Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Associeringsproblem


Hockke

Rekommendera Poster

Min gamla trotjänare Jasc Paintshop Pro har börjat uppföra sig underligt. Förr när jag klickade på en .psp-bild öppnades programmet och bilden visades. Gör jag samma sak i dag startar visserligen programmet men för att se bilden jag klickat på måste jag jag använda "Open".

Jag har använt "Öppna med" och bockat i att alltid använda detta alternativ men det hjälper inte. Har även installerat om PaintShop, inte det heller har hjälpt.

Någon som vet vad det är som hänt och vad man kan göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasc - då har du väl stannat någonstans vid version 7 eller 8 va? Innan Corel tog över och gjorde programmet onödigt avancerat...

 

Jag har råkat ut för liknande men då med Adobe Acrobat. Har för mig att man kunde dubbelklicka för att starta programmet och sedan dubbelklicka igen, när den redan var igång. Tror också att den betedde sig olika om det gällde en fil på en nätverksresurs eller en lokal fil.

Minns inte lösningen, men möjligen att man väljer "Öppna med, alltid osv." men pekar på ett annat program, typ notepad som då bara visar hieroglyfer, och sedan göra om detta och peka på PSP i stället.

Man kan ju någonstans inifrån programmet välja vilka filformat som ska förknippas med PSP - testat/hittat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag använder 7:an. Jag har testat upp till version 12 eller 13, men efter Corels övertagande har PSP blivit mer och mer likt Corels tungjobbade program Draw och många av Jascs finesser togs bort, så jag har gått tillbaka till PsP 7.04.

Jag har provat det du skrev om, utan resultat. Jag läste om andra med samma problem, inte just .psp, utan alla filformat, och anledningen tros vara att senaste  uppdateringen av Windows ställer till det.

Få se om några veckor när oktoberuppdateringen torde vara buggfri om det rättar till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Hockke:

Jag läste om andra med samma problem, inte just .psp, utan alla filformat, och anledningen tros vara att senaste  uppdateringen av Windows ställer till det.

Få se om några veckor när oktoberuppdateringen torde vara buggfri om det rättar till sig.

Är det oktoberuppdateringen du menar med "senaste uppdateringen" och att det skulle vara många som får problem med associeringar efter den?

För i så fall är det ju bra att flytta denna tråd till forumet för Windows 10 så att andra med associeringsproblem kan se den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att associera om dina filändelser som berörs. Windows 10 ver. 1809 (oktober release) har rört till det med detta och det är inte 100% löst som det nu finns rapporterade problem om.

Och tidigare förlorade fil-associationer måste i vilket fall som helst associeras om.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028161/windows-10-change-default-programs

Eller enklare: bara högerklicka på vald fil > öppna med > Väl en annan app > fler alternativ (appar) > markera rätt program i listan >  och bocka i "använd som standard app."

 

I övrigt rekommenderar jag dom som fortfarande har kvar Windows 10 ver. 1803 att försöka bibehålla detta. Tyvärr inte lika lätt på en Windows 10 Home som på en Windows 10 Pro version förvisso, där man kan halta funktionsuppgradering x antal dagar och själv har jag satt 60-dagar.

 

Tycker det låter som ett Windows 10 problem och inte som ett problem med ditt bildbehandlingsprogram.

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Eller enklare: bara högerklicka på vald fil > öppna med > Väl en annan app > fler alternativ (appar) > markera rätt program i listan >  och bocka i "använd som standard app."

Det hade @Hockke prövat i första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju för att dessa metoder inte fungerade som jag startade tråden.

Tack ändå trots att inget förslag fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...