Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-sticka i Routern.


Bertilp

Rekommendera Poster

Har en Router från Telia (Technicolor TG799vn) som jag satt ett USB-minne i. När jag loggar in i Routern finns mitt minne under content sharing. Det står dessutom: Samba filesharing enabled. Jag har därför laddat ner AndSMB (från Google play) till min Android mobil. MEN, jag fattar inte vad jag ska skriva in för uppgifter, eller var... eftersom jag är lika dålig på datorer som jag är på Engelska.

 

Hoppas därför det finns NÅN som kan förklara PÅ SVENSKA vad & hur jag ska göra för att kunna skicka filer till & från mitt USB-minne...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder (föga förvånande kanske) TotalCommander även i mobilen. Där har jag laddat hem ett tillägg som heter LAN.

Klickar jag på "mappen" LAN får jag möjlighet att lägga till en server.

Uppmanas att skriva ett namn för servern och där skriver jag bara Routern. (Det här är ju bara för att man själv ska få ett namn för att komma åt USB)

Som servernamn/katalog skriver jag bara 192.168.1.1 *)

Jag hoppar alltså över /katalog eftersom jag inte känner till detta i det här läget.

Användarnamn hoppar jag över liksom även Lösenord och klickar på OK

När jag senare då kan klicka på Routern ser jag en mapp som i mitt fall heter SanDisk_Cruzerblade_1_2211

Klickar jag på den mappen får jag upp en massa andra mappar.

Här vet (minns) jag nu inte vilka mappnamn som s.a.s. finns "automatiskt" och vilka som jag en gång i tiden skapat.

 

Du kanske kan testa motsvarande i din AndSMB och se om du kommer vidare med ovanstående uppgifter?

 

*) Detta har ändrats under årens lopp, 192.168.1.254 och 192.168.1.253 har jag tidigare behövt ange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, kunde inte hålla mig och testade med AndSMB.

Klicka på +

Hostname = 192.168.1.1

OK

Ange ett namn i nästa dialog "Name SMB settings to be saved". Jag skriver Routern.

Klicka på ikonen med namnet Routern och du hamnar på minnet.

Här ser jag förutom mappen SanDisk_Cruzerblade_1_2211 en mapp som heter IPC$ men den ignorerar jag.

 

När jag nu vet att jag kommer åt USB-minnet klickar jag på den lilla symbolen av en mobil och jag hamnar då på en av mobilens lagringsplatser.

Klickar på DCIM

Klickar på en mapp som innehåller bilder.

Klickar på två bilder (egentligen inte på bilderna, det är bara filnamnen) som får en grön bock.

Klickar på den uppåtpekande pilen och får en fråga om jag vill skicka 2 saker till SanDisk_Cruzerblade_1_2211 men det vill jag inte riktigt, jag vill skicka dem till en annan mapp.

Avbryter

Klickar på symbolen av ett moln och jag hamnar på usb-minnet.

I mitt fall finns en mapp som (också) heter DCIM och jag klickar på den.

Klickar nu på symbolen av mobilen och jag kommer dit jag var, med två markerade filer.

Klickar åter på uppåtpilen.

Får nu frågan om jag vill skicka till SanDisk_Cruzerblade_1_2211/DCIM och det vill jag så jag klickar OK.

Filerna laddas upp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...