Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
pehrbau

Outlook.com med office 365

Rekommendera Poster

Jag använde förr WLM som ju togs bort i februari 2017 till mångas förtret. Jag använder nu  thunderbird som går bra med Comhem.se.

Inom kort kommer dock Comhem att sluta med mail och endast hålla sig till TV, ljud och bild.

Jag undrar om den nya versionen av Microsoft Outlook som kallas "Out look Office 365" kan betraktas som en utbyggd version av det nedlagda WLM? Som vanligt hyr man dessa produkter som kommer ut i flera olika varianter och där årskostnaden är ungefär samma som programmet för  ohyra och brandvägg. Är det någon som vet mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, skrev pehrbau:

Jag undrar om den nya versionen av Microsoft Outlook som kallas "Out look Office 365" kan betraktas som en utbyggd version av det nedlagda WLM?

Nej, eftersom Outlook Office har funnit sedan 1992 och därmed är mycket äldre än WLM. Outlook Office har under åren framför allt varit en produkt som riktar in sig på företagen med funktioner som gemensam kalender, funktioner för att boka möten etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev pehrbau:

Inom kort kommer dock Comhem att sluta med mail och endast hålla sig till TV, ljud och bild.

Har du någon källa till den informationen, kanske en länk till någon artikel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågeställningen är otydlig.

Problemet tycks vara att comhem upphör med tjänsten e-post, enligt trådskaparen då, men frågan som ställs är om Outlook 365 kan ersätta WLM.

Ett förtydligande skulle vara bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tycker du inte att pehrbau har fått tillräckligt uttömmande svar av Thirteen och Cecilia? Det tycker i alla fall jag. Däremot vore det ju bra om ChristerE fick svar på sin fråga. Jag tänker nämligen på att pehrbau tidigare blev lurad av en falsk "microsoft partner" och hoppas att han inte fått informationen om att Comhem lägger ner sin webbmejl från någon annan bedragare.

https://eforum.idg.se/topic/354283-outlookcom-tog-över-konto-med-comhem-och-all-mail-trafik-låstes/

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, skrev Mikael63:

Frågeställningen är otydlig.

Problemet tycks vara att comhem upphör med tjänsten e-post, enligt trådskaparen då, men frågan som ställs är om Outlook 365 kan ersätta WLM.

Ett förtydligande skulle vara bra.

Vi får skilja på tjänster, abonnemang och program (appar). Men Microsoft gör det inte helt lätt efter att också ha börjat kalla e-posttjänsten för Outlook (Outlook.com).

Outlook.com är en tjänst för att tillhandahålla e-postadresser, med tillhörande e-postlådor, och som kan hanteras via (bl a) webbmejl.

Office 365 är en abonnemangsform för Outlook, Word och Excel, och OneDrive, m m (beroende på abonnemang), där man prenumererar på programmen och uppdateringar i stället för att köpa programmen. Det är samma program det handlar om.

Outlook.com motsvarar alltså Gmail och Yahoo Mail som nämnts tidigare i tråden. E-postprogrammet Outlook kan användas för e-postlådor hos Outlook.com, hos Com Hem och hos många andra e-postleverantörer.

När det gäller e-post så är e-postadresserna och tillhörande e-postlådor det centrala. Sen hanteras de via webbmejl eller med något e-postprogram. Längre tillbaka så var det hantering med e-postprogram som gällde. Senare kom tjänster som Hotmail och Gmail, m fl, som till att börja med hanterades endast med webbmejl (tror jag). Med tiden har dessa tjänster kompletterats med möjligheten att använda e-postprogram (med t ex POP eller IMAP). Och klassiska e-posttjänster har kompletterats med möjligheten att hantera e-posten med webbmejl, t ex e-post hos Telia.

(Rätta mig om någon detalj blev fel.)

Och som mbgtmari skriver ... vi vill gärna veta mer om Com Hem och e-post.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar och de blev tillräckligt uttömmande för mig. 

Om och när Comhem lägger ner sin mail vet jag inte men det väntas komma ut till alla berörda och då förhoppningsvis med tips om andra lösningar för det är ju inte så lätt för många av oss obildade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt rekommenderar jag inte att man har sin primära adress hos sin operatör, comhem, telia eller liknande.

Detta eftersom marknaden ändras, nya avtal, man byter operatör osv och en e-postadress är mycket värdefull i kontakter med vänner, bekanta och även tjänster som spotify, netflix osv.

Om man är riktigt seriös skapar man egen domän som tar hand om alla mail. Är inte så dyrt men kräver viss kunskap.

För de allra flesta fungerar Googles gmail, MS Live/hotmal/outlook eller yahoo mail.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, skrev pehrbau:

Om och när Comhem lägger ner sin mail vet jag inte men det väntas komma ut till alla berörda ...

Jag är fortfarande intresserad av varifrån du fått den informationen, inte att den kommer. Om den ens kommer (som du skriver).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett rykte jag hört och vet inte var det kom men eftersom jag använder comhem för mail så blev jag naturligtvis nyiken . Det enklaste är nog att fråga Comhem själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, skrev pehrbau:

Det är ett rykte jag hört och vet inte var det kom ...

Okej, ett rykte, då är det nog bäst att ta det med en nypa salt.

Kanske kommer ryktet av att Com Hem och Tele2 slås ihop (någonstans står det "Com Hem tas över av Tele2"). Diverse mindre operatörer lägger ner sina e-posttjänster, men om det skulle vara så att varumärket Com Hem upphör så tror jag ändå inte att domänen läggs ned. Det skulle ställa till det för alla som har en Com Hem-adress, och de är rätt många.

Comhem slukas av Tele2 – formar nytt jättebolag
(från januari 2018)

https://www.svd.se/tele2-och-comhem-gar-ihop

Scrolla ned så kommer ...
Grönt ljus för fusion Tele2 och Com Hem

(från i fredags)

(Används direktlänken till den senare artikeln behöver man betala för att läsa den. Fast ibland inte - konstigt.

https://www.svd.se/gront-ljus-for-fusion-tele2-och-com-hem )

En liten jämförelse, om än en affär i större skala.

https://www.portablamedia.se/nej-microsoft-skrotar-inte-hotmail/

Redigerad av ChristerE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Comhem slutar med epost. De har RADERAT min epostadress utan att meddela någonting och jag är helt galen. Ingen information har gått ut det här är skandal.

Comhem skriver:

"Vi har inte heller möjlighet att lägga till den i systemet på nytt då vi från september slutade tillhandahålla nya e-postkonton eftersom vi under första halvan av 2019 kommer avveckla e-post helt."

"Jag beklagar att det har blivit missförstånd angående epostadressen och avtalen här, vi har tyvärr ingen möjlighet att lägga någon vidarebefordring på din gamla Com Hem-epost eftersom att kontot inte längre finns."

"Jag ser att du fått svar i separat mail om att vi tyvärr inte kan tillhandahålla dig ett e-postkonto.
Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen."

"Beklagar det som har hänt men då vi inte längre kan skapa e-postkonton och att vi kommer släcka tjänsten helt och hållet nästa år så kan vi inte göra något i detta läge."

Redigerad av Hummlan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Hummlan Din nya tråd med en exakt kopia som ditt inlägg här, har tagits bort, det räcker ju med ett inlägg.

Om du har möjlighet, bifoga gärna en länk som hänvisar till din text här ovan.

Laso - Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i kontakt med dem idag och då fick jag höra att det troligen kommer att bli offentligt en bit in på nästa år. Alla  berörda kommer då få brev om vad som kommer att gälla inkl. råd om ersättningen där de ovan nämnda ex på ny källa på mail leverantör och också outlook är alternativ.

Min mail fungerar fortfarande men jag kommer att se till att den nya versionen funkar i god tid.

Har flera bekanta som kommer att behöva hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla  berörda kommer då få brev om vad som kommer att gälla inkl. råd om ersättningen där de ovan nämnda ex på ny källa på mail leverantör och också outlook är alternativ.

Men här måste du skilja på outlook som mejladress och programmet Outlook. Det är mejladressen xxx@outlook.com som är ett alternativ till xxx@comhem.se, inte programmet Outlook. Programmet Outlook är ett alternativ till Thunderbird, Windows Live Mail och andra program. Vilket mejlprogram som helst fungerar med mejladresser från Comhem och outlook.com.

11 timmar sedan, skrev Laso:

Om du har möjlighet, bifoga gärna en länk som hänvisar till din text här ovan.

Det är väl klippt från ett mejl från Comhem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mail fungerar fortfarande men jag kommer att se till att den nya versionen funkar i god tid.

Du kan ju redan idag registrera dig för en mejladress från Gmail, outlook.com eller Yahoo. Ju förr desto bättre eftersom dina vänner då får längre tid på sig att ändra din mejladress i sina adressböcker/kontaktinformation.

Oavsett om du väljer Gmail eller outlook.com för din mejladress går det utmärkt att fortsätta använda Thunderbird. Jag vet däremot inte hur det är med Yahoo i dagsläget eftersom de periodvis inte har låtit mejlprogram hämta mejlen utan hänvisat till att använda webbmejl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, skrev Hummlan:

De har tagit bort min epost utan att meddela någonting och jag är helt galen.

Tråkigt det som hänt, men tyvärr är det något som ibland händer hos alla mejlleverantörer. Har man viktiga mejl bör man se till att säkerhetskopiera dem till sin egen dator, t ex genom att använda ett mejlprogram som laddar ner mejlen till datorn och då kan man göra säkerhetskopior (backup) på dem precis som på ens andra viktiga filer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, skrev Cecilia:

Tråkigt det som hänt, men tyvärr är det något som ibland händer hos alla mejlleverantörer. Har man viktiga mejl bör man se till att säkerhetskopiera dem till sin egen dator, t ex genom att använda ett mejlprogram som laddar ner mejlen till datorn och då kan man göra säkerhetskopior (backup) på dem precis som på ens andra viktiga filer.

Cecilia, vet inte vem du företräder när du pratar om "något som händer hos alla mejlleverantörer" men du har missuppfattat hela grejen.

Comhem har RADERAT min epostadress. Den finns inte längre. Ställer till det ganska rejält för mej eftersom det är en adress som är kopplad till en massa konton etc. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, skrev Hummlan:

Comhem slutar med epost. De har tagit bort min epost utan att meddela någonting och jag är helt galen. Ingen information har gått ut det här är skandal.

Comhem skriver:

"Vi har inte heller möjlighet att lägga till den i systemet på nytt då vi från september slutade tillhandahålla nya e-postkonton eftersom vi under första halvan av 2019 kommer avveckla e-post helt."

"Jag beklagar att det har blivit missförstånd angående epostadressen och avtalen här, vi har tyvärr ingen möjlighet att lägga någon vidarebefordring på din gamla Com Hem-epost eftersom att kontot inte längre finns."

"Jag ser att du fått svar i separat mail om att vi tyvärr inte kan tillhandahålla dig ett e-postkonto.
Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen."

"Beklagar det som har hänt men då vi inte längre kan skapa e-postkonton och att vi kommer släcka tjänsten helt och hållet nästa år så kan vi inte göra något i detta läge."

Jag har nyss varit i kontakt med Comhem.

De bekräftar att de håller på att upphöra med e-post. Man kan inte lägga till nya konton. Men de har inte börjat att ta bort befintliga konton.

Citat

Bör i såfall vara på grund av tekniskt fel och i såfall kan vi återskapa dom med hjälp av en bakre avdelning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, skrev Hummlan:

Cecilia, vet inte vem du företräder när du pratar om "något som händer hos alla mejlleverantörer" men du har missuppfattat hela grejen.

Comhem har RADERAT min epostadress. Den finns inte längre. Ställer till det ganska rejält för mej eftersom det är en adress som är kopplad till en massa konton etc. 

Jag företräder mig själv som privatperson och jag har aldrig jobbat åt något företag som levererar internet eller tillhandahåller mejladresser för privatpersoner.

Ett tag var jag en hel del på Microsofts svenska forum och det förekom ju fall varje vecka där folk inte längre kunde komma åt sina konton (outlook, hotmail) och ibland var det därför att kontot hade tagits bort därför att personen inte hade loggat in det senaste året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag har nyss varit i kontakt med Comhem.

De bekräftar att de håller på att upphöra med e-post. Man kan inte lägga till nya konton. Men de har inte börjat att ta bort befintliga konton.

Min epost är i vilket fall raderad (bekräftat av Comhem) och de tänker inte göra någonting åt saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På ‎2018‎-‎11‎-‎06 på 20:01, skrev Hummlan:

Comhem skriver:

"... eftersom vi under första halvan av 2019 kommer avveckla e-post helt."

"... vi kommer släcka tjänsten helt och hållet nästa år …"

Här var det klara besked, finns i några andra inlägg också. Men informationen förvånar mig, Com Hem har antagligen ett antal hundratusen användare av deras e-posttjänst. Varför stänga ner den? Com Hem går upp i Tele2, och hos Tele2 fungerar (som jag förstår det) fortfarande mejladresser med domänen swipnet.se.

Tele2 beskriver att de bytt plattform för e-posten. En del behöver ändra användarnamn men själva adresserna med swipnet.se fungerar som vanligt. Konstigt att inte låta mejladresser med comhem.se fungera även efter sammanslagningen med Com Hem, när swipnet.se gör det.

Se information i slutet på sidan.
https://www.tele2.se/support/befintlig-kund/tjanster-installningar/e-postinstallningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu