Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sortera data


calculus

Rekommendera Poster

Hej
Hur sorterar jag fram min data på bästa sätt om jag har ett liknande problem. Jag visar ett litet exempel för förståelse av problemet men i verkligheten är det mycket mer data som ska sorteras fram och därför vill jag inte sortera fram det manuellt genom att klicka fram alla värden som ska sorteras fram.

Jag har en matris data i blad 1. Sedan har jag en kolumn av data i blad2. Jag vill sortera fram alla rader i matrisen genom kloumn A värden. I exemplet sorterar jag fram alla rader i matrisen där Item är A eller D.

 

image.png.7abc372119b5a7dc4addf8c5248c1fb2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Om det är komplicerat är Pivottabell nästan alltid bäst.

 

Annars kanske du vill titta på Avancerat filter. En instruktion från vår värd:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.380533/sa-trollar-avancerat-filter-fram-onskad-information

Då ställer du dig i datatabellen (blad1) och går till:

DATA-> sortera och filtrera->avancerat

Lägg in tabellen i Blad 2 som villkorsområde.

 

Fördelen är att du kan lagra ganska avancerade filterinställningar (i blad2)

Nackdelen är förstås att det är "engågnsfiltrer". Du måste gå till

DATA-> sortera och filtrera->avancerat

och ange var villkorsområdet ligger varje gång. Det borde gå att spara som en fråga. Eller?

 

En variant är kanske:

https://support.office.com/sv-se/article/skapa-använda-och-ta-bort-anpassade-vyer-ce722bf9-0b4a-49a5-94ba-438fde18fc2b

Men jag får inte fram Vyhanteraren när jag försöker i mitt exempel. så jag vet inte om det går att spara ett avancerat filter. Men du kan väl testa i din dator? Min Excel-installation börjar bli lite långtandad (wow, svengelska av sämsta slag.)

 

 

jag försökte med avancerat innan jag skrev tråd och lyckades inte. Testade din länk gällande avancerat och lyckas fortfarande inte. Jag testade pivottabell och jag kunde sortera fram lätt de data jag vill men datan kommer i fel format. Det är inte sifffror jag vill sortera fram utan text. Vad gör jag för att få text framsorterad. just nu omvandlas min framsorterade text till siffror.

 

image.thumb.png.2ac24ad573389642d037ed8d9114c658.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...