Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dilemmat bostad-jobb


Mr Andersson

Rekommendera Poster

För några år sedan flyttade jag till Malmö, helt pga av jobbet. Jag pendlade först ett par år (från Helsingborg), men det funkade inte och jag fick lägenhet som på ett bananskal.

 

Nu är det så att företaget som jag jobbar på kommer läggas ner och alla är uppsagda. Därmed har jag ingen egentlig anledning att bo kvar i Malmö, och det är inte en stad jag egentligen vill bo i heller. Jag vill här ifrån.

 

Helst vill jag till Göteborg, dels för att jag har vänner där, men även för att jag trivs betydligt bättre där. Och jag tror även att det finns mer jobb som passar mig där. 

 

Om jag nu skulle få ett jobb i Gbg, så måste jag ju även hitta en bostad där. Hur gör man? Att köpa bostadsrätt är inte aktuellt (jag vill men kan inte), att stå i officiell bostadskö är meningslöst, det är 10+ år i kö som gäller.

 

Jag har tankar på att hitta privata fastighetsägare med lägenheter, men hur gör man gör att hitta dessa? 

 

Har ni andra idéer på hur man kan göra?


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat runt i takt med att jag fått jobb. Det har alltid löst sig med bostad.

Så i ditt ställe skulle jag börja med att skaffa nytt arbete.

Och sedan flytta till platsen där jobbet ligger eller i närheten. Bra pendling.

Cyklade 5 år 18km till jobbet och 18km hem året runt utom när det snöade för mycket, då blev det buss. Tyckte det var bättre att cykla än köra bil och sedan trampa på gym.

 

Att du gav upp bo i Helsingborg och pendla till Malmö förstår jag.

Har en vän som försökt göra det.

Men hon fick lyckligtvis jobb i Helsingborg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev jannejanne:

Jag har flyttat runt i takt med att jag fått jobb. Det har alltid löst sig med bostad.

Så i ditt ställe skulle jag börja med att skaffa nytt arbete.

Och sedan flytta till platsen där jobbet ligger eller i närheten. Bra pendling.

Cyklade 5 år 18km till jobbet och 18km hem året runt utom när det snöade för mycket, då blev det buss. Tyckte det var bättre att cykla än köra bil och sedan trampa på gym.

 

Att du gav upp bo i Helsingborg och pendla till Malmö förstår jag.

Har en vän som försökt göra det.

Men hon fick lyckligtvis jobb i Helsingborg.

 

 

Tackar! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Göteborgs bostadsmarknad liknar Stockholms så är det nog vanligast att nyinflyttade bor i andra hand. Det finns flera webbplatser som förmedlar andrahandsboenden och jag tror att även Blocket gör det.

 

Glöm inte heller bort att det kan gå att byta lägenhet mellan Malmö och Göteborg.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan kollat med bostadsbolaget som även har lägenheter i Göteborg, men de kräver envist med att det är Boplats som gäller och de står fast vid att det är deras kösystem som gäller. Det är väl kanske rättvist, men om man flyttar inom samma bostadsbolag så borde man kunna vara lite smidigare. 

 

Sen kanske man kan byta med någon som vill från Göteborg till Malmö, men hur gör man det? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Sen kanske man kan byta med någon som vill från Göteborg till Malmö, men hur gör man det? 

Finns ju webbplatser för det också, jag känner inte till dem men lagenhetsbyte.se och bytbostad.se är två av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...