Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bryan Witz

avrunda decimaler

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en uppgift som  handlar om flyttal och att avrunda sådana.

Uppgiften går ut på att jag ska be användaren skriva in ett tal med decimaler.

Därefter ska vi be användaren skriva in hur många decimaler användaren vill ha.

Min kod ska avrunda talet enligt ovan, men också med ett på förbestämt antal decimaler (exempelvis tre).

Kan nån hjälpa mig med exempelkod ? Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det borde vi kunna hjälpa dig med. Men istället för att göra läxan åt dig, så tycker jag att du först visar hur långt du kommit och vad du specifikt har problem med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant men problemet är att jag har borjat med kursen en vecka sen och det här måste vi söka på nätet om hur ska man göra det ... 

"Detta är en uppgift där ni delvis får söka lösning på problemet på nätet eller andra böcker. Många är vana vid att söka på nätet men det är viktigt att alla vänjer sig vid detta arbetssätt." 

så jag har ingen ide av hur man ska även borja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ni har inte fått lära er ens ett enkelt hello-world program för att känna på hur koden fungerar osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

För att läsa in ett tal från användaren Console.ReadLine() så kommer du få den som en string och behöver göra om det till ett flyt tal. Då vill du använda en metod på Double objektet. Den börjar på P. För att göra själva avrundningen så finns det en metod på objektet Math. Och namnet på den metoden är väldigt lättförståerligt då det är i stort sett samma på svenska och engelska.

Redigerad av .M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

the thing is am surfing internet in a useless way . am not finding anything or am looking in the wrong sites. what i need is that if i have t.ex  4.123456 and i want to make it 4,1234 and then 4,13 . what's the method for this coding 

i think i can star by double decTal = 4,123456;

......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i fixed it thx 

string tal;

Console.WriteLine("Mata in ett tal med flera decimaler: ");

tal = Console.ReadLine();

double decimaltal = double.Parse(tal);

Console.WriteLine("{0} ---> {1}", decimaltal, Math.Round(decimaltal,5));

Console.ReadLine();

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättebra, du kan även titta på Parse på Int32 objektet för att hantera att användaren kan ange hur många decimaler som ska användas.

Sen som en extra övning kan du titta på metoden TryParse, den hjälper dig hantera eventuella fel. För vad händer nu om användaren matar in hej istället för ett tal?

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kom ihåg att antalet decimaler skulle vara valbart också.

Sen har väl sista raden blivit fel.

Inte nödvändigtvis, i Visual Studio så brukar terminalen som öppnas när man gör sådana program stängas direkt efter exekevering och då blir det svårt att se resultatet. Så det är ganska vanligt att man lägger till något sådant så exekeveringen pausas och man får chans att se hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu