Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera eller köpa ny dator


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en W10 dator byggd av Komplett.se för snart 6 år sen. Den börjar bli lite slö när jag använder Photoshop och Lightroom vilket är huvudanvändningsområdena för datorn. Ofta står RAM och CPU på eller närmre 100% när jag kör dessa program

 

Datorn har en SSD på 128 GB samt en HD på 1 TB (dessutom en fristående 3TB disc för lagring av bilder)

Processorn är en Intel LGA1155 pentium G2120

Internminnet är 2*4 GB DDR3

 

På de fotoredigeringsprogram som finns rekommenderas,  Intel Core i5 or better. samt 8 GB Internminne

 

Frågan är den processor jag har, duger den? går det att enkelt byta processor utan en massa strul? och i så fall till vad? Att uppgradera internminnen är ju ganska enkelt bara att dra ut och sätta i nya 2*8 GB kostar 12-1500 kr och att byta ut SSD på 128 till en på 256 är ju oxå hyffsat enkelt genom att klona den gamla kostnad 6-700 Kr.

Men är det någon ide? är allt för gammalt så att det inte lönar sig eller att de gamla inte är kompatibelt med det nya.

 

Tacksam för råd och dåd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nej det går inte att byta processor till senare typ på detta moderkort.

Dels kommer inte själva sockeln att passa och dels behövs ett moderkort med modernare chipset arkitektur.

Och du kommer sannolikt inte heller att kunna använda dina gamla DDR3-minnen eftersom det nu krävs DDR4-minnen.

 

Med det sagt så kan man uppgradera med ny processor och utan vidare strunta i allt övrigt.

Vad exakt har du för moderkort: fabrikat och modellbeteckning?

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i Aktivitetshanteraren så att du vet att det är dessa program som drar mycket cpu och minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSI B75MA-P45 processor support and specifications: http://www.cpu-upgrade.com/mb-MSI/B75MA-P45.html

MSI B75MA-P45 CPU compatibility list http://www.cpu-upgrade.com/mb-MSI/B75MA-P45.html#cs

 

Din nuvarande Intel LGA1155 pentium G2120 är mycket riktigt en trött historia idag.

Du skulle i.of. kunna stoppa in denna: i5-2300 men frågan är om det är värt mödan och risken?

 

Annas är det ett nytt moderkort, ny professor samt minnen - ifall du tror att burken hänger i hop?

Det finns något som kallas för "uppgraderingspaket". Pricerunner.

Med moderkort, "professor" samt matchande minnen.
Men det är bara ett exempel, fast kan vara värt att titta på, särskilt som det är mycket prestanda /per krona om du väljer AMD Ryzen CPU istället för Intel.

 

Personligen kommer jag troligen att bygga min nästa soff-surf dator med Amd Ryzen 7  2700X https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-2700x

Vem vet, det kanske också blir så att jag måste skifta min nuvarande spel-rigg från Intel core i7 4790K OC till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan intyga att dessa program drar rätt mycket både av ram och processor, kör själv med 24Gb ram och en några år I5 processor, men båda får jobba rätt bra när jag använder t.ex Lightroom, Adobe rekommenderar minst 12Gb ram för Lightroom. Photoshop säger Adobe "bara" minst 8Gb ram. Som vanligt gäller, ju mer ramminne desto bättre.

Rekommendation är att behöver man inte ha andra program när man jobbar i Adobe´s program, låt dom vara stängda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input, även om läsningen inte var vad jag hade hoppats på.... att hålla på att byta moderkort o processor samt uppgradera med minnen o SSD drar ju iväg i pris en del o frågan är om det då är värt allt strul som det kan medföra.

 

Nu när jag bara har Chrome uppe så ligger CPU  på 50-70% med Chrome som största användare 35-60%, jag har bara en flik (denna) uppe kan det vara nått som spökar där som gör datorn onödigt seg? Kan tillägga att min SSD endast har ca 10GB ledigt av 128.

 

Ni som har koll, om jag skulle byta dator, vad skall jag köpa istället, huvudanvändning förutom mail surf oc lite officeprg är Lightroom Photoshop och några andra pluginprogram för just bilder, jag är inte intresserad av filmredigering.

 

Vänligen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är också 6 år gammal och inte ens kraftfull för sin tid men inte tar en webbläsare med bara en flik så mycket CPU-kraft. Har du fått in något olämpligt tillägg i Chrome?

 

SSD-tillverkare har normalt program för underhåll och diagnos av sina SSD:er. Det kan kanske vara bra att leta upp det för din SSD med tanke på att den är så full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, jag vet ju inte vad som har hänt, men hur får jag reda på om Chrome fått olämpligt tillägg? ska jag avinstallera och sen installera på nytt kanske?

Min SSD heter Samsung SSD 840 Pro Series128 BK

Vänligen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallera Chrome brukar inte hjälpa eftersom inställningarna normalt är kvar då men du kan återställa dess inställningar: https://support.google.com/chrome/answer/3296214?hl=sv

eller gå igenom och avinstallera tillägg: https://support.google.com/chrome_webstore/answer/2664769?hl=sv

 

Samsungs SSD program: https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 2 x 4GB och köper 2 x 8GB och du har tur med kompatibiliteten så får du 2x4+2x8=24GB.

Jag hade 2x2GB köpte 2x4GB och har nu 12GB RAM.

Vad det gäller SSDn skulle jag gå från 128GB nästan full till 512 GB

har själv

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210

En annan sak är hur mycket snabbare datorn skulle bli utan ny processor / nytt grafikkort.

Och vad det gäller processoruppgradering är det stora kruxet att det sker en så snabb utveckling hos Intel att i5 och i7 processorer för ditt moderkort / chipset (vad jag kunnat se från 2012), ja de tillverkas inte längre. Så du måste hitta en leverantör som sitter på restvara.

 

Du skriver

"men inte tar en webbläsare med bara en flik så mycket CPU-kraft ?"

Enkelt att kontrollera stäng 1) av webbläsaren och dra sedan 2) ut nätverkskabeln så ser du om CPU belastningen minskar.

Det är inte webbläsaren som drar CPU-kraft, det är den trafik den drar hem från internet som belastar CPUn.

Själv har jag Seamonkey som webbläsare,

har inställt att inget ska sparas efter avslutad session, inget, inga cookies (drar annonser) inga passwords, ingenting.

Windows rensas regelbundet med Superantispyware från cookies som ändå fastnat i datorn.

Och jag har en hosts fil från mvps som stoppar alla de stora annonsföretagens verksamhet. dvs minskar trafiken drastiskt.

I min trappuppgång med 8 lägenheter sitter det INGEN REKLAM TACK (eller liknande) på 6 dörrar. Hostfilen från mvps är motsvarande för internet.

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd o dåd. Datorn går bättre nu men fortfarande känns den lite halvslö.

 

Efter att ha gjort det mesta så har jag nu 12-13 GB fritt på SSDn, bättre men kanske inte optimalt. jag har rensat alla gamla W uppdateringar och har inga filmer eller bilder liggande där samt inga onödiga program. Har jag missat nått? och hu i så fall får man reda på det?

 

Att byta processor och då oxå moderkort verkar ju vara en alltför dyr o riskfylld operation med oviss utgång så det skippar jag.

 

Skulle det löna sig att klona SSDn och sätta in en större och att uppgradera från 8 till 16 GB internminne eller är det bara konstgjord andning?

 

Tacksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Större SSD gör ingen skillnad eftersom det inte finns någon roterande skiva. Med detta sagt, så har du inte mycket plats kvar för nya program. En större SSD är inte fel men inte för att få en snabbare dator. Dessutom är det något som du kan använda även om du byter annan hårdvara.

 

Gå från 8 till 16 GB gör en stor skillnad om man har krävande program. Jag hade tidigare 8 GB. När jag skaffade spelet Deus Ex: Mankind Divided gick det inte alls att spela med 8GB trots att det sades så. Med 16 GB flöt spelet på utan problem.

 

Du kan prova något annat. Ladda ner ADWCLEANER och skanna datorn. Kanske har du fått in några oönskade program som drar ner datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev MatsLo:

Efter att ha gjort det mesta så har jag nu 12-13 GB fritt på SSDn, bättre men kanske inte optimalt. jag har rensat alla gamla W uppdateringar och har inga filmer eller bilder liggande där samt inga onödiga program. Har jag missat nått? och hu i så fall får man reda på det?

Har du kört programmet Diskrensning, dels som vanligt och dels för rensning av systemfiler?

Så att det inte är några temporära filer som ligger kvar och tar plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, ja det har jag gjort.

Vertpre: Har kört ADWCleaner.

 

Har fortfarande 12-13 GB fritt på SSDn, det märkliga är att programmen jag har inte tar upp mer än kanske 15-20GB Photoshop, Lightroom MS Office + andra "standardprogram, dvs inga spel eller liknande . Det är "annat" som då tar resten typ 70-80 GB, antar att W10 tar en del.

Men går det inte att se vad det är för något som tar plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj Inställningar - System - Lagring och peka därefter på den enhet du önskar, tex C:, så får du en överblick om vad som finns lagrat på disken. Kanske någon hjälp. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bgjo: Tack hittade lite som inte borde ligga där så fick loss ca 6G så nu börjar det se bra ut.

 

När man kollar på alla appar och program så finns det ju hur många som helst där man inte har en aning om det bara går att avinstallera dessa utan att skada nånting man verkligen behöver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev MatsLo:

När man kollar på alla appar och program så finns det ju hur många som helst där man inte har en aning om det bara går att avinstallera dessa utan att skada nånting man verkligen behöver.

Du kan ju alltid fråga i forumet om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för all hjälp, jag nöjer mig nu, datorn är klart bättre än för ett par dagar sen. Jag får kanske överväga att sätt in mer minne, 16 GB istf 8GB

Case closed :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...