Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator i trasig kartong - skulle ni behålla?


Sand89

Rekommendera Poster

Hejsan allesammans!

Jag handlade en bärbar dator (bland annat) under Black Friday på NetOnNet och paketet hämtades ut idag (jag var inte med). Emballaget från butiken är i princip manglat. PostNord har levererat, men jag tror att det är NetOnNet som är orsaken att paketet ser ut så här, och inte att det är PostNord som lappat ihop paketet. Det är uppenbart att kartongen är för liten och inte har gått igen (se bilder)(fläckarna är regnvatten). Dom har bara lappat ihop öppningen med tejp och "plastremmar". Jag är så besviken och nojig över att detta paketet har kastats runt och att min nya dator är skadad. Jag ringde NetOnNet och dom var väldigt inne på att jag ska inspektera varan, både utvändigt och testköra den.

Själva datorns kartong är oskadd, men jag känner mig så kluven... Det är en dator med HDD-disk. Vad för skador kan den ha om den kastats runt osv.? Skulle ni behålla datorn?! Jag har inte öppnat kartongen med datorn (ännu).

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Sand89:

Skulle ni behålla datorn?!

Ja, åtminstone så pass länge att jag kan starta upp den och se att den fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har personligen svårt att se hur en bärbar dator kan ta då stor plats...?Eller är den stationär? Men oberoende av det är det slarv av NetOnNet att packa så dåligt. I övrigt går jag på Mikaels linje. Testa datorn och se om den fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, åtminstone så pass länge att jag kan starta upp den och se att den fungerar.

Hej! Tack för svar! :) Okej, ja, jag vill ju helst slippa skicka tillbaka osv. men samtidigt vet jag inte vad för typ av skador en eventuellt våldsamt behandlad dator (med HDD) i kartong kan ha eller hur/när dom visar sig. Jag får googla lite på det och troligtvis öppna spektaklet ikväll. Tack, och ha en fin dag! 
 

1 minut sedan, skrev DePhaz:

Har personligen svårt att se hur en bärbar dator kan ta då stor plats...? Men oberoende av det är det slarv av NetOnNet att packa så dåligt. I övrigt går jag på Mikaels linje. Testa datorn och se om den fungerar. 

Hej! Vi köpte en kaffebryggare också :) Ja det är inte klokt hur paketet ser ut. Leveransen var VÄLDIGT snabb, men om priset är att dom packar på det här viset så kan det ju inte vara värt det. Det lär ju ringa in mängder med kunder med paket som ser ut som hej kom och hjälp mig... Tack för ditt svar! Ha en fin dag :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa datorn men jag skulle också  skicka bilder till Post Nord för ev kommande reklamation. Jag skulle göra samma sak till Net on Net. Då har man skriftligt på att det är anmält och kan underlätta vid ev. kommande reklamation. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har packat detta paket, borde byta jobb, eller få en varning, ett slående bevis på hur man INTE ska packa en order till kund.

 

Bra om NetOnNet får reda på detta, så dom också kan informera sina anställda om hur man INTE ska göra.

 

Men tycker också det ser ut som att det finns transportskador, fuktskador m.m ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Laso:

Den som har packat detta paket, borde byta jobb, eller få en varning, ett slående bevis på hur man INTE ska packa en order till kund.

 

Bra om NetOnNet får reda på detta, så dom också kan informera sina anställda om hur man INTE ska göra.

 

Men tycker också det ser ut som att det finns transportskador, fuktskador m.m ?

Hej! Ja, jag håller med. Jag har ringt NetOnNet om detta och dom gjorde en kommentar i min order, men ja, jag kan ju också slänga iväg ett mejl också så att dom får se hur personalen gjort. Fukten du ser är regn från när vi hämtade paketet. Kartongen med själva  datorn är som tur är utan någon skråma. Hoppas att datorn också är oskadd, jag ska greja med den i helgen. Trevlig helg! :) 

 

 

12 timmar sedan, skrev Novisan:

Jag skulle testa datorn men jag skulle också  skicka bilder till Post Nord för ev kommande reklamation. Jag skulle göra samma sak till Net on Net. Då har man skriftligt på att det är anmält och kan underlätta vid ev. kommande reklamation. 

 

Jag har varit i kontakt med NetOnNet och dom har gjort en kommentar i ordern om detta. PostNord vill ha reda på att ett paket är i dåligt skick samma dag som man hämtar det, så det är för sent nu. Och dom skriver så lustigt att även om ytterkartongen ser ut som att den är manglad, om innehållet är oskatt så har emballaget gjort sitt jobb. Tack för din kommentar! :) Trevlig helg! 

 

14 timmar sedan, skrev Mellin:

Den verkar ha varit ordentligt bubbelplastad och ser ut som att tejpen har gett upp och lossnat 

Datorkartongen låg i botten, med ett mindre fyrkantigt paket på sig, och på sidorna och ovanpå allt var bubbelplast, men ingen bubbelplast i botten under datorkartongen. Och när jag tryckte på sidorna av långsidorna så hade inte flärparna på toppen en chans att mötas, och det har dom löst med plastremmen. Paketet har aldrig varit stängt. Det mesta är nog NetOnNet-personalens riktigt dåliga packning, suck... Trevlig helg! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Fukten du ser är regn från när vi hämtade paketet.

Nix, Ej oK.!

Lämna tillbaks och kräv enligt konsumentköplagen en ny leverans.

Visst det kan ta tid och du får vänta:
Men är du nöjd med innehållet- så helt ok!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Nix, Ej oK.!

Lämna tillbaks och kräv ensligt konsumentköplagen lagen en ny leverans.

Visst det kan ta tid och du får vänta:
Men är du nöjd med innehållet- så helt ok!

:)

Jag skulle gärna göra det, men på NetOnNet-personalen lät det som att det enda är att testa den, att jag inte kunde be om en ny pga detta, och datorn är köpt till Black Friday-pris (1500 kr lägre pris) och det skulle jag inte få igen om jag returnerade och beställde en likadan, sa dom. Och jag vill/kan inte köpa datorn till nuvarande pris. ? Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det stämmer inte. Personalen där har fel.

Stå på dig.

Spelar ingen roll om det är "Black Friday" eller inte.

 

Svensk konsumentlag-stiftning samt köplag-stiftning för detaljhandel gäller alla dagar - hela året: oavsett vad handeln nu dom sista åren hittat på att kalla detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man kunna reklamera enligt konsumentköplagen behöver man nog kunna visa att det är fel på varan och inte bara att kartongen utanpå varans egen kartong är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag reagerar mest på är att det inte låg någon bubbelplast under datorn vad jag förstått.

Bara över och på sidorna.

Hade kört ett hårddisktestprogram på datorn för att se om det finns hårddiskfel.

För vad jag förstått var själva datorkartongen oskadad ?

Enbart skador på det yttre emballaget , enbart upptill och på sidorna

och inga skador alls på botten av det yttre emballaget. Bra !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Personligen skulle jag inte vara säker på det. Kanske är det bäst att vara på den säkra sidan och rapportera händelsen till återförsäljaren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Provaprobe:

Personligen skulle jag inte vara säker på det. Kanske är det bäst att vara på den säkra sidan och rapportera händelsen till återförsäljaren

Hej! Tack för din kommentar. Ja, NetOnNet är meddelad och jag har skickat in bilder på hur ordern var packad. 
___

Jag har bestämt mig för att behålla datorn. Jag har som ni föreslog kört några program som testar hårddisken, t.ex. Lenovo Diagnostics Tool och SeaTools for Windows och alla test visade att allt är bra. Det enda jag upptäckte var en tangent som gick väldigt trögt att trycka på. Jag lös med lampa och såg att det låg något under tangenten så jag beslutade mig för att "operera" bort den, och där under låg en strösselliknande svart plastbit... Tack och lov var det inte en del utav alla smådelar under tangenten, så nu är tangenten helt återställd och jag klarade mig från att förstöra något i processen. (jag tog risken att göra detta själv då det var en tangent som sällan används, och jag hade ju inte lust att skicka runt datorn och utsätta den för mer ev. risker).

Tack för all er hjälp i detta, och God Jul! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Sand89:

Hej! Tack för din kommentar. Ja, NetOnNet är meddelad och jag har skickat in bilder på hur ordern var packad. 
___

Jag har bestämt mig för att behålla datorn. Jag har som ni föreslog kört några program som testar hårddisken, t.ex. Lenovo Diagnostics Tool och SeaTools for Windows och alla test visade att allt är bra. Det enda jag upptäckte var en tangent som gick väldigt trögt att trycka på. Jag lös med lampa och såg att det låg något under tangenten så jag beslutade mig för att "operera" bort den, och där under låg en strösselliknande svart plastbit... Tack och lov var det inte en del utav alla smådelar under tangenten, så nu är tangenten helt återställd och jag klarade mig från att förstöra något i processen. (jag tog risken att göra detta själv då det var en tangent som sällan används, och jag hade ju inte lust att skicka runt datorn och utsätta den för mer ev. risker).

Tack för all er hjälp i detta, och God Jul! ?

Tack för återkoppling!

God jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Jul och kul att du hade kunskapen och "fingertoppskänslan" att lösa detta själv; det är det långt ifrån alla som har och i dom flesta fall bör man faktiskt reklamera.

Bra att det löste sig för dig.

Mvh  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att inte tangenten i fråga halkar på sniskan nu sedan, efter en tids användning pga. saknad plastdetalj under?
Även om det är en sk. sällan använd tangent så kan det ställa till med trubbel fort nog.
Vilken är det förresten?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

God Jul och kul att du hade kunskapen och "fingertoppskänslan" att lösa detta själv; det är det långt ifrån alla som har och i dom flesta fall bör man faktiskt reklamera.

Bra att det löste sig för dig.

Mvh  :)

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Se till att inte tangenten i fråga halkar på sniskan nu sedan, efter en tids användning pga. saknad plastdetalj under?
Även om det är en sk. sällan använd tangent så kan det ställa till med trubbel fort nog.
Vilken är det förresten?

Mvh :)


Hej! Tackar, men det var ju inte utan att man var lite nervös, haha! Jag tittade på ett par tutorials på Youtube innan jag började operationen. ? 
Angående plastfyndet under tangenten så är jag 99,9% säker att den inte var från "underredet" på tangenten, jag tittade noga. Den måste ramlat dit i fabrik när tangenterna sattes dit? Det var siffran 2 ovanför bokstäverna, så den har ju i och för sig snabel-a på sig, vilken man ju använder då och då. Tack, jag ska vara försiktig med den! Jag bifogar en bild jag tog på plastbiten för skojs skull. :) Go Jul! ?
 

På 2018-12-20 på 20:32, skrev axeseries:

Fungerar allt? bara lämna tillbaka annars, bra kundservice på netonnet

Hej! Ja, det verkar så! :) Jag körde några tester av hårddisken (t.ex. Lenovo Diagnostics Tool och SeaTools for Windows) och känner mig trygg med resultaten som var bra. Jag oroade mig främst över hårddisken, och enligt testerna har den inga problem. Det där med den tröga tangenten lyckades jag lösa genom att operera bort det som låg under (tillhörde ej tangentdelarna så vette tusan var den kom ifrån...fabrik?). Go Jul! ? 
 

Plastbit under en tangent - Lenovo 330.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig används 2:an hela tiden och det gäller inte bara spel, men även i vissa andra program där jag konfigurerat upp snabbtangenter i kombination med Ctrl eller Alt.

 

I spel kan det "hamras" friskt på tangenterna 1-9 när man byter vapen och/eller tillbehör.

 

Och i vanliga program så vill jag naturligtvis kunna använda alla tre tecken:

2 " samt @

Mao. en av dom vanligare tangenterna hos mig.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev yesman:

Absolut inte, en mu kan ju ha tuggat sig in i lådan. 

På vilket sätt skulle det påverka datorn om musen har tuggat på det yttre emballaget men inte kartongen kring datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-22 på 22:35, skrev Cecilia:

På vilket sätt skulle det påverka datorn om musen har tuggat på det yttre emballaget men inte kartongen kring datorn?

 

Egentligen inte så mycket, jag gillar bara inte möss. Ush. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...