Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
CokeBottle

Microsoft Excel 2016 (Svensk version)

Rekommendera Poster


Flik/kalkylblad = Övningar

Kolumn A = Övningar (ca: 120 rader)

Kolumn B = Kod (ca: 120 rader)

Kolumn C = Värde (ca: 120 rader)


Flik/kalkylblad = 1 (upp till 50 stycken, kanske fler, oftast mindre)

 

I dessa celler nedan skulle jag vilja välja en övning (Kalkylbladet = Övningar) från en listruta/comboruta, men få "Kod" värdet från samma rad... i de olika cellerna

Cellerna D14 till D23, samt D28 till D37

 

Väljer ur listrutan t.ex. en övning från kolumn A, men vill ha "Kod" värdet från kolumn B på samma rad. All information finns redan i kalkylbladet = Övningar, vill bara hämta informationen, men inte ha namnet på övningen, vill ha kod värdet i kolumnen bredvid.

 

Tänk er att jag vill få EAN-koden för en vara, t.ex. Nyponsoppa, men då man inte kan memorera alla EAN-koder, men kan lätt välja vara från listan.

 

Ultimata vore ju om man börjar skriva text så får man bara värden som matchar de bokstäver man skriver in, som en sökruta i Microsoft Access, får kunder som börjar på samma bokstäver som man redan skrivit in i liststutan/combobox...

 

Tacksam för hjälp med ett säkert väldigt lätt problem...

Redigerad av CokeBottle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Förstår inte din fråga fullt ut, men Testa det här som principskiss.

 

Ställ dig i Cell A1 i blad2 (whatever)

DATA->dataverktyg->dataverifiering

På fliken inställningar ändrar du "Tillåt" till "lista" (se till att Nedrullningsbar listruta i cell är ikryssad).

I "källa" länkar du till till din A-kolumn på fliken Övningar. Typ:

=Övningar!$A$1:$A$120

Ok.

Nu har du en rullista i cell A1 på blad2. Tyvärr går det inte att "filtrera ner" som en acces-ruta (Eller, Någonstans i Eforum tror jag att det finns en gammal tråd där (Monshi?) gjorde en ganska komplicerad lösning. Men jag hittar den inte).

 

för att hämta koden till cell B1 skriver du någonting i stil med:

=LETARAD(A1;Övningar!$A$1:$B$120;2;FALSKT)

eller så här om du vill slippa felkod när A1 är tom:

=OMFEL(LETARAD(A1;Övningar!$A$1:$B$120;2;FALSKT);"")

(en kombination av PASSA/index är egentligen bättre, men letarad är oftast lättare att förstå).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-11-14 på 12:00, skrev MH_resurrected:

Hej. Förstår inte din fråga fullt ut, men Testa det här som principskiss.

 

Ställ dig i Cell A1 i blad2 (whatever)

DATA->dataverktyg->dataverifiering

På fliken inställningar ändrar du "Tillåt" till "lista" (se till att Nedrullningsbar listruta i cell är ikryssad).

I "källa" länkar du till till din A-kolumn på fliken Övningar. Typ:

=Övningar!$A$1:$A$120

Ok.

Nu har du en rullista i cell A1 på blad2. Tyvärr går det inte att "filtrera ner" som en acces-ruta (Eller, Någonstans i Eforum tror jag att det finns en gammal tråd där (Monshi?) gjorde en ganska komplicerad lösning. Men jag hittar den inte).

 

för att hämta koden till cell B1 skriver du någonting i stil med:

=LETARAD(A1;Övningar!$A$1:$B$120;2;FALSKT)

eller så här om du vill slippa felkod när A1 är tom:

=OMFEL(LETARAD(A1;Övningar!$A$1:$B$120;2;FALSKT);"")

(en kombination av PASSA/index är egentligen bättre, men letarad är oftast lättare att förstå).

 

 

Har nu tittat lite snabbt och försökt att lägga in det hos mig, men jag får i D14 (Övning 1) namnet på övningen, inte koden från kolumn B...

 

Men tack för hjälpen !

 

 

Redigerad av CokeBottle
bifogar skärmdump

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det går helt enkelt inte på något enkelt sätt (förhoppningsvis får jag äta upp det tvärsäkra påståendet).

Du måste hämta uppslagsvärdet (övningen namn)  i en cell och sedan hämta matchande kod i en annan.

se bifogat exempel.

 

Du skulle kunna ha formulärkontroller om du vill att valet skall ligga i cellen du matar in i. Men du måste fortfarande ha en dold cell där "sök efter" mellanlandar. Dessutom kommer namnet på övningen att synas. 

 

En extrem variant är att skapa ett makro som aktiveras när du väljer cellen. Men då måste du  distribuera en fil med makro  aktiverat och då skriker alla ativirusvarningar (+ att den type av makron är kröliga att få till)

 

Bok1.xlsx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då får jag tacka för hjälpen, trodde att detta skulle vara ett väldigt lätt problem att lösa...

 

Men så var det uppenbarligen inte, men jag är ganska säker på att lösning för det jag ville/tänkte göra fungerar i Access, men jag kan ha fel, men som jag minns det så kan man göra det där, välja värde t.ex. produkt, men visa enbart värdet t.ex. EAN-koden i comborutan/listrutan.

 

Så vad tror du/ni, borde man göra om detta till ett Microsoft Access "problem" istället för Microsoft Excel ?

Tyvärr var det väldigt länge sedan jag höll på med Access, typ 15-20 år sedan... det har ju hänt en hel del sedan dess...

 

Om någon har tips eller idéer på lösning så tas alla tips emot, oavsett om det gäller att göra detta i Microsoft Access eller få till en lösning i Microsoft Excel.

 

Kalkylbladen med nummer: 1, 2, 3, 4... osv ska kunna skrivas ut och användas, där koden syns på ett snyggt sätt, även om valet helst görs från namn på övningar...

 

 

Tack på förhand !! 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av CokeBottle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...