Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.cshrc


myzli

Rekommendera Poster

Hejhej!

 

Jag ska programmera java i linuxmiljö. Mitt problem är att jag vill att jag ska kunna skriva javac för kompilering i vilken katalog jag än befinner mig. Jag har skapat en .cshrc-fil (jag kör tcsh) i min ~-katalog och i den skrivit:

"setenv PATH /usr/java/jdk1.3.1/bin:$PATH". Det är endast den texten som står i filen och ingenting annat. Jag är 100% säker på att den pekar på den fil som javac ligger i. Är det något mer man ska skriva i .cshrc-filen eller är det något annat jag glömt? Då jag skriver kommandot set och tittar under path finns det ingen path som pekar på min javakatalog. Någon som har haft samma problem eller vet vad som kan vara fel??

 

/Lina - (nej, jag tänker inte köra bash... (: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du verkligen använder csh eller tcsh som skal. Det vanligaste skalet på Linux är bash, även om man naturligtvis kan köra andra skal. Kör man bash ska man ha in sådant i .bashrc. Det sätts i bash på följande sätt:

PATH='/usr/java/jdk1.3.1/bin;$PATH'
export PATH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite idéer. Om jag förstått det rätt letar

tcsh först efter filen .tcshrc. Om den inte

finns kollar tcsh efter .cshrc. Det kan alltså

vara så att det finns en fil som heter .tcshrc i ~ som gör att

tcsh inte bryr sig om .cshrc.

 

Du är väl medveten om att .cshrc bara läses in när skalet startas?

Om du gör ändringar i filen måste du antingen logga ut & logga in, eller skriva "source ~/.cshrc".

 

Pröva att skriva "setenv PATH /usr/java/jdk1.3.1/bin:$PATH" vid prompten och se om det funkar sen. Isf är den raden rätt, men .cshrc läses inte in.

 

Pröva att skriva "setenv QWE 123" i .cshrc. Om du sedan skriver "echo $QWE" vid prompten borde du

få resultatet 123, dvs .cshrc läses in korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...