Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta wallpaper automatiskt den 1:a i varje månad


Stringence

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett bekymmer, som inte är det världsviktigaste. Har sökt på väven i ett par dagar, och hittar inga lösningar. Måste fråga folk som kan mer än jag.

 

En i familjen har autism och behöver en bakgrund med månadsnamn och bilder på saker som hör till den månaden. Bilderna finns redan klara, det enda jag behöver är en funktion där Windows gör automatiska byten den 1:a i varje månad. 

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Windows har inte detta som inbyggd funktion som du märkt genom att högerklicka på ett tomt område på skrivbordet och välja Anpassa >Bakgrund > Bakgrund igen > i rullgardinsmenyn välja Bildspel > under finns en 'Bläddra knapp där du har dina bilder > välj mapp > under detta 'Byt bild efter'..

Där ligger problemet som anger max 1 dag.

Om du istället räknar ut hur många sekunder varje månad har så borde man i registret ändra denna tid.

 

Fast det blir ett bökigt sätt, måste göras varje gång en månad förändras mellan 30/31 eller 28 etc. Fast också det bör kunna göras med en batch fil (.cmd) som autostartas med Windows och timas med klockan (för synkronisering med skottår och sommartid)?

 

---Så här har jag funderat och skriver medan jag funderar och kanske helt galet också?...

 

Start > skriv regedit > i listan som kommer upp klicka 'Regedit' >   navigera till HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Personalization\Desktop Slideshow

 

I högra fönstret dubbelklicka på 'Interval' > ändra från hexadecimal till Decimal => nuvarande värde är 60 000 och betyder ms.

Tex. 10 000 ms är lika med 10 sekunder och 60 000 blir då 1 minut.

Kalkylera ut hur många sekunder det går på en månad och skriv maxtalet.

Tex. 160704000000 > mata in värdet i fältet och klicka ok.

 

Starta om datorn., fast då då tillstöter nästa problem kom jag på, eftersom ett "word" är endast 32 bitar och klarar inte av denna stora siffra. Max för 32 bit är: 2 147 483 647

...hmm funderar....attans...måste gjort nån tankegroda där?

*******************************

 

Ok. Jag Skypade nyss med min tyska kompis i Frankfurt ang. detta och han kom direkt upp med denna lösning som kan vara värt att testa, dessutom verkar den enkel: https://www.microsoft.com/sv-se/p/wallpaper-slideshow-lt/9nvq1cb438ws?activetab=pivot%3Aregionofsystemrequirementstab

 

Så mycket för att fundera medan man skriver, å andra sidan hade jag heller aldrig tänkt på denna sista ev. lösning om jag inte gjort så...

Mvh ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...