Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Manjaro Linux

Hakinger
 Share

Recommended Posts

Håller på och testar Manjaro Linux sen ett par veckor, på "riktigt" så att säga, dvs inte i virtualbox eller dylikt. Valde den med Deepin skrivbordsmiljö. Jag kollar efter en distro som är "rullande" så att man aldrig behöver installera nya versioner av operativsystemet igen när de byter versionsnummer, för jag vill ha det senaste hela tiden.
Visst, det sägs att man kan uppgradera från t.ex. version 17.9 till 18.0 osv. men det "rekommenderas inte" för att förändringarna kan vara så stora att det kan bli problem. Och så ville jag prova på en annan variant av Linux än de debian--baserade, som jag under hela min Linuxtid använt, då jag hört gott om dem, särskilt Arch.

Installationen är ganska enkel. Det som slog mig direkt som skiljer från alla andra distros jag provat är hur snabbt den startar på min maskin. 12 sekunder till inloggning, totalt knappt 20 sekunder tills allt har laddat klart. Säkert är det några grejer som inte behövs direkt som laddar i bakgrunden, men ändå. Omstart av datorn 25 sekunder tills allt är klart :o Undrar om det är arch-specifikt för jag har aldrig varit med om att något operativsystem jag provat startat så snabbt i mina maskiner någonsin... 

Nu har jag inga speciell extern hårdvara. Ingen skrivare, scanner osv. t.ex. men Manjaro upptäckte all hårdvara och fungerar utan problem. Nvidia 1070 och det var enkelt att installera Nvidias egen (icke FOSS) drivrutin.  

Körde in Steam och aktiverade Proton-betan, installerade windowsbaserade spelen No man sky och Skyrim som fungerade utan problem, bara installera och köra. Däremot spelet Shadow of Mordor (som är portad till Linux) gick inte och starta. Visade sig efter att jag startat den via kommandoraden så att man kan se vad som händer när allt laddas att det fattades ett paket. Den fanns i Manjaros programbibliotek och när den väl var installerad på några sekunder så fungerade spelet. Lite märkligt att det inte fungerade direkt, som i Linux Mint och Deepin Linux, tycker jag då spelet som sagt är gjort för Linux. Men antar att det har att göra med att Steam utvecklar betan för Debian/Ubuntu främst.

Visst finns det många program i det officiella biblioteket, men inte allt som man tycker borde vara där. Vivaldi webläsare t.ex. Den finns dock i det bibliotek som vanliga användare kan lägga upp program via (AUR = Arch User Repository). Det biblioteket känns inte så säkert då jag inte förstår vad det är som installeras (man har möjlighet att själv kontrollera det vid installationen) Men litar på att andra i såfall upptäcker ifall nåt inte står rätt till...

KDE Connect (program som kopplar mobiltelefonen till skrivboret) som är gjort för KDE skrivbordsmiljö har jag inte lyckats få fungera i Ubuntu/debian varianterna, men i Manjaro Deepin fungerar det klockrent.

När man läser recensioner och kommentarer om Manjaro så säger nästan alla att det är en möjlig kandidat till att ersätta Windows med. Jag kan dock inte hålla med med tanke på hur jag känner windowsanvändare generellt, som inte sällan vill att allt ska fungera precis som i Windows annars får det vara :P Då är nog Linux Mint eller Zorin mer lämpliga instegsmodeller. 

Men en intressant distro för distrohoppare som en annan.. Manjaro är baserad på Archvarianten av Linux så man får lära sig nya kommandon om man vill hålla på med terminalen, men har man bara lite intresse så är det inte så bökigt ens för en gammal gubbe som mig, precis som med Ubuntu t.ex. hittar man hjälp enkelt på nätet, inte minst i Manjaros egen wiki. Om man nu skulle ställa till det i terminalen med nåt obskyrt kommando så finns Timeshift färdiginstallerad så man kan återställa en backup enkelt. Har ännu inte provat återställning i Manjaro, men väl i Linux mint och Deepin Linux (många gånger :) ) och återställningarna fungerar perfekt.

Edited by Pentti H
  • Like 2

Ja, är man inkörd på ett visst språk så är det lite jobbigt att lära sig nytt. Särskilt om man inte behöver. Men jag verkar bli nördigare med åren :) Har läst om Manjaro/arch länge och böket med att lära sig nya kommandon i terminalen har gjort att jag drog mig för den. Men tack vare att Linux Mint bara funkar så har jag blivit lite uttråkad på senare tid och tänkte att då kanske det är dags och lära sig nåt nytt :)

Pentti H skriver

"Jag kollar efter en distro som är "rullande" så att man aldrig behöver installera nya versioner av operativsystemet igen när de byter versionsnummer, för jag vill ha det senaste hela tiden."

Varför det ? Själv har jag den inställningen att det viktigaste är att datorn fungerar. På samma sätt byter jag inte bil varje år eller mobil var 6e månad.

Och vad det gäller att inte byta OS oavbrutet lärde jag mig något för många år sedan. Buset siktar in sig på den Windows version många har. Dvs den senaste. Inte på säkerhetshål i tidigare versioner. #

Och glöm iden att den senaste Windowsversionen är säker.

Då skulle ju MS säkerhetsuppdateringar upphöra under minst 1 år.

Eller hur ?

# Jag kunde inte installera MS servicepacks för då upphörde min kontakt med nätverket på jobbet. Så jag satt alltså med en massa säkerhetshål i min bärbara dator. Men bättre fungerande dator än en dator som inte gick att använda.

(Finns det något säkrare än en dator som inte kommer ut på nätet ?)

Så kom ett skitprogram in i nätverket. Samtliga PC, ca 100st på firman drabbades, och hårddiskarna fick formateras och Windows installeras om.

Utom min dator. För säkerhetshålet fanns i det senaste SPt till Windows. Och det SPt hade ju inte jag.

Jag hade en mycket äldre version av Windows.

PS Vill du slippa en massa skit i datorn, använd en hosts fil från mvps

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

fungerar utmärkt i Mint 17.3 som jag kör på den här datorn.

Tänk dock på att du förlorar massvis med fina erbjudanden efter installation......

Edited by jannejanne

• 1 year later...

Tänkte ge Manjaro en chans till för att se om den skulle funka i min beställda Raspberry Pi.

Den är nu listad som #2 hos Distrowatch - måste betyda något tycker jag.

Har laddat hem "vanliga" *) Xfce för att testa i VirtualBox.

Installationen tar otroligt lång tid på sig, man skulle kunna tro att man installerar Windows..

OM, jag säger OM, man skulle behöva hämta något installationspaket på nätet, typ drivrutin för skanner - vad ska man välja då?

Till Mint/Ubuntu/Debian väljer man ju .deb

Har försökt googlat men får bara träffar där svaret är att "det finns i programförrådet".

Men OM det nu inte skulle göra det då?

*) jag har även hämtat hem Xfce för just Raspberry Pi 4 

36 minuter sedan, skrev Mikael63:

Inte svar på frågan.

Låt oss titta på vad det är för skanner. 

Exempel: HP har ju sin Linux portal https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/install, med varierande resultat https://forum.manjaro.org/t/hplip-update-breaks-scanner/129773

13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Till Mint/Ubuntu/Debian väljer man ju .deb

Har försökt googlat men får bara träffar där svaret är att "det finns i programförrådet".

”4. Tons of Software

.../The AUR is made up of user created scripts to install applications not packaged for Arch (or in this case Manjaro). Quite a few of the applications in the AUR were either originally packaged for Ubuntu or are pulled directly from Github. The scripts in the AUR then modify the .deb files, so that they can be installed on Manjaro./…”

Källa: https://itsfoss.com/why-use-manjaro-linux/

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Låt oss titta på vad det är för skanner. 

Exempel: HP har ju sin Linux portal https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/install, med varierande resultat https://forum.manjaro.org/t/hplip-update-breaks-scanner/129773

”4. Tons of Software

.../The AUR is made up of user created scripts to install applications not packaged for Arch (or in this case Manjaro). Quite a few of the applications in the AUR were either originally packaged for Ubuntu or are pulled directly from Github. The scripts in the AUR then modify the .deb files, so that they can be installed on Manjaro./…”

Källa: https://itsfoss.com/why-use-manjaro-linux/

Inte heller svar på frågan.

Det är ingen skanner som ska installeras. Det var bara ett exempel.

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

OM, jag säger OM, man skulle behöva hämta något installationspaket på nätet, typ drivrutin för skanner - vad ska man välja då?

Det verkar som att paket nedladdade från nätet har filändelsen pkg.tar.xz

Citat

Pacman can also directly install packages from the local system or a location on the internet. The format of that command is pacman -U packagelocation. For example, to install a copy of your package cache you could do something like:

sudo pacman -U /var/cache/pacman/pkg/smplayer-19.5.0-1-x86_64.pkg.tar.xz

Ovanstående finns att läsa på https://wiki.manjaro.org/index.php?title=Pacman_Overview

2 timmar sedan, skrev Thirteen:

Hoppas på rapport om hur Manjaro funkar med Raspberry Pi.

Ja OM det blir Manjaro på den så återkommer jag i min tråd om OS på Raspberry.

Det är rätt mycket som fungerar sämre/inte alls i Manjaro jämfört med Mint:

Det jag hittat på några timmar idag är:

Starta om sambaserver från terminalen tycks inte gå i Manjaro, har bara hittat att man ska logga ut och sedan in igen. Har dock inte letat mycket.

(två olika) GUI för att hantera grupper och användare går visserligen att installera men visas inte i menyn.

Att lägga till användare med sudo smbpasswd -a user fungerar inte för att senare göra just det.

(men utan att det är till nytta, se nedan)

Inställningar för utdelad mapp via Thunar+tillägg ändras godtyckligt.

Skapa share med gäståtkomst verkar omöjligt.

Skapa share med/för annan användare än admin verkar omöjligt.

Ovanstående med senaste versionen av Manjaro -64, Xfce i virtuell miljö.

OBS!

Inte tänkt denna tråd ska handla om lösning på dessa/mina problem, jag skriver bara om mina erfarenheter med Manjaro.

(och letar annan dist...)

Share

• Create New...