Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bitlocker


Åsa

Rekommendera Poster

På min Lenovo laptop dök plötsligt detta meddelande upp.

Bitlocker

 

Enter the recovery key to get going again (Keyboard LAYOUT: US)

To retrieve the key go to http://microsoft.com/recovery/keyfaq from another PC or mobile device. In case your need the key ID is Axxxxx 

Drive Label LAPTOP-NK60xxxx Windows-2016-04-24

Sedan continue

 

Nedan Change Keyboard layout                   Skip this drive

 

Vad är detta? Har inte gjort något, använder denna PC mest för att komma åt SVTPlay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum!

 

Är det en företagsdator?

Jag undrar eftersom det nästan är bara företag som krypterar hårddisken med Bitlocker eftersom det kräver att man har Windows Pro och i så fall är det IT-supporten på företaget som kan hjälpa dig.

 

Sidan som nämns i meddelandet är numera utbytt till denna: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026181/windows-10-find-my-bitlocker-recovery-key

 

Bitlocker krypterar hårddisken så att om någon stjäl datorn ska det inte gå att komma åt innehållet på hårddisken och den efterfrågade nyckeln är till för att dekryptera innehållet för den behöriga ägaren.

 

Hände det något särskilt när du stängde av datorn gången innan meddelandet först dök upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för återkopplingen. Jag fick hjälp av "Dataexpert" med att lägga in den stora MS-uppgraderingen i maj. Tydligen har man även lagt till denna säkerhet utan att jag har fått recoverynyckeln. Problemet uppstod när jag fick en automatiserad uppdatering. Denna PC har jag nu lämnat in för total ominstallering. Nu har jag en automatiserad uppdatering på vänt på en annan PC och jag vågar inte stänga av denna. När jag ringde MS-supporten i Sverige så sade de att nyckeln ska finnas på min PC, men jag undrar var. Nu har jag sparat mina filer på ett externt minne och misstänker att samma sak kommer att hända med denna PC också. Det är två privata PC så jag har ingen hjälp annat från privata företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter lite märkligt, har inte hört talas om att någon ska ha fått problemet med att Bitlocker skulle ha blivit aktiverat tillsammans med en stor uppdatering från Microsoft, och att man inte fått någon "nyckel" för denna Bitlocker, låter helt främmande.

 

Undrar därför vad denna "Dataexpert" har sysslat med?

 

Denna "nyckel", finns på datorn, men krypterad.

 

Normalt när man aktiverar Bitlocker, så får man spara Nyckeln på ett papper, en fil, ett USB-minne eller på annat sätt så man kan öppna den låsta filen/hårddisken, annars finns ju ingen mening med det, har man inte denna nyckel, så återstår normalt inget annat än ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Tycker det låter lite märkligt, har inte hört talas om att någon ska ha fått problemet med att Bitlocker skulle ha blivit aktiverat tillsammans med en stor uppdatering från Microsoft, och att man inte fått någon "nyckel" för denna Bitlocker, låter helt främmande.

 

Undrar därför vad denna "Dataexpert" har sysslat med?

 

Denna "nyckel", finns på datorn, men krypterad.

 

Normalt när man aktiverar Bitlocker, så får man spara Nyckeln på ett papper, en fil, ett USB-minne eller på annat sätt så man kan öppna den låsta filen/hårddisken, annars finns ju ingen mening med det, har man inte denna nyckel, så återstår normalt inget annat än ominstallation.

Helt korrekt. Biilocker är en krypteringsmetod från Microsoft som använder antingen 128 eller 256-bit nyckel i en  AES-krypteringsalgoritm i en sk. chiffer-blockkedja.

BitLocker är i princip en specialversion och egenutvecklad av Microsoft, även om grundprinciperna som används är exakt samma som andra krypteringssystem använder, så i allt väsentligt är det inga nyheter så sett.

 

Bitlocker ingår i endast Windows Vista Ultimate, Windows Vista Enterprise, Windows 7 Ultimate, Windows 7 Eneterprise, Windows 8/8.1 Pro samt Windows 10 Pro.

När man aktiverar Bitlocker från första gången får man  man några val och bland dom första är att skriva av, kopiera eller på annat sätt själv konstruera och spara nyckeln.

  • Men det räcker inte: datorn i sig i BIOS måste ha stöd och dessutom vara aktiverad med TPM (Trusted Platform Module), i annat fall kommer inte BitLocker att ens starta upp eller fungera.

Det är så många grejor runt i kring detta att jag tvivlar starkt på att en seriös datorbutik skulle ens ha kommit på tanken att aktivera BitLocker utan kundens vetskap.

 

Förövrigt gäller följande på en partition eller sector som är aktiverad med BitLocker: man får aldrig köra defragmentering! Så en av dom första sakerna är att ställa om så automatisk defragmentering är avstängd i Windows.

Finns vissa andra restriktioner också att läsa på Microsoft.

Dessutom kommer dels processoranvändningen att öka samt att läs- och skrivhastighet till disk att märkas av.

M.a.o. är Bitlocker inget för en vanlig dödlig och särskilt inte för en som anser att prestanda är absolut prioritet!

Mvh

 

[Edit] PFA: Windows 10-skolan: Kryptera din dator med Bitlocker

Microsoft: Hitta min BitLocker-återställningsnyckel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Åsa:

Nu har jag en automatiserad uppdatering på vänt på en annan PC och jag vågar inte stänga av denna. När jag ringde MS-supporten i Sverige så sade de att nyckeln ska finnas på min PC, men jag undrar var. Nu har jag sparat mina filer på ett externt minne och misstänker att samma sak kommer att hända med denna PC också.

Du kan kolla om Bitlocker är aktiverad i den dator du skriver om ovan genom att starta Diskhanteraren (nås genom att högerklicka på Start/Windows-knappen) och se om det står någonstans i bilden. Se andra bilden här: https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/969.how-to-determine-if-bitlocker-drive-encryption-is-enabled.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia! Tack för svaret. Det kan vara så att i samband med att en uppdatering kom så gjorde jag dumt nog en diskfragmentering för att få mer utrymme, och det har kanske skapat problemet. Den PC är nu på ominstallation. När jag tittar på min andra PC står det inget på diskhanteraren om Bitlocker. Jag bifogar bilder på hur det ser ut på min PC. Det verkar inte stå något om Bitlocker vad jag kan se. Verkar det vara OK? Tacksam för svar.

Åsa

Bitlocker_1.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara göra en diskdefragmentering kan inte aktivera Bitlocker.

 

Enligt den info jag har så ska det i Diskhantering stå om en disk/partition är krypterad med Bitlocker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...