Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bank-ID på fil


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Hej !

 

Har svårt att välja forum för nedanstående, men någon kanske reagerar och kan rätta mig....

 

Jag brukar ganska ofta logga in på exempelvis Mina vårdkontakter, eller andra enheter där man kan använda Bank-ID.

Det har fungerat bra hittills.

 

Till sådana inloggningar använder jag ett lösenord som består av en lång och svår harang, som jag själv inte kan hålla i minnet. Därför har jag lösenordet i en textfil på en USB-sticka, som jag tillfälligt stoppar in i datorn inför ett inloggningstillfälle.
Där kan jag markera hela lösenordet, kopiera det för att sedan i Bank-ID-appen klistra in det på avsedd plats.
Jag inbillar mig att det är en säker metod, om än lite omständig...

 

Detta har alltid fungerat,  tills för någon vecka sedan.


Men nu går det plötsligt inte att klistra in något lösenord, vare sig med musen via "Klistra in", eller med tangentbordet via "Ctrl+V".

Appen tar helt enkelt inte emot någon inklistring i lösenordsfältet.


Däremot går det bra att för hand skriva in detsamma, fast det ju tar lite längre tid....

Har provat med inloggning till flera andra, t ex  Skatteverket, Myndighetspost m fl, men det är ju samma app som används.

 

Ska tillfoga att det går alldeles utmärkt att använda Mobilt Bank-ID via mobilen vid valfri sådan inloggning enligt ovan.

 

Min undran är alltså om en spärr kan ha lagts in i och med den senaste uppdateringen av Bank-ID-appen för någon dryg vecka sedan, så att det inte ska gå att klistra in någon kopierad text.

 

Jag har då inte sett information om någon sådan ändring !


Känner till att det är vissa community-sajter som kör med den spärren för att man inte ska kunna sända massutskick av t ex meddelanden !

 

Är detta något som någon känner till ?

 

(Jag är inte direkt imponerad av supporten på Bank-ID, måste jag säga !)

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Kan vara en säkerhetsåtgärd som lagts till. Det var länge sedan jag hade bankid på fil. Nu är det ett kort från banken som sätts in i en kortläsare.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte till det fenomenet, använder själv inloggning med mobilt Bank-id. Har du försökt med en lösenordshanterare, borde vara enklare, om det fungerar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ju inte ett säkert system men med AutoHotkey kan man mappa så att ex. Ctrl+F12 skriver din textsträng.

Eller, jo, det bör funka att ha skriptfilen liggandes på USB-minnet. Man behöver då "bara" komma ihåg att avsluta skriptet manuellt.

Använder själv AutoHotkey och kan berätta mer om intresse finns.

 

Om lösenordet är 12345eforum54321 och man vill att det ska skrivas ut om man trycker Ctrl+F12 ser "koden" ut så här:

^F12::Send, 12345eforum54321

Läggs in i en textfil men med filtillägget .ahk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej jag fick tanka in nytt bankid då mitt gamla gått ut.

Sedan fungerar varken att betala på tradera eller

logga in på min  swedbanks sida...är nåt knas eller?

Har provat mot en sida där man kan testa bankid..

och där fungerar det korrekt. Jag får inte fram 

jag legitimerar mej rutan. Nu kommer en ruta fram

att problemet beror på en felkod 10035.

Redigerad av hottiz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1
Postad (redigerade)

Hej !

 

Jag fick överge mina försök tidigare  att komma tillrätta med inloggning, användande bank-ID på fil !

 

Upptäckte att jag ju hela tiden använt ett kort som i sig innehåller ett Bank-ID, d v s "Bank-ID på kort", där jag använder kortets inloggningskod för identifikation. Sedan dess har jag inte haft några problem att på samma sätt logga in på min bank, eller andra liknande inloggningar.

 

Jag fick alltså aldrig reda på om just min "Bank-ID på fil", eller allmänt, upphörde att fungera bara så där, utan att något meddelande lämnades om anledningen.... Det var bara konstatera att det inte längre fungerade !

 

Edit:

 

hottiz !

 

Knalla in på din bank och be om få ett kort med bank-ID.

Du måste inträffa personligen och identifiera dig. Förklara varför och be att du får en ID-kod på kortet i stället för på en fil i datorn !

Redigerad av Kalle Dator1
tilläggsbehov
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-06-26 på 17:27, skrev Cecilia:

Felkod för att legitimeringen avbröts: https://help.bankid.com/BIDFiles/sv/10035.htm

 

Har du prövat med flera webbläsare?

Hej har altid fungerat med google crome

har ju iaf. en seg explorer för att kuna läsa mailen

får testa det sen....men kom inte ens in på swedbank med

mitt senaste bankid så något e knas men vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...