Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux och BankID?


Mikael63

Du som använder Linux - hur fungerar det för dig idag angående BankId?  

6 medlemmar har röstat

  1. 1. Du som använder Linux - hur fungerar det för dig idag angående BankId?

    • Använder inte BankId
      1
    • Använder mobilt BankId
      5
    • Måste använda dator med Windows/MacOS
      0

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

Jag har installerat Bank-Id på min Linux Mint dator för några år sedan och testade det efter installationen genom att logga in hos Skattemyndigheten. Men nästa gång jag försökte använda Bank-ID fungerade det inte. Bekymrade mig inte alls. Använder ju bankernas kortdosor (ICAs, LFBs, Nordeas)

Så kom ett krav från LFB i samband med något att man skulle installera Bank-Id så jag gjorde det på en dator som jag normalt aldrig använder mot internet med W7 och Firefox.

(För nu fanns inte Bank-Id längre till Ubuntu och som också funkade på Mint)

Bank-Id fungerade inte. Samma problem som med linux.

När jag öppnade Firefox igen i W7 för att använda Bank-Id så fungerade Bank-Id inte trots det fungerat efter installationen.

Gjorde om installationen men samma problem.....

Fick iden att det berodde på Firefoxinställningar, aldrig spara något efter avslutad Firefoxsession.

Så jag ändrade till att kakor skulle sparas efter avslutad session och installerade om Bank-Id igen.

Och nu fungerade Bank-Id även nästa gång jag startade Firefox.

Fungerar Bank-Id idag på den här datorn med W7 och Firefox ?

Vet ej, när jag använder den datorn (bärbar) så använder jag linuxinstallationen på samma dator.

W7 installationen har jag jag nog inte startat på över 1 år.

 

Fick ett brev från Nordea i November. Din säkerhet är viktig för oss.

Med lite råd, bla Använd aldrig din kortläsare eller Mobilt BankId på uppmaning av någon annan....Lär dig helst bankkoderna utantill och lämna aldrig ut dina bankkoder till någon annan.

Här kommer två motsägelser.

1) Lämna aldrig ut dina bankkoder till någon annan. Strider mot Googles Android EULA, Google ha ju rätt till.....men ej begränsat till detta. Som jag ser det.

2) Använd aldrig Mobilt BankId på uppmaning av någon annan

ta bara följande på Svd (betalning av prenumeration)

Godkänn med Mobilt BankID så att pengarna kan dras från ditt bankkonto

och inte blir det bättre med

För enklare köp i framtiden så sparar vi en koppling till ditt bankkonto

Man läser ju dagligen om hackade siter så vem faen vill att någon ska spara en koppling till ens bankkonto på sin site !

Jag tror inte det är något lur på Svd men när man ser kontaktsiter som jag aldrig hört talas om

som vill jag ska logga in med BankId, ja då drar jag mig för att göra det.

Efter ha läst om människor som loggat med BankId på uppmaning (telefonsamtal) och blivit av med allt de äger på banken. En uppmaning via en hemsida borde ju vara lika farlig som en uppmaning via ett telefonsamtal......

Kanske inte idag men hur länge dröjer det innan "buset" hittat lösningen !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg att jag var väldigt upprörd på BankID när de kom med nyheten, nästan lite kränkt linuxanvändare faktiskt ;)
Men jag använde inte den ens på Windows mer än ett litet tag, mest för att jag betatestade ganska mycket och gjorde många ominstallationer (innan jag fann det perfekta backupprogrammet som tog en exakt avbild av hårddisken och faktiskt höll vad det lovade=100% problemfria återställningar) sen kom ju mobilt bankid som var oändligt mycket smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-15 på 22:24, skrev Mellin:

Varje gång jag måste uppdatera bank-id på mobilen så måste jag bråka med skräpet på windows pcn

Kan du förklara ?

För att uppdatera Mobilt BankID måste du använda en PC ? Med Windows ?

Vilken bank ? Om du måste ha kontakt med din bank för uppdateringen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Så här en månad senare kan jag konstatera, av de få svaren (tack), att detta med att använda BankID (med sladd) i Linux inte utgör något problem(?).

Det blev ju lite stormigt ett tag när Bank ID slutade med stöd för Linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Behöver man använda BankId med sladd, ex. enligt ovan, kan man lösa det genom att installera Windows 7 eller Windows 10 virtuellt.

Inget krångel med licenshantering eller skapande av installationsmedia då Microsoft tillhandahåller (nästan)färdiga virtuella maskiner:

https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/tools/vms/

Tack för tipset @Monshi

 

Dessa fungerar i 90 dagar och ska man bara förnya sitt mobila bankid räcker det ju gott och väl.

Vill man fortlöpande använda den virtuella maskinen för detta ändamål kan man göra som Microsoft själva föreslår:

Citat

We recommend setting a snapshot when you first install the virtual machine which you can roll back to later.

 

Jag har skrivit en kortfattad "guide" om detta samt även hur man får USB-enheten (bankdosan) att fungera i Virtualbox.

Båda dessa återfinns på det svenska Linux-mint forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...