Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyinstallering av Windows på SSD


Knåpjerk

Rekommendera Poster

Jag har fullt på c-disken och lyckas inte rensa mer så jag köpte en ny på 1 TB. Nu försöker jag installera Windows 10 på den. Jag har laddat ner filer som behövs på ett USB, tagit ut den gamla c-disken och bootar från USB. Första försöket fick jag upp felmeddelande "Det går inte att installera Windows på den här disken. Den valda disken har partitionstypen GPT"
Nu tror jag att jag har lyckats ändra från GPT till MBR.
Vid nytt försök att installera står "Det går inte att skapa en ny partition eller hitta en befintlig partition. Mer information finns i intstallationsloggfilerna"
Jag hittar inga installationsloggfiler. Hur går jag vidare?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag tänkte att då får jag ju med all  "skräpdata" som samlats på min gamla disk under flera år. Det verkar ju på något sätt som om det fyller på efterhand. Jag har hört att det ska vara bra att nyinstallera någon gång emellanåt och fräscha upp systemet. Men jag har inga källor på det.

Måste jag skapa en partition på den nya hårddisken innan det går att installera windows på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nyinstallation är inte fel. Det kan snabba upp datorn en hel del. Det är dock en del saker som jag skulle rekommendera innan du gör detta.

 

Ta backup på epost, meddelanden, kontakter om du inte har webmail där allt finns.

Ta backup på favoriter (bokmärken), lösenord till websidor. Hur beror på vilken webläsare du använder.

Personliga filer som bilder, filmer, musik och andra dokument.

 

Det är vad kan komma på för tillfället.

 

Du behöver skapa en eller flera partitioner men normalt kan man göra det i installationsprogrammet om man väljer "Custom Install". Med en hårddisk på 1 TB skulle jag föreslå två partitioner. En för windows och program och en för annat. Om du har flera hårddiskar ska du bara ha EN ansluten.

 

Vad jag inte förstår är varför du får meddelandet att det inte går att skapa partitioner. Vad har du för dator, moderkort?

En annan sak. Jag har nyligen gjort en nyinstallation av Win 10 på en SSD på ett moderkort med UEFI, den nya versionen av BIOS och där krävs det att SSD:n är GPT formerad.

 

Det är väl jag har att komma med för tillfället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara något?

 

Citat

 

If the setup program says that you cannot install Windows 10 on the disk because the disk is in GPT format, it is because you have UEFI disabled. 

The solution is enter BIOS (by pressing a key during startup, either F1 or F10-F12 depending on your computer model), find the option to enable UEFI and enable it. Restart and retry installing windows exactly like how you did, now Windows setup will pleasantly accept your GPT disk partition to install Windows 10 into.


 

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install-winpc/how-do-i-install-windows-10-onto-a-gpt-guid-hard/3ba1ab75-7888-47ef-b34a-8614af8b9c78

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...