Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Restaurera SATA hdd 2,5"


Kenneon

Rekommendera Poster

2 interna SATA HDD låter utan att data syns

Hej!

 

Jo köpt mig en USB 3,0 to SATA adapter med usb anslutning. Har 2 sata hdd som jag tror är säkert trasiga (på olika sätt) eller är säker på det

 

1. Den ena låter: Låter knarrande som det här: dutth duuth, dut duthhh sen upphåll och tyst några sekunder sen fortsätter det i samma monotona ljud. Toshiba 2,5 " Vilket fel är det ?:

 

1.2 Toshiba laptop hard drive with stuck spindle trying to spin up(heard if taken close to your ear).

1.3 Toshiba laptop drive with failing bearings making grinding sound. (Tror det är detta)

1.4 Toshiba laptop drive with bad bearings making loud grinding sound.

1.5 Toshiba laptop drive with bad bearings making nasty drilling/screaming sound.

1.6 Toshiba laptop drive with bad heads making clicking/sweeping sound on boot up.

 

Såklart kan jag inte får fram några avläsa data som finns lagrade på den så vitt jag vet

 

2. Andra ljudet på andra HDD Seagate är ett lätt blåsljud med vibrationer ungefär som det brukar låta från en hdd , men jag kommer inte åt någon data eller från ikonen etc ?

Man kan även ta bort säker borttagning av maskinvara som inte aktiverades för Toshiban

 

2.1 Vilket fel är det på denna Seagate?

 

Såklart kan jag inte får fram några avläsa några data som finns lagrade på den så vitt jag vet

 

Övriga länkar:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

 

Tex: How to recover data from a hard drive (stuck heads: buzzing, clicking, etc)
https://www.youtube.com/watch?v=F5Y7BniaRXg

 

Ska uppdatera ev drivrutiner men avser att laga diskarna själv, ser ingen poäng med att lämna in dom för återställning av lagrad data, har ev reservdelar

 

Mvh K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan prova att knacka lite försiktigt med hårddisken i en bordskant, ifall att någon läsarm bränt fast. Den skall DOCK INTE vara igång.
Har du tur så kan den hoppa igång och då kan du rädda materialet och sedan skrot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Här torde du själv vara den som kan avgöra det bäst då du kan lyssna på disken och jämföra med ljudklippen.

Om du spelar in ljudet och postar här kanske vi kan hjälpa till att avgöra vilket som låter mest lika.

Lägg mobilen direkt på disken och spela in med den.

 

2.1 Svårt att svara med så knapphändig information. 

Syns den i Diskhanteraren?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

1. Här torde du själv vara den som kan avgöra det bäst då du kan lyssna på disken och jämföra med ljudklippen.

Om du spelar in ljudet och postar här kanske vi kan hjälpa till att avgöra vilket som låter mest lika.

Lägg mobilen direkt på disken och spela in med den.

 

2.1 Svårt att svara med så knapphändig information. 

Syns den i Diskhanteraren?

Återkommer med mer analys och svar lite senare ang ljudinspelning och diskhanterare, men öppnade upp toshiba hdd och "läsarmen - huvudet" låg på disken och  jag snurrade motsols på skruven i mitten av disken, men det lättade inte alls nämnvärt men armen gick tillbaka och det gick trögt att rotera.. samma symptom uppstod med knarret ändå vid inkoppling till adaptern via usb till datorn :)

 

Citat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta backup per omgående.

Disken/erna är slut och finns inget att göra vidare på dessa.

Du har ju själv beskrivit och förklarat allt nödvändigt.

 

Vill du verkligen ens försöka att återanvända en disk med detta?

Jag råder dig å¨ det kraftigaste att kasta bort dom.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2018-11-19 på 15:09, skrev Mikael63:

1. Här torde du själv vara den som kan avgöra det bäst då du kan lyssna på disken och jämföra med ljudklippen.

Om du spelar in ljudet och postar här kanske vi kan hjälpa till att avgöra vilket som låter mest lika.

Lägg mobilen direkt på disken och spela in med den.

 

2.1 Svårt att svara med så knapphändig information. 

Syns den i Diskhanteraren?

Ljuden 1 och 2 

 

https://soundcloud.com/boba-fett-4/sets/hdd

På 2018-11-19 på 15:09, skrev Mikael63:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-24 på 03:21, skrev Flyfisherman:

Ta backup per omgående.

Disken/erna är slut och finns inget att göra vidare på dessa.

Du har ju själv beskrivit och förklarat allt nödvändigt.

 

Vill du verkligen ens försöka att återanvända en disk med detta?

Jag råder dig å¨ det kraftigaste att kasta bort dom.

Går inte komma åt innehållet såklart, och vill bara återställa restaurera innehållet sen slänga diskarna, läs ovan lagret eller armen ev och jag drog ju tillbaka armen enligt metoden, hör ljuden på diskarna ovan

Citat

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det viktigt innehåll skall du absolut inte röra disken mer, utan kontakta ett dataräddningsföretag som tex. ibas https://www.ibas.com/sv/?infinity=ict2~net~gaw~ar~310643698256~kw~ibas~mt~b~cmp~SE_Sök_Ibas-Brand~ag~Ibas&gclid=EAIaIQobChMI6Jvi-cWO3wIVidGyCh2CNgt8EAAYASAAEgJFpvD_BwE

Men dom är inte billiga och samma gäller alla liknande forensiska företag.

 

Finns inget program du kan köra som kan rädda innehållet på din disk så som du beskriver det, tvärtom: all användning av disken med ett mekaniskt problem skadar dessvärre disken ytterligare och gör sektorer etc. oläsbara. Viss information brukar dock kunna gå att återskapas - men då krävs det proffs för detta tex. ovan..

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Diskens får inte ut sitt läshuvud som det ska. Disken är kaputt. Lämna till firma för att ta ut data från disken.

2: Osäker på vad fel men troligen samma slutresultat som ovan.

 

 

Med det sagt, vill du rädda data från dem?

Då har du egentligen bara en säker väg: En till fungerade hårddisk av samma märke. Ett renrum, jag menar rent, där du kan demontera den skadade delen/delarna från din trasiga och flytta dit från den hela.

Eller vice versa, flytta diskarna från trasiga till den hela.

Svårighetsgrad: Mycket svårt.

 

Som sista försök att göra något kan vara att dumpa diskarna i frysen och köra dem iskalla. men se upp för kondens! Ibland kan detta hjälpa men troligen inte med diskar i det stadie dina är i.

 

Slutsats: ta en slägga, slå sönder dem och lägg dem i elektronikskroten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-08 på 09:45, skrev Monshi:

1: Diskens får inte ut sitt läshuvud som det ska. Disken är kaputt. Lämna till firma för att ta ut data från disken.

2: Osäker på vad fel men troligen samma slutresultat som ovan.

 

 

Med det sagt, vill du rädda data från dem?

Då har du egentligen bara en säker väg: En till fungerade hårddisk av samma märke. Ett renrum, jag menar rent, där du kan demontera den skadade delen/delarna från din trasiga och flytta dit från den hela.

Eller vice versa, flytta diskarna från trasiga till den hela.

Svårighetsgrad: Mycket svårt.

 

Som sista försök att göra något kan vara att dumpa diskarna i frysen och köra dem iskalla. men se upp för kondens! Ibland kan detta hjälpa men troligen inte med diskar i det stadie dina är i.

 

Slutsats: ta en slägga, slå sönder dem och lägg dem i elektronikskroten.

Det är läshuvudet - med armen som är paj... bytte ut det, så nu funkar disken, tack för all hjälp här 

På 2018-12-08 på 09:45, skrev Monshi:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-09 på 15:04, skrev Kenneon:

Det är läshuvudet - med armen som är paj... bytte ut det, så nu funkar disken, tack för all hjälp här 

 

Du har bytt läshuvudet på disken?

Ok. Ta en backup på alla data på den och sedan köp en ny disk och kasta den gamla.

Tro inte för en sekund att detta är hållbart i längden....

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Du har bytt läshuvudet på disken?

Ok. Ta en backup på alla data på den och sedan köp en ny disk och kasta den gamla.

Tro inte för en sekund att detta är hållbart i längden....

 

Mvh

Hej , det jag ville ha svar på var vad det exakta felet är, vilket jag fick här i länken som jag hittade själv så  felsökningen var avklarad innan rep

 

... https://trcdatarecovery.com/head-faults

 

Finns studenter som fixar HDD för en struntsumma jämfört med ett svindyrt företag (hitta på kostnader) när man inte själv har renrum osv eller vill handskas med det

 

Ja tar tog en backup sen slängde jag disken... jag använder numera alldrig Sata mekaniska diskar utan bara SDD diskar

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig för dig och att du är klok och slängde disken efteråt - inget att ha.

Men att du skriver

Citat

svindyrt företag (hitta på kostnader)  

Ja  dom är dyra, men absolut inga "hitta på kostnader".

Vet du egentligen vad som krävs för att göra en seriös data-räddning av tex. en disk som legat i sjön, radering och formatering?

Nån som skjutit igenom disken ( ja viss data går att återställa även då)?

 

En disk som totalt kraschat och dess data skall tex. kunna återskapas för ett företag eller att Polisen behöver ha klara bevis?

Dataräddningsföretag som används av bl..a NFC Nationellt Forensiskt Center - Polisen i Linköping?
 

Några studenter (tror du det skulle vara extra häftigt) som tror dom vet vad dom håller på med, är inte samma sak som att arbeta i renrum, med kvalificerad utbildad personal och givetvis kostar det pengar - inget är gratis. Finns ingen sk. universitetslinje för detta och dessa sk. studenter i vad då?

Vad studerade dom? Litteratur eller teoretisk fysik? Har inget som helst med detta att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...