Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel - Tvinga målformatering


MvS

Rekommendera Poster

Hej alla Excelexperter!

Jag har en matrikel på medlemmar där tillämpar skrivskydd på vissa celler. Tanken är att användare som inte är så Excelvana inte ska kunna ändra i layouten av misstag eller klåfingrighet utan bara kunna mata in data i vissa oskyddade celler som redan är förformaterade. Jag vill alltså att en användare som kopierar data från annat håll för inmatning på kalkylbladet bara ska kunna trycka ctrl+V (eller högerklicksmenyn), utan att behöva välja "Matcha målformatering" för att klistra in, så att det inte blir avvikande textstorlek eller -format i tabellen.

Så jag undrar om någon har något tips på om man kan tvinga ett målformat vid inklistring genom VBA eller cellfunktion? 

 

Anybody?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu prövat VBA skriptet jag bifogade i tidigare och inser att det inte alls fungerar vid inklistring från urklippshanteraren!

I min Excelfil, som är en medlemsmatrikel, är alla cellerna i bladet skrivskyddade utom cellerna i spannet A3:O120.

Jag vill alltså att när en användare ska klistra in värden från urklippshanteraren (= text och siffror) med t ex Ctrl+V i någon av cellerna i spannet ovan så ska inklistringen automatiskt ske med målformateringen jag har i Excelarket! 

Finns det någon hjälp att få...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är inget enkelt problem att lösa. Bästa alternativet jag kan ge dig är att styra inmatningen att ske via formulär där du kontrollerar data via formatering och vid submit av formuläret. Kan vara på en sida i Excel eller via en form-kontroll.

Din kod ser sedan till att enbart klistra in godkända texter på rätt ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...