Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 uppdatering till 1809?


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis uppdaterat med Windows update och får bara 2 uppdateringar till version 1803. Är det fortfarande några buggar i version 1809, eller är det säkert att ladda ner 1809 utanför Windows update?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är problem med 1809 och nej det är inte säkert att stoppa in 1809 just nu.

Min (och andras) rekommendation är att fördröja detta nån månad.

Det har varit samma visa med i princip varenda större uppgradering ända sedan Windows 10 kom ut, så låt Microsoft sortera ut och lösa dom värsta problemen innan man försöker sig på en installation av ver. 1809

 

Computer World: Microsoft Patch Alert: October’s been a nightmare

 

Personligen har jag fördröjt det 60-dagar om jag kommer i håg rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev vertpre:

Ett rykte säger att 1809 kanske kommer att finnas tillgängligt imorgon igen. Jag kommer i vilket fall inte att installera den.

 

https://news.softpedia.com/news/microsoft-might-re-release-windows-10-version-1809-tomorrow-523727.shtml

Fegis, jag misstänker att det kommer vara en av de mest vältestade releaserna som Microsoft gett ut på sista tiden nu så det kommer nog gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-12 på 22:04, skrev vertpre:

Ett rykte säger att 1809 kanske kommer att finnas tillgängligt imorgon igen.

Det stämde bra det för Microsoft började skicka ut October 2018 Update igen för några timmar sen. Än så länge är det bara för dem som aktivt söker efter uppdateringar i Windows eller som hämtar den från Microsofts webbsidor som får uppdateringen men så fort som det är bekräftat att ingen av dem drabbas av att filer försvinner kommer uppdateringen att skickas ut via Windows Update, dock som vanligt utspritt under ett par månader.

 

Om du söker efter uppdateringar men trots det inte får reda på att oktober-uppdateringen finns beror det på att det är något i datorn som inte är helt kompatibelt.

 

Källa: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2018/11/13/resuming-the-rollout-of-the-windows-10-october-2018-update/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

NH: Problemen med Windows 10 1809 fortsätter – Media Player trasig

Citat

Oktober-uppdateringen för Windows 10 har ställt till en rad problem hos operativsystemet. Nu har Microsoft bekräftat en ny uppsättning problem med uppdateringen, bland annat en som sätter käppar i hjulet för Windows Media Player.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

På min bärbara HP dator fick jag uppdateringen för flera månader sedan. På min stationära Lenovo ThinkCentre har den inte kommit ännu, utan där är det fortfarande version 1803. Jag har inga problem med det men är det inte lite konstigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev NackaBosse:

På min bärbara HP dator fick jag uppdateringen för flera månader sedan. På min stationära Lenovo ThinkCentre har den inte kommit ännu, utan där är det fortfarande version 1803. Jag har inga problem med det men är det inte lite konstigt?

Det kan vara något i datorn som gör att uppdateringen är inaktiverad för datorn, t ex vissa varianter av Intels grafikkortsdrivrutiner fungerar inte med version 18009. Du kan läsa om det här: https://support.microsoft.com/en-in/help/4464619/windows-10-update-history

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis, jag har ju W10 Pro på stationära datorn. Tänkte inte på det. Tack för länken. Jag skall följa tipsen där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Flyfisherman
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är först nu som Microsoft anser att version 1809 fungerar tillräckligt bra på alla sorters hårdvara för att skicka ut den automatiskt till alla datorer.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.716823/microsoft-redo-att-rulla-ut-hostens-windows-10

Och det är därför jag brukar vara så noga med att uppehålla (pausa) alla Windows 10 uppgraderingar minst 60-dagar (ibland mer upp till 120 dagar), men det fungerar tyvärr endast i Pro versionen ej standard OEM utgåvan av Windows 10.

 

Med det sagt så kan man fortfarande få alla Windows säkerhetsuppdateringar och vissa förbättringar via Windows update - men ej Windows uppgradering vilket betyder en hel del funktionsändringar och uppgraderingar av detta.

 

För dom flesta så har man tyvärr inget val annat än att uppgradera och eftersom Microsoft Windows hela tiden försöker att förbättra säkerheten så anser jag att man bör inte tveka om man kör Windows 10 standard version.

 

Själv kör jag numera på Windows 10 Pro ver. 1809 sedan nån månad tillbaks.
Mvh

 

Ps. Nuvarande ändrade inställning hos mig är nu 180 dagar fördröjning av Windows funktionsuppgradering.
Jag har för mycket program och annat, som jag inte vill riskera skall krångla och i väntan på uppdateringar av dessa alt. drivrutiner från tillverkaren eller att MS- kommer med en korrigering för dessa.

 

Jag menar att detta också ger programtillverkarna mer tid att utveckla och korrigera sina program och ev. hårdvarutillverkarna att uppdatera sina drivrutiner i förekommande fall.

Jag har haft nog med att krångla med vissa program från Windows 10  ver. 1507 och vidare 1803 till 1809
Visst jag har alltid löst det - efter en massa tid och krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...