Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startproblem win 10


roberg00

Rekommendera Poster

Hjälper en granne med en trasslig laptop, pga att den har svårt att hitta windows startfil. Om den startar över huvud taget så tar det ca 5 till 15 minuter med en blinkande markör i övre vänstra hörnet. Väl startad så fungerar dock allt ok.. Har tömt hela datorn och hämtat ner ett nytt win 10.  Men det blir ingen skillnad. Datorn är en Toshiba Sattelite L875  11H med Intel core 7.

Har försökt hämta de senaste drivrutinerna på Toshibas hemsida, men när jag anger serienumret så finns den inte (!)

Hjälp mig! Vad skall jag göra för att upprätthålla grannsämjan då jag kaxigt lovade att fixa datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev roberg00:

Om den startar över huvud taget så tar det ca 5 till 15 minuter med en blinkande markör i övre vänstra hörnet.

Är ett tecken på problem med hårdvaran och/eller drivrutinerna. Om något onödigt är anslutet, t ex en skrivare, så koppla bort det.

 

Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande Toshiba, dock ett annat modellnummer. Dessa lanserades 2012.

Hur ser det ut i Enhetshanteraren? Finns det några markeringar där? Om det inte är några konstigheter där är det kanske dags att byta ut hårddisken.

 

Jag tyckte att min började bli seg vid uppstart för några år sedan. Kunde inte finna någon anledning till att blivit så. Allt verkade OK. Till slut tröttnade jag på att vänta och köpte en SSD. Sedan dess har jag inte haft några problem med uppstart. Laptopen tuggar på hur fint som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När windows till slut startar så funkar allt helt ok. Men jag har en annan hårddisk liggande, skall försöka med den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev roberg00:

När windows till slut startar så funkar allt helt ok. Men jag har en annan hårddisk liggande, skall försöka med den. 

Jo, så var det för mig också. Men eftersom jag inte hade någon annan 2.5" tyckte jag att det var lika bra att prova med en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har besökt intel.com  och alla deras  drivrutiner är de senaste på datorn. Besökte även Toshiba och laddade ner BIOS uppgradering men nuvarande var ok även där.. Så jag provar med en annan hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. om det vore en stationär skulle jag tro att nätaggregatet var trött, men en laptop vete tusan.

Är batteriet okej så att den kan starta utan laddaren?

 

Tillägg: Händer samma sak om du startar upp med en startbar DVD eller ett startbart USB?

Om ja, kanske just Windows/drivrutiner mm kan uteslutas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och alltid vid problem som detta: Kontrollera hårddisken!

1: Skapa en (aktuell) backup, säkerhetskopia, på allt som inte får gå förlorat.

2: Kör igenom en kontroll av diskens hälsa.

Alltid i den ordningen då ett test av en disk kan vara det som kärvas för att tippa den över ända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte hårddisk (clonade via programmet Macrium Reflect) men det blev tyvärr ingen skillnad. Jo, när den väl startade upp windows blev allt skitsegt. Puh.. Så jag sätter tillbaks den ursprungliga igen.

Ett annat fel hela  tiden är att när jag stänger ner windows, både via strömbrytaren och i "shut down" så startar den upp igen. Efter flera knapptryckningar så stängs den av. Märkligt.. 

Nåt virus kan väl inte finnas kvar efter en total nyinstallation?

Vid cloningen såg det ut så här. Lite oroväckande stapel längst till höger, vad de nu kan innebära..20181202_131350.thumb.jpg.791dab011bb895f3c86ff3744179f87c.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev roberg00:

Jo, när den väl startade upp windows blev allt skitsegt.

Typiskt dålig hårddisk.

 

27 minuter sedan, skrev roberg00:

Lite oroväckande stapel längst till höger, vad de nu kan innebära..

Kan vara rött för att den partitionen är dold eller nästan full men ingetdera är oroväckande för en Recovery-partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Monshi:

Du använder både orden klona och nyinstallation?

En klon är ingen nyinstallation.

Tror att TS klonade från disk med nyinstallerat Windows. Se första inlägget i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först en nyinstallation av Windows. Då problemen kvarstod provade jag med en annan hårddisk. Som jag klonade naturligtvis..

Då jag misstänkte fel i BIOS så kollade jag om den senaste versionen var installerad. Och så var fallet. Ett tips jag fick vara att återställa BIOS. Skall prova detta men om det inte hjälper så får jag väl erkänna "att jag inte är smartare än en femteklassare" för grannen och lämna tillbaks hans dator.

Tack iaf för alla tips från er.     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Mikael63:

Är batteriet okej så att den kan starta utan laddaren?

 

Tillägg: Händer samma sak om du startar upp med en startbar DVD eller ett startbart USB?

Om ja, kanske just Windows/drivrutiner mm kan uteslutas.

??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yeah! Hittade felet! Fick ett tips tidigt av någon av er att starta bara med batteriet. Det lät lite konstigt men provade iaf i desperation till slut. Och märkte att batteriet var helt dött. Tog ur batteriet och startade med elkabeln och vips, startade direkt!

Stolt kan jag nu lämna tillbaks datorn till grannen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...