Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formaterade fel hdd


adde34

Rekommendera Poster

Råkade formatera extern hdd på 4TB istället för usb. När jag upptäckte detta drog jag ur kabel från datorn. Det pågick under ca 10 sek. Nu kan jag inte starta hdd. Måste formatera den står det vilket jag absolut inte vill göra. Är inte så kunnig runt det här men hur får jag igång den och går det att rädda innehållet någon som vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev adde34:

Nu kan jg inte starta hdd. Är inte så kunnig runt det här men hur får jag igång den

Kanske, för att undvika missförstånd:

Den disk du inte kan starta, är det den externa på 4TB?

Om ja, vad menar du med "starta"?

 

Eller din dator som inte vill starta efter det abrupta avslutet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är den på 4TB. När jag klickar på den så står det att disken behöver formateras innan den kan användas. Klickar på avbryt och då står det Volymen innehåller inget känt filsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Dator avstängd.

Koppla ur disken.

Starta datorn.

Vänta minst 2-min.

 

Sedan koppla in den externa USB-disken igen.

Får du kontaktakt så fortsätt eller radera.

Återkom med status.

Mvh

[Edit]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev adde34:

Testat men har inte hjälpt. Vill helst inte radera något mer

Nej, ska du rädda data ska du inte radera mer!

 

Av de föreslagna programmen har jag använt Testdisk (fast då i Linuxmiljö) och även kollat in MiniTool.

MiniTool brukar ofta nämnas här på eforum i dessa sammanhang.

 

Det kan också vara så (men jag är inte säker) att dessa program, om de körs i Windowsmiljö, inte hittar disken eftersom Windows självt inte hittar den.

Då skulle du kunna starta datorn med ett startbart USB-minne med ex. SystemRescueCD på. Den innehåller redan programmet  Testdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev adde34:

Testat men har inte hjälpt. Vill helst inte radera något mer

Nja, jag skrev fel i hastigheten, jag menade inte att du skall radera något som helst.

Jag redigerar mitt förra meddelande.

 

Recuva som finns i länken ovan från Cecilia är ett bra program att testa. Jag har tidigare haft bra erfarenheter från detta.

 

Förövrigt så kanske du skulle testa det som Mikael63 säger: att hämta och köra en lämplig Linux distribution (utan att installera) och sedan via denna rädda alla data?

 

Linux.Com Get Your Data Back with Linux-Based Data Recovery Tools

Här är det nästan i princip fullkomliga instruktioner för olika scenarier.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Nja, jag skrev fel i hastigheten, jag menade inte att du skall radera något som helst.

Jag redigerar mitt förra meddelande.

 

Recuva som finns i länken ovan från Cecilia är ett bra program att testa. Jag har tidigare haft bra erfarenheter från detta.

 

Förövrigt så kanske du skulle testa det som Mikael63 säger: att hämta och köra en lämplig Linux distribution (utan att installera) och sedan via denna rädda alla data?

 

Linux.Com Get Your Data Back with Linux-Based Data Recovery Tools

Här är det nästan i princip fullkomliga instruktioner för olika scenarier.

Mvh

Har testat Recuva men det gick inte

Failed to scan the follwing drivers:

Unable the to determine file ststem type.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Mikael63:

Nej, ska du rädda data ska du inte radera mer!

 

Av de föreslagna programmen har jag använt Testdisk (fast då i Linuxmiljö) och även kollat in MiniTool.

MiniTool brukar ofta nämnas här på eforum i dessa sammanhang.

 

Det kan också vara så (men jag är inte säker) att dessa program, om de körs i Windowsmiljö, inte hittar disken eftersom Windows självt inte hittar den.

Då skulle du kunna starta datorn med ett startbart USB-minne med ex. SystemRescueCD på. Den innehåller redan programmet  Testdisk.

Låter lite avancerat för som jag skrev först är inte så kunnig. Ska prova. Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet är det väl frågan om två problem.

1. Disken har oavsiktligen formaterats (åtminstone delvis)

2. Disken har blivit oläsbar eftersom den stängdes av på ett felaktigt sätt, vid ett "olyckligt" tillfälle.

 

Helst bör hela disken klonas till en annan så att man, trots allt, har en backup om räddningsaktionen skulle ställa till det "värre".

Detta kräver då ytterligare en disk á 4 TB.

 

För 2 kan det räcka med att "bara" ändra typ från, som jag förmodar nu är RAW, till NTFS. Då skulle den kunna bli läsbar från Windows och då skulle återskapning av filer kunna ske i den miljön.

En fundering, som andra kanske kan svara på, är om inte Windows vill reservera utrymme för Papperskorgen på USB-disken? Då skulle det kunna innebära att data skrivs över vilket ju är oönskat.

 

Länkar till två egna trådar i nästan samma ämne, dock inte gällande problem 1.

https://eforum.idg.se/topic/356852-warning-number-of-bytes-per-sector-mismatches-512-ntfs-4096-hd/

 

https://eforum.idg.se/topic/356607-hårddiskåska/

 

OBS! Inte som vägledning till exakt problem 2 utan lite mera hur det kan se ut mm.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa att ladda ned typ Ubuntu eller någon annan Linuxvariant och köra från skiva eller usb och sedan prova att koppla in disken och se om Linux kan hitta och rädda filerna. 
Har för många år sedan gjort så på en HD som inte gick att läsa i windowsdatorn.
Sedan vet inte jag om man på något vis har försvårat åtkomsten i nyare windowsversioner 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Jag skulle testa att ladda ned typ Ubuntu eller någon annan Linuxvariant och köra från skiva eller usb och sedan prova att koppla in disken och se om Linux kan hitta och rädda filerna.

Ja, och SystemRescueCD är en sådan variant och som redan innehåller en massa program för att ev. rädda data.

Oavsett vilken Linux-dist man startar med behöver man hålla koll på vilken disk man petar på så att inte misstaget som tråden handlar om upprepar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker på vad ni åsyftar, men i länken ovan i mitt förra inlägg, så finns tydliga instruktioner för flera av dessa räddningsoperationer, via Linux som måste bootas upp och utan installation givetvis..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill verklihen tacka till alla. Ska testa med olika program men att ändra mela Linux och Windows är inte min grej. Är inte så kunning runt detta som sagt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ändrar egentligen inget.

När man startar datorn som vanligt startar den på den interna hårddisken och med det operativsystem som finns på den. Windows i ditt fall.

När man startar datorn från DVD/USB (man kan behöva göra val för att välja in dessa) startar datorn med det operativsystem som finns inlagd på dessa. I det här fallet föreslår vi Linux.

När man startar så, via DVD/USB, så är det DET operativet som körs och alla andra diskar, inklusive din Windowsdisk, ses som extra/andra diskar. Eftersom man inte installerar Linux så sabbar man inget med den Windowsinstallation som finns.

 

När man fått upp det grafiska gränssnittet, alltså Linux (i någon form) ansluter man den externa, pajade, disken.

Har man då en väldig tur kommer den att "monteras" och man får en ikon för den på skrivbordet. Dubbelklick där och ännu mer tur (jo, det behövs nog mycket tur i detta fall..) så finns en del filer kvar som man kan kopiera på vanligt sätt. Jag tror dock inte att så är fallet.

 

Det kommer förmodligen att krävas en hel del jobb för detta då det, som jag misstänker, är mer "fel" än att disken "bara" är formaterad.

Vi kan försöka hjälpa till med åtgärder allt eftersom. Du kommer att kunna surfa in till eforum från den Linux du startat så du behöver inte starta om datorn bara för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Man ändrar egentligen inget.

När man startar datorn som vanligt startar den på den interna hårddisken och med det operativsystem som finns på den. Windows i ditt fall.

När man startar datorn från DVD/USB (man kan behöva göra val för att välja in dessa) startar datorn med det operativsystem som finns inlagd på dessa. I det här fallet föreslår vi Linux.

När man startar så, via DVD/USB, så är det DET operativet som körs och alla andra diskar, inklusive din Windowsdisk, ses som extra/andra diskar. Eftersom man inte installerar Linux så sabbar man inget med den Windowsinstallation som finns.

 

När man fått upp det grafiska gränssnittet, alltså Linux (i någon form) ansluter man den externa, pajade, disken.

Har man då en väldig tur kommer den att "monteras" och man får en ikon för den på skrivbordet. Dubbelklick där och ännu mer tur (jo, det behövs nog mycket tur i detta fall..) så finns en del filer kvar som man kan kopiera på vanligt sätt. Jag tror dock inte att så är fallet.

 

Det kommer förmodligen att krävas en hel del jobb för detta då det, som jag misstänker, är mer "fel" än att disken "bara" är formaterad.

Vi kan försöka hjälpa till med åtgärder allt eftersom. Du kommer att kunna surfa in till eforum från den Linux du startat så du behöver inte starta om datorn bara för detta.

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är kanske att det är en USB disk som anslutes över USB till datorn.

Klarar filräddningsprogrammen Windows att knäcka USB disken som saknar filsystem.

Det är ju Windows som nu har kontakt med USB-disken.

 

Jag gissar att man får plocka sönder "lådan" med USB-disken och ta fram den hårddisk som finns i lådan och förhoppningsvis har ett vanligt SATA gränssnitt och koppla in hårddisken i en stationär dator och sedan köra filräddningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Problemet är kanske att det är en USB disk som anslutes över USB till datorn.

Klarar filräddningsprogrammen Windows att knäcka USB disken som saknar filsystem.

Det är ju Windows som nu har kontakt med USB-disken.

Just det är inte något problem. Jag har räddat filer på ett USB minne, också med RAW filsystem, med EaseUS Recovery Wizard på ett Windows system.

Med det sagt är det ju inte säkert att det går att rädda filerna med dessa program som har nämnts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...