Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer 5G att göra fibernätet onödigt?


seniorsurfarn

Rekommendera Poster

seniorsurfarn

Jag har enbart mobiltelefoni, mobilt bredband 4G och TV via egen antenn. Jag är nöjd med det, och kommer att fortsätta så. Nu har jag fått erbjudande att dra in stadsnät i villan till rabatterat pris. Bör jag nappa på det, endast för att göra huset framtidssäkert/ säljbart? /seniorsurfarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen nuvarande eller framtida radiotrafik kan slå fibern i varken hastighet eller störningsokänslighet. 

 

Ingen nuvarande eller framtida fiber kommer sannolikt kunna slå radiotrafiken i mobilitet. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mäklarfirma som värderade vårt hus menade att indragen fiber höjer försäljningspriset/gör "min" fastighet attraktivare än "grannens" som inte har fiber. Om man sedan har igen den faktiska kostnaden återstår att se men man har åtminstone större chans att få huset sålt till det pris man tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mellin:

Fiber har ingen gräns på antal gigabyte per månad som 5G kommer att ha och som 4G har

 

 

Det är något som operatörerna har hittat på och har ingenting med tekniken att göra. 

Det finns abonnemang utan gräns. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-07 på 08:58, skrev Mr Andersson:

 

Det är något som operatörerna har hittat på och har ingenting med tekniken att göra. 

Det finns abonnemang utan gräns. 

Precis

https://www.mobilabonnemang.se/mobilabonnemang-med-fri-surf

med pris från ca 500kr/månad till ca 700kr/månad. Dvs 6000kr till 8400kr/år

Det kan jämföras med att jag betalar för 100/10Mbit/s med Bahnhof i Framtidens fiber 515kr/kvartal

dvs 2060kr/år.

Så finns möjlighet till Fiber kan det bli billigare än Mobilt bredband.

Vad det gäller Mobilt Bredband tillkommer två OSÄKRA faktorer

1) Har Mobilleverantören täckning där du vill utnyttja bredbandet, tex för mig i mitt vardagsrum.

2) Har Mobilleverantören kapacitet när du vill utnyttja bredbandet, tex för mig i mitt vardagsrum, dagtid och på kvällar.

 

På ett utmärkt sätt illustrerat när jag blir uppringd av Tele2/comviq som förslår byte till deras mobila bredband.

På min fråga om de har täckning där jag bor ? blir svaret JA

På min fråga varför jag bara kan ringa NÖDSAMTAL dagtid med min Comviq mobil , ja då blir det tyst i luren så jag lägger på.

Problemet var att visserligen hade Comviq täckning där jag bodde men jag sorterades bort dagtid.

Inga problem ringa mellan 2400 till 0600, då fanns det kapacitet....så det räckte när nästan alla sov.

 

Kommer 5G göra Fiber onödigt ?

Beror helt på var du bor. Idag finns det människor som när Telia lägger ner kopparnätet i SÖDRA Sverige inte längre har tillgång till Telefon för

det finns inget mobilnät med täckning där de bor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fyra-ar-utan-fast-telefoni-problemen-kvarstar-1

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ar-utan-telefoni-kalvefalls-gard-lagger-ned-verksamhet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med täckning är ett kapitel för sig. Vi har hus i ett område som ska ha 4G-täckning nån kilometer åt alla håll enligt Telias täckningskarta. 

Det är låg och gles bebyggelse och flack öppen terräng. Lik förbaskat har vi usel mottagning och vi kan inte prata i telefon utan avbrott. Utomhus!!

Provat med flera olika telefoner och sim-kort. Telia gör inget med felanmälan annat än att säga att de ska fungera och att utbyggnad kommer göra det bättre. Det har gått fyra år nu. WiFi-samtal löser problemet hyfsat då vi har fiber. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev polken:

Det där med täckning är ett kapitel för sig. Vi har hus i ett område som ska ha 4G-täckning nån kilometer åt alla håll enligt Telias täckningskarta. 

Det är låg och gles bebyggelse och flack öppen terräng. Lik förbaskat har vi usel mottagning och vi kan inte prata i telefon utan avbrott. Utomhus!!

Provat med flera olika telefoner och sim-kort. Telia gör inget med felanmälan annat än att säga att de ska fungera och att utbyggnad kommer göra det bättre. Det har gått fyra år nu. WiFi-samtal löser problemet hyfsat då vi har fiber. 

 

Samtal och 4G är två helt olika saker och använder olika frekvenser och teknik. Du kan ha perfekt 4G-mottagning, men kan inte ringa eftersom det använder 2G (GSM) och det kanske är långt till närmsta GSM-bas. 

 

Det finns dock telefoner som klarar samtal över 4G (VoLTE) men jag vet inte om operatörerna klarar det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mr Andersson:

Samtal och 4G är två helt olika saker och använder olika frekvenser och teknik. Du kan ha perfekt 4G-mottagning, men kan inte ringa eftersom det använder 2G (GSM) och det kanske är långt till närmsta GSM-bas.

Är du säker på att du inte menar att samtal går över 3G-nätet?

Det är vad någon har sagt till mig i alla fall.

Citat

Där du kan mobilsurfa i 4G kan du också ringa. 

https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

 

 

4 timmar sedan, skrev polken:

Det där med täckning är ett kapitel för sig. Vi har hus i ett område som ska ha 4G-täckning nån kilometer åt alla håll enligt Telias täckningskarta. 

Har du sett PTS råd om bättre mobiltäckning?

Citat

Använd handsfree. Använd handsfree så att du kan hålla mobilen en bit ut från kroppen. Täckningen kan även försämras om du omsluter telefonen med handen eller förvarar den i fickan eller i en väska när du pratar.

...

Riktantenn kan hjälpa. Om du använder mobilen på en fast plats, till exempel i sommarstugan, kan du välja en lösning med uttag för extern antenn. Då kan du ansluta en riktantenn som du sätter på taket (ser ut som en liten tv-antenn).

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/mobil-telefoni/tackning/goda-rad-om-tackning2/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är du säker på att du inte menar att samtal går över 3G-nätet?

Det är vad någon har sagt till mig i alla fall.

https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

 

 

Helt säker, en Teliatekniker har förklarat för mig.

Om telefonen är i 4G-läge går samtal över 2G, men om telefonen är i 3G-läge går även samtal över 3G. 

För att samtal ska gå över 4G måste telefonen stöda VoLTE (Voice over LTE). 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

 

Helt säker, en Teliatekniker har förklarat för mig.

Om telefonen är i 4G-läge går samtal över 2G, men om telefonen är i 3G-läge går även samtal över 3G. 

För att samtal ska gå över 4G måste telefonen stöda VoLTE (Voice over LTE). 

 

Klicka på länkarna nedan och läs. Skicka dem sedan till din tekniker. 

 

Telefoner med VoLTE

Telia och VoLTE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

 

Helt säker, en Teliatekniker har förklarat för mig.

Om telefonen är i 4G-läge går samtal över 2G, men om telefonen är i 3G-läge går även samtal över 3G. 

För att samtal ska gå över 4G måste telefonen stöda VoLTE (Voice over LTE). 

 

Så som jag tolkar sidan https://www.nordichardware.se/nyheter/tre-blir-forst-i-sverige-med-volte-telefonsamtal-over-4g.html och https://www.mobil.se/nyheter/mobil-f-rklarar-r-stsamtal-i-4g så stämmer det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt något som samtliga missar i denna tråd: är att oavsett dagens hastighet via mobilanslutning kontra fiberanslutning med samma hastighet - så ökar svarstiden i ms (millisekunder) med mobilanslutning 10-falt eller mer. Idag är det redan via mobil anslutning (4G) uppe i 100-200ms.

Det är helt enkelt förödande i vissa fall och inte enbart gäller det online-spelande.

Normal svarstid vid fiberuppkoppkling bör ligga mellan 3-10ms, i värsta fall 20ms och allt annat över detta betyder lagg i ett online spel bla.

 

Och varför tar jag upp det?

Jo därför att världens mest sålda spel genom tiderna från Rock Star Games:  GTA V har sålt i över 100 miljoner exemplar till dags dato, för ett spel som är fyra år gammalt, men fortsätter att utvecklas och att folk köper till saker hela tiden. Ja dom har dragit in motsvarande häpnadsväckande sex miljarder dollar!

https://www.nordichardware.se/nyheter/gta-v-blir-den-bast-saljande-titeln-varldshistorien.html

 

Deras nästa stora spelsläpp är Rockstar Games Red Dead Redemption 2 vilket första helgen 30 oktober 2018 spelet släpptes hade "record-setting $725 million opening weekend" och det är mer än någon Hollywoodfilm klarat av.

https://www.digitaltrends.com/gaming/red-dead-redemption-2-breaks-entertainment-opening-weekend-sale-record/

Fast spelet har visst över 2000 sidor med manuskript också...

 

Om man lägger till allt detta med olika spelhus som EA, Ubisoft osv. med en total marknad som handlar om 100-tals miljarder, så kan jag anse att tele- och internetleverantörerna bör se upp och börja hantera sina kunder på ett mer verklighetsnära sätt.

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Förövrigt något som samtliga missar i denna tråd: är att oavsett dagens hastighet via mobilanslutning kontra fiberanslutning med samma hastighet - så ökar svarstiden i ms (millisekunder) med mobilanslutning 10-falt eller mer. Idag är det redan via mobil anslutning (4G) uppe i 100-200ms.

 

"... som samtliga missar" ? Frågan (ämnet för tråden) gäller 5G och fibernät, vilket mitt svar handlar om. Svarstider är inget jag tog upp, det stämmer - men missat, nej!

 

När det gäller 5G så står det i artikeln jag länkade till:
"5g ska användas för korta snabba dataskurar, eftersom den tekniken har så oerhört kort uppkopplingstid ...". Men 5G anses ändå inte vara ett självklart alternativ till fiber (det finns mer att ta hänsyn till).

https://www.nyteknik.se/digitalisering/ska-jag-kopa-fiber-eller-vanta-pa-5g-6539620

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev ChristerE:

 

"... som samtliga missar" ? Frågan (ämnet för tråden) gäller 5G och fibernät, vilket mitt svar handlar om. Svarstider är inget jag tog upp, det stämmer - men missat, nej!

 

När det gäller 5G så står det i artikeln jag länkade till:
"5g ska användas för korta snabba dataskurar, eftersom den tekniken har så oerhört kort uppkopplingstid ...". Men 5G anses ändå inte vara ett självklart alternativ till fiber (det finns mer att ta hänsyn till). 

https://www.nyteknik.se/digitalisering/ska-jag-kopa-fiber-eller-vanta-pa-5g-6539620

 

 

 

Ok:

Jag har läst den artikeln och du citerar brutna stycken av?

Ditt citat ur NT:s artikel: fråga #5

När det i själva verket står så här i samma artikel: https://www.nyteknik.se/digitalisering/ska-jag-kopa-fiber-eller-vanta-pa-5g-6539620
 

Citat

 

5: Klarar 5g telefoni, tv och surfande på ett tillförlitligt sätt?

Ja, kapaciteten är tillräcklig för det, menar alla tre.

Telia anser dock inte att 5g bör användas för att tala i telefon eller titta på strömmande tv. Därför tänker Telia styra den typen av trafik till de andra mobilnäten.

– 5g ska användas för korta snabba dataskurar, eftersom den tekniken har så oerhört kort uppkopplingstid och alltså är perfekt för det, säger Björn Berg på Telia.

 

 

På fråga # 4 svarar alla tre unisont:
 

Citat

 

4: Bör man invänta 5g i stället för fiber?

Nej, svarar alla tre.

– Mobilkommunikation är ett bra komplement. Men fiber kommer – för överskådlig framtid – att ha högre kapacitet. Vänta inte på 5g, uppmanar Fredrik Tufvesson.

– En fördel med fiber är att man får den hastighet man köpt, i alla fall nästan. I mobilnäten varierar det, säger Patrik Nilsson, nätexpert på Telenor.

– Blir man erbjuden fiber, så tveka inte, säger Björn Berg på Telia, som liksom Telenor säljer både fiber och mobilitet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på din fråga seniorsurfarn:

Kommer 5G att göra fibernätet onödigt?

Absolut icke under överskådlig framtid!

 

Ett annat problem med övergång från 3G, 4G och 5G är frekvensbanden.

Det gamla NMT nätet använde 450MHz bandet och signalerna räckte otroligt långt - fast dessa var analoga, liksom en komradio-typ.

Sedan kom GSM eller sändningar i 1GHzbandet (digitalt) och genast inte bara försämrades räckvidden, utan den kapades till c:a 1/3.

M.a.o. så behövdes i snabb takt flera mobilmaster byggas över hela landet.

 

Med 3G  2,1 GHz bandet så måste man inte prata, allt sker i 2G, men med moderna telefoner och krav på mer överföringshastigheter så byggdes 3G-nätet ut och dessa använder i princip samma sändare som förut, med vissa undantag där det byggts nya.

 

4G är en förlängning av 3G och sänder på 2,6  GHz bandet

 

5G (600 MHz till 6 GHz) använder också samtidigt millimeter våg (mmWave) banden (24–86 GHz).

Det är egentligen så extremt att man häpnar, men betyder också att väldigt få kommer att kunna dra nytta av dess fulla kapacitet.

 

2018-09-28 Ericsson and Qualcomm add 28 GHz to menu of bands ready for 5G early movers

 

M.a.o. ju högre frekvens - ju kortare räckvidd.

Jmfr. Radio Luxemburg på mellanvåg amplitud modulerad (AM) runt 1440MHz bandet, en 208m våglängd som nådde i princip runt hela Europa som man kunde lyssna på med kristall-mottagare (ja jag har byggt en sådan utan batteri när jag var liten). Radio Luxemburg som startades runt -40-talet lades sedermera ned i början på 90-talet har jag för mig.

 

Och före var det endast sändningar på långvåg (LV) i Khz bandet. En sådan långvåg utsänd med en tillräckligt stark sändare och om dom atmosfäriska förhållandena var dom rätta: kunde gå hela vägen jorden runt! Ja, det är fakta. radiovågen i sig är så pass långvågig att den studsar mellan atmosfärslagren  och jordytan och därför kan en långvåg  (låg frekvens) nå runt. Jmfr. valar som kan kommunicera med varandra över nästan halva jorden via infraljud (vatten är en extrem bärare av ljud).

 

Moderna radiosändare idag för radion tex. 88-104Mhz ligger i FM -bandet (Frekvens modulerad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...