Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vägrar boota efter Win10 - uppdatering (!)


Stuckinmud

Rekommendera Poster

Vet inte om detta är korrekt tråd, isf. kanske någon kan korrigera detta?

Fick meddelande att Windows 10 uppdaterats men kräver omstart. Jag startade om den stationära datorn och den startade, jobbade, startade om ett par gånger. Sedan slutade datorn jobba, kändes som uppdateringen kanske skulle vara klar. Men nu bootar datorn inte. Är detta ett vanligt fel vid uppdateringar av Win10? Någon som har någon ide om hur man avhjälper detta problem? Verkar som att uppdateringen felaktigt tagit bort även alla boot(start)-filer (???)
Kan man ladda ber bootfiler via laptopen som jag skriver på nu och lägga på sticka? Kan man koppla ihop laptopen med den stationära och på så sätt tvinga igång den stationära?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har inte Windows personligen, så att jag kan inte bidra med mer än den här länken:

https://www.easeus.com/todo-backup-resource/fix-windows-10-won't-boot-after-update.html

 

Hoppas att länken blir till någon hjälp. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Stuckinmud:

Vet inte om detta är korrekt tråd, isf. kanske någon kan korrigera detta?

Fick meddelande att Windows 10 uppdaterats men kräver omstart. Jag startade om den stationära datorn och den startade, jobbade, startade om ett par gånger. Sedan slutade datorn jobba, kändes som uppdateringen kanske skulle vara klar. Men nu bootar datorn inte. Är detta ett vanligt fel vid uppdateringar av Win10? Någon som har någon ide om hur man avhjälper detta problem? Verkar som att uppdateringen felaktigt tagit bort även alla boot(start)-filer (???)
Kan man ladda ber bootfiler via laptopen som jag skriver på nu och lägga på sticka? Kan man koppla ihop laptopen med den stationära och på så sätt tvinga igång den stationära?

Det låter som att det var en av de två årliga stora uppdateringarna som Windows försökte installera.

 

Hur många gånger har du försökt starta Windows?

Hur långt i starten kommer du, får du något felmeddelande från BIOS/UEFI, syns något av Windows-uppstarten osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Stuckinmud:

Sedan slutade datorn jobba, kändes som uppdateringen kanske skulle vara klar. Men nu bootar datorn inte. Är detta ett vanligt fel vid uppdateringar av Win10?

Vilket tidsintervall gäller det? Hur länge har du väntat? Ibland har det tagit flera timmar innan en uppdatering var klar för mig.

 

Vanligt fel? Nej, jag har i alla fall aldrig råkat ut för några problem vid en uppdatering. Har du haft problem tidigare eller är det första gången Windows 10 uppdateras för dig?

 

3 timmar sedan, skrev Stuckinmud:

Verkar som att uppdateringen felaktigt tagit bort även alla boot(start)-filer (???)

Vad får dig att tro det? Får du något medelande?

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Kan man ladda ber bootfiler via laptopen som jag skriver på nu och lägga på sticka?

Ja, du kan ladda ner hela Windows 10 och försöka reparera.

4 timmar sedan, skrev Stuckinmud:

Kan man koppla ihop laptopen med den stationära och på så sätt tvinga igång den stationära?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-26 på 12:13, skrev Cecilia:

Det låter som att det var en av de två årliga stora uppdateringarna som Windows försökte installera.

 

Hur många gånger har du försökt starta Windows?

Hur långt i starten kommer du, får du något felmeddelande från BIOS/UEFI, syns något av Windows-uppstarten osv?

Det sista jag såg var den uppe i 63 procent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-26 på 13:58, skrev vertpre:

Vilket tidsintervall gäller det? Hur länge har du väntat? Ibland har det tagit flera timmar innan en uppdatering var klar för mig.

 

Vanligt fel? Nej, jag har i alla fall aldrig råkat ut för några problem vid en uppdatering. Har du haft problem tidigare eller är det första gången Windows 10 uppdateras för dig?

 

Vad får dig att tro det? Får du något medelande?

 

Ja, du kan ladda ner hela Windows 10 och försöka reparera.

Nej.

Tidsintervall. 1 helt dygn ganska exakt. Får inga meddelanden, bara svart skärm. Den startar upp som vanligt när jag startar den, sen går den i ca 10 sek innan den går "ner i vila". Sen händer absolut inget mer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Stuckinmud:

Tidsintervall. 1 helt dygn ganska exakt. Får inga meddelanden, bara svart skärm. Den startar upp som vanligt när jag startar den, sen går den i ca 10 sek innan den går "ner i vila". Sen händer absolut inget mer. 

Håll in startknappen i 15 sekunder. Starta därefter som vanligt. Nu borde datorn kunna fortsätta med uppdatering om något är kvar att göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det som polken skrev inte hjälper, avbryt de där 10 sek genom att stänga av och sen sätta på igen. Antingen första gången eller efter några gånger är det meningen att Windows ska fatta att något har gått fel och inleda reparationsförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...