är det några problem med en drivrutin så backa tillbaks - ja förutsatt att man skapat en återställningspunkt innan installation...

 

Skapa en återställningspunkt: MS: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027538/windows-create-a-system-restore-point

Återskapa ett system från återställningspunkt: MS: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options

 

En regelrätt backup är det enda som duger förvisso.

Men man kan även ha en egen sk. register-nyckel för ett specifikt program som slutar på ändelsen .reg (en ascii-fil) som kan direkt köras in i minnet och kan vara behövligt i vissa fall.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Att spara registernycklar är något jag gör, för en viss applikation.

Förtydligande:

Det är alltså endast vissa specifika nycklar jag sparar på detta sätt. De avser inställningar för en viss programvara och är bra när man, som jag nyss gjort, byter dator. Nycklarna, i mitt fall, fungerade i Windows 10 fast de är exporterade från Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Mikael63:

Förtydligande:

Det är alltså endast vissa specifika nycklar jag sparar på detta sätt. De avser inställningar för en viss programvara och är bra när man, som jag nyss gjort, byter dator. Nycklarna, i mitt fall, fungerade i Windows 10 fast de är exporterade från Windows 7.

Ja jag har också några särskilda nycklar sparade och kan köra in och endast i VMware Workstation Playerns  virtuella olika operativsystem.

Aldrig på min "rätta maskin" så att säga, där vill jag aldrig riskera något. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en ren kuriosa i jämförelse: jag tog en backup på min register-fil och den är på c:a 85KB

Min 'Återställningspunkt-fil' är på c:a 0,5 GB

 

Förövrigt har jag aldrig ens funderat på att köra ett sk. registerstädningsprogram. Det är bara löjligt och tillför absolut ingenting!

Risken är däremot stor att man får ett icke fungerande operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Phenomen:

Program kan krascha när dessa försöka läsa nyckelvärden från registret när dessa borde finnas men inte finns av olika anledningar. Det är slutanvändarens fel utan utvecklaren av programmet som är problemet. Här borde man vara "feltolerant". 

 

Det här är lite OT eftersom frågan gällde hur man kan åtgärda problem som har uppkommit efter man själv gjort ändringar i Registret. Det skulle ändå vara intressant om du kunde förklara hur du har konstaterat att det saknas nyckelvärden som gör att ett program kraschar.

 

6 timmar sedan, skrev Phenomen:

Man ska inte behöva ta backup av registret i syfte att "undvika krascher". 

 

Nej ska man inte och det behöver man inte om man inte själv är där och petar och möblerar om eller använder de onödiga "städprogrammen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men då är det ju slutanvändaren som orsakar kraschen. Det var inte det du skrev i ditt andra inlägg.

Då skrev du "Det är slutanvändarens fel utan utvecklaren av programmet som är problemet".

Jag förmodar att det saknas ett "inte" före slutanvändare annars blir meningen meningslös. ?

Eller har jag helt missförstått vad du vill säga.

 

Vad det gäller virus, tror jag inte att dessa kan gömma sig och orsaka problem. Jag vet att det kan vara så. Helt nyligen hade ett skadligt program på något sätt skapat nya nycklar i Registret vilket medförde att Defender inte fungerade. Efter jag tog bort dessa nycklar blev allt bra igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Phenomen:

Trodde att ville ta backup av registret i syfte att skydda dig mot framtida problem och därför skrev jag mitt första inlägg. 

 

Du är fortfarande en slutanvändare när du tweakar. Du ska veta vad du håller på med när du ändrar i registret, är vad jag försöker framföra..

 

Jag antar att detta inlägg är riktat till mig eftersom jag är den ende som har kommenterat dina inlägg men då blir det lite fel. Jag har inte startat tråden och jag har inga problem med Registret och jag har inte tänkt ta backup för att skydda mig.

 

Jag kunde bara inte förstå vad du menade med ditt första inlägg och förstår det fortfarande inte.

"Feltolerant"????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Högintressant att Registret inte är statiskt, utan föränderligt, och detta i korta cykler.

Där levde jag i en annan "riskabel" tro. Men "backup" HUR? gör man det....???

Har numera visserligen taggat ner grottandet i Registret....

Just a joke... Backup har varit standard sen början av "karriären",  och där har ERUNT (per auto) varit den livbåt som räddat mig Mången Gång... Lars Hederer ingår nära nog i kvällsbönen. ERUNT tar Backup på Registrets "känsliga? - startnödvändiga???" delar, och autostartar om man vill... och DET VILL MAN....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-08 på 23:13, skrev Phenomen:

Feltolerant i det här fallet är när programmet vet ett det ligger ett nyckelvärde i registret och försöker att läsa in det men upptäcker att värdet inte finns av en okänd anledning och försöker göra något åt det genom att ex. sätta ett default- eller tomvärde..

 

Det ska helt enkelt fortsätta att fungera och inte krascha..

 

Programmering är inte mitt område men menar du att du kan skriva koder till ett program så att programet kan reparera sig själv om det inte hittar ett värde av "okänd anledning"?

 

Det skulle alltså vara möjligt att fritt fram laborera i registret utan att få problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...