Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera data i tabell


zenap81

Rekommendera Poster

Hej!

 

Önskar lite tips, tankar och idéer på hur ni skulle göra!

 

jag har data i en tabell som jag hämtar från ett ERP affärssystem. I en av kolumners finns det information för senast ändrad. Jag skulle vilja byta ut en hel rad, uppdatera med ny info (ca20-25 kolumner) om datumet för senast ändrad är nyare än det förra. Det finns i tabellen data med unika värden som refererar till samma information.

 

så här tänker jag mig: den stora tabellen som ska uppdateras finns på blad 1. På blad 2 klistrar jag in data som ev. ska uppdatera det som finns på blad 1. Finns det inte med sedan tidigare ska det uppdatera och lägga till data i blad 1. Blad 1 växer alltså gelatinen för att samla statistik.

 

hoppas ni förstår hur jag menar! Är det kanske VBA som gäller eller går det med formler eller någon inbyggd funktion i excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du uppdatera data i en tabell är det VBA eller handmässig klipp-klistra som gäller om du vill ha det på samma plats som förut.

 

Med formler kan du annars "kopiera", eller snarare hitta och hämta data som du har på olika platser i boken till en ny tabell. Då gäller att du har värden du kan söka på för att kunna veta vilka data som ska hämtas från var och vilket data som ska "vinna".

Titta på PASSA, INDEX och gamla vanliga OM och OMFEL så kan du nog få ihop något.

Säg samma (unika) id i båda tabellerna. Om det hittas i tabell B och tabell A hämtas det alltid från B, om bara i B händer inget för originalet saknas i A. Om bara hittas i A hämta från tabell A.

 

Några lösa tankar utifrån det du gett oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...