Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
gusmagna

Dela Extern HD mellan Linux och Windows partitioner

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skulle vilja använda en extern hd till två olika partitioner på min laptop som jag då och då kopplar till en dockningsstation med två skärmar. På partitionerna kör jag Linux och Windows. Har sökt på nätet, men det är bara gamla trådar jag hittar, så jag gör ett försök här.

Jag vill alltså koppla den externa hd:n till dockningsstationen och sen när jag ansluter min laptop till dockningsstationen så ska jag kunna använda den externa hd:n, oberoende av vilket OS jag kör (Lin/win).  Frågan är om det finns ett lämpligt format, som  jag kan formatera den externa hd:n till och som fungerar bra för båda eller om jag ska partitionera den externa hd:n och på något sätt koppla "rätt" partition på hd:n till rätt OS?

Tips tas varmt emot!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman,

Tack för snabbt svar!

Menar du att det bästa är att partitionera den externa HD:n och använda olika format (NTFS för win) och annat lämpligt för linux, för de två partitionerna på HD:n? Läste i gamla trådar på nätet att NTFS fungerar bra för både windows och linux nuförtiden och det var GAMLA trådar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Linux hanterar filformatet Ext 4 vilket är ett betydligt effektivare filsystem.

Windows (10) kan endast läsa filer från Ext 4 formatet - ej skriva, så jag skulle nog rekommendera Ext4 för Linux och du måste använda NTFS för Windows.

Linux kan däremot både skriva och läsa till/från NTFS.

EXT= (Extended File System)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast.. med dubbla partitioner, om det var tanken, och den ena som NTFS och den andra som Ext4 så kommer man inte att kunna dela innehållet lika bra. Jag har alla *) mina externa diskar som NTFS för att de ska kunna läsas från såväl Windows som Linux.

*) Utom den jag använder för Timeshift

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mikael63,

Tack för ditt svar!

Det var exakt min första tanke och önskan att kunna komma åt filerna oavsett vilket os jag kör. Annars måste man ha dubbel uppsättning filer om man arbetar ibland från linux och ibland från win. Tack, testar att INTE partitionera den externa hd:n initialt utan bara formatera den till NTFS.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken Linux-dist kör du?

Jag har dessa paket i Mint:

20181124152741.png.93c1a8dcd9cf1a7a85da37f494be3c17.png

Tror dock inte man behöver installera några paket manuellt, jag kan ha gjort det när jag hade problem med ett par Windowsdiskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag kör Parrot Sec. (Debian baserat distro). Ok, får se hur det blir, om jag blir tvungen att installera några extra paket för att få det att funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Phenomen:

exFAT :) Simpelt

HD:n hade initialt det formatet, men av någon anledning så fick jag meddelande om att det var något fel med HD:n varje gång jag skiftade os och öppnade upp win. Har nu NTFS och det fungerar bra än så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...