Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av webbläsare


DAL30

Rekommendera Poster

Jag tittade på en sida av SVT Play. Då kom det upp en ruta med följande anvisning:

"Dags att byta webbläsare. Snart går det inte att titta på SVT Play med Internet Explorer ihop med Windows 7.

Vi rekommenderar därför att du byter webbläsare till Chrome eller Firefox."

Jag har använt Ineternet Explorer under alla mina dator-år men förstår att "det kan vara tid" att byta webbläsare.

Jag undrar dock:

1) Är IE en alltför gammal webbläsare?

2) Gäller behovet av annan webbläsare bara visa program, t.ex. SVT Play?

3) Är det klokt att byta från IE?

4) Vilken annan webbläsare är i så fall den bästa, Chrome eller Firefox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Ja, den uppdateras inte längre till nya standard för webbsidor.

 

2) Egentligen ja, men de som fortsätter att använda IE kommer att få problem med allt fler webbsidor med tiden.

 

3) Ja

 

4) Jag har använt Firefox i väldigt många år och har inga planer på att byta. Men det finns också de som säger samma sak om Chrome. Det är alltså mest en fråga om tycke och smak. Det går utmärkt att installera båda två och kolla vilken man föredrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har missat en viktig del av meddelandet du får, " Internet Explorer ihop med Windows 7". Jag får ingen anvisning med IE11 ihop med Windows 10. Nu använder jag i.o.f.s. inte IE11 i första hand utan Firefox men......

 

Microsoft har sagt att IE11 kommer att få support så länge den Windows version som den är installerad på får support. För Windows 10 kan det bli till 2025.

 

Visst är det enklare att installera en annan webläsare än att byta till Windows 10 men om drygt ett år går Windows 7 i graven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia!

Med hjälp av ditt förslag i svaret, kommer jag att byta till Firefox.

Det blir nog tryggt och bra!

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vertpre!

Ja, man är medveten om, att det blir lite "följdverkningar", då Windows 7 "går i graven".

Men som det heter: "Den dagen - den sorgen"!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...