Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilabonnemang


Aja

Rekommendera Poster

De stora leverantörerna av mobilabonnemang har lågprisvarianter. De använder moderbolagens mobilnät. Men erbjuder de 3G, 4G och GSM?

 

Moderbolag

Lågprisvariant

Använder mobilnät

Telia

Halebop

Telia

Tele2

Comviq

Tele2, Telenor

Telenor

Vimla, My Beat

Telenor, Tele2

Tre (3)

Hallon

Tre

 

 

Jag antar att det är 4G som ger bäst uppkoppling och vad jag förstår har lågprisvarianterna även 4G. Men när jag diskuterade med en person från Tele2 var deras motivering att använda Tele2 abonnemang att lågprisvarianterna inte har GSM. Används fortfarande GSM?

 

Såvitt jag förstå fungerar alla abonnemang bra i tätbebyggt område, men hur är det på landet där mottagningsförhållandena inte är lika goda?

 

Undrar

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med täckning på landsbygden är ett irriterande problem. Jag kör fn ett abonnemang med 3 och det är värdelöst utanför tätorterna kunde jag konstatera under en längre sverigeresa i somras. Visst finns det platser där 3 fungerar men inte andra operatörer, men kollar man täckningskartan så ser man en markant dåligt landsbygdstäckning med 3

Såvitt jag förstått så finns fortfarande GSM nät, men att det håller på att avvecklas

Täckningskartor finns här https://www.surf.nu/tackningskarta/?gclid=CjwKCAiAlvnfBRA1EiwAVOEgfCVD4Tw0Ad7GXd6wgeDnhRz3L7G9A26Sebf1EilKoclymhnsLqMjyRoCZsEQAvD_BwE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telias nät är väl det som brukar anses ha bäst täckning i glesbygd.

 

Jag har haft Telenor, Vimla, Hallon och Comviq under åren och aldrig märkt någon skillnad mellan dem när det gäller 3G och 4G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Täckningskartorna är inte alltid rättvisande. Där jag bor ska det vara god täckning enligt dessa kartor men ändå kan man tvingas gå upp på ett berg för att använda mobilen.  Jag antar att det bästa är att lösa ett billighetsabonnemang och testa och därefter avbeställa om det inte funkar tillfredsställande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kolla vad dina vänner använder och bjud hem dem, som har något annat än vad du har, för kontroll samtidigt med kaffet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Såvitt jag förstått så finns fortfarande GSM nät, men att det håller på att avvecklas

 

Nja, inte helt sant, finns flera som använder GSM, t.ex alla som kör med olika fasta larm både privat och andra, kör med GSM som backup för det är stabilare än vad det vanliga internet är, går internet ner, så fungerar GSM fortfarande, finns också andra, vissa vaktbolag använder GSM, av samma anledningar.

 

Så GSM kommer finnas kvar även framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske det är sant som Tele2 sa: Att t.ex. Hallon inte har GSM och därför skulle vara en klart sämre variant än Tele2:s standardabonnemang som kostar betydligt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en vanlig privatperson någon nytta av GSM i en mobil längre?

Som sagt jag har inte märkt någon skillnad när jag har växlat mellan billigare alternativ och de dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast har man larm som ska gå över GSM så är det ju en separat apparat och har väl inget att göra med mobilen. Larmet måste ju fungera även om mobilen är urladdad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Har en vanlig privatperson någon nytta av GSM i en mobil längre?

Som sagt jag har inte märkt någon skillnad när jag har växlat mellan billigare alternativ och de dyrare.

 

Handlar inte om GSM i sin mobil, utan gäller främst larm och liknande, t.ex huslarm och sådant. Personlarm som äldre har, vet jag inte vad som används. Nu hamnar vi dock lite OT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte den där säljaren kan så mycket eller så försökte hen lura dig:

Citat

Comviq Kontant är perfekt för dig som inte vill ha någon fast månadsavgift och samtidigt vill ha full kontroll. Både för GSM- och 3G-mobiler.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/diverse-mobiltillbehor/COMVIQKONT3G/comviq-kontantkort-startpaket-gsm-3g

 

Citat

Hos Vimla används tre olika nät: 2G, 3G, 4G.

https://support.vimla.se/articles/article/allt-om-hastighet-tackning-och-surf

 

Däremot är det mer tveksamt om man med Tre/Hallon kan använda GSM eftersom Tre inte har något eget GSM-nät till skillnad från de andra tre operatörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat argument Tele2-killen hade var att Tele2 har support, men det finns inte när det gäller billighetsabonnemangen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Aja:

Ett annat argument Tele2-killen hade var att Tele2 har support, men det finns inte när det gäller billighetsabonnemangen.

 

 

Det är också fel eftersom jag har varit i kontakt med både Hallons och Vimlas support, dock har de inte telefonsupport (eftersom det är dyrt) utan support via chatt och kanske mejl, det är bara att kolla deras webbsidor så ser man det. Med Comviq pratade jag i telefon men det är väl kring 10 år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På landet , Hälsingland, Norrhavra, 2 mil norr Ljusdal, där mina vänner har sommarstuga i en gammal gård.

Ja där fungerar enbart Telia. Och Halebob som jag har själv.

Men en enkel metod kontrollera läget på aktuella platser är att skaffa ett kontantkort (Halebob kontantkort Telias nät, Comviq kontantkort Tele2s nät och testa på de platser där det är aktuellt använda mobilen.

Ja man behöver förstås en obunden mobil också. Om man inte redan har det.......

Prisjakt.nu tex

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=2817665

Om man inte har bekanta som bor där. Som det går att fråga.

Annars är det ju bara att fråga grannarna vad de har för mobilabonnemang.

Telenor ?

Ett företag jag har sådan erfarenhet av att jag inte kan rekommendera någon att prova det.

Prova och försök säg upp ett Telenorabonnemang som privatkund......

 

Citat " Såvitt jag förstå fungerar alla abonnemang bra i tätbebyggt område ."

 

Två km västerut från Göteborgs centrum där jag bor på 3e/översta våningen, trähus, hade jag med Comviq enbart möjligheten använda mobilen

mellan 2400 och 0600. Resten av dygnet var det normala "Endast nödsamtal."

 

Fyra km nordost Göteborgs centrum, jobbet, mobiler fungerar inte i fabriksbyggnad.

Så det behövs repeatrar i fastigheten, Telia.

 

Kruxet är att för att kunna använda mobilen behövs att två villkor uppfylls.

1) Täckning, finns täckning (täckning är ALLTID utomhus) kan du normalt använda mobilen om du går ut utomhus. Om villkor 2) uppfylls.

2) Basstationen har kapacitet att hantera ditt samtal.

 

Sk Fast pris kom när Mobiloperatörerna inte hade kapacitet att hantera mer trafik.

Då kan man ju inte tjäna pengar på ökad trafik. Utan då är det dags med Fast pris.

Dvs du betalar oavsett om du kan ringa eller inte kan ringa !

 

Jämför (skämtexempel) Du har fast pris på 1 kg Falukorv hos ICA/COOP/WILLYS.

Du kommer till för att hämta din Falukorv

men möts av ett Meddelande:

Tyvärr har vi ingen kontakt med vår Falukorvsleverantör men du kan skicka ett SMS ! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...