Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att skicka mejl i Outlook


frisse

Rekommendera Poster

Hej!

Jag kör Outlook 2007 och har min e-mejldomän i USA samt hade internetuppkoppling i en stad på landsbygden. Inkommande mejl gick via domänen i USA men utgående mejl gick genom stadens distributör. När jag var på ett visst avstånd från denna gick det inte att skicka mejl. Enligt supporten berodde det på att Outlook (Microsoft) tydligen har en bestämmelse att det inte skall gå att ta emot mejl om man befinner sig längre bort än ca 20 mil från distributören. Kan detta verkligen stämma?

 

Nu har jag flyttat ifrån orten och sagt upp avtalet med stadens distributör. Numera finns jag i Stockholm och har ComHem som bredbandsleverantör och nu uppträder samma fenomen igen. Det går att ta emot mejl men inte att skicka genom Outlook. Jag har skaffat mig ett annat epostprogram, eM Client och därifrån kan jag skicka mejl utan problem. Nu är det så att jag massor av korrespondens i mängder av Outlook-mappar och det blir besvärligt och tidsödande att kopiera fram och tillbaka och vill därför ha Outlook som mitt standardprogram.

 

Finns det någon inställning i Outlook, eller finns det andra möjligheter, att kunna skicka mejl genom Outlook? Det går ju i andra program så varför finns denna begränsning i Outlook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Of topic, sorry, men angående:

1 timme sedan, skrev frisse:

eM Client och därifrån kan jag skicka mejl utan problem. Nu är det så att jag massor av korrespondens i mängder av Outlook-mappar och det blir besvärligt och tidsödande att kopiera fram och tillbaka

När jag installerade eM Client (av ungefär liknande orsaker) kunde jag i den importera från Outlook och jag fick med rubbet. Alla mappar i rätt struktur *), alla kontoinställningar, all lokal post, t.o.m signaturerna kom med.

 

*) Inte de sk. Favoriter man kan skapa i Outlook. Dessa går att skapa i em Client men blir inte fullt lika funktionsdugliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak kanske, jag känner ju inte till dina "omständigheter".

 

I mitt fall behöver jag vara ansluten via VPN till företagsnätverket för att Outlook ska fungera och det är inte alltid detta går då konflikt kan uppstå med kundens nätverk.

En sak, som jag inte velat testa själv eftersom min arbetsgivare äger datorn & Outlook, är att om möjligt "skapa om" kontot i Outlook?

Jag har ett Exchangekonto med domän & användarnamn osv. (som inte fungerar annat än via VPN då) men i eM Client konfigurerade jag kontot med samma uppgifter som jag använder i webbmailen, alltså inte mitt användarnamn hos företaget utan min e-postadress hos företaget. Kan detta vara något att kika på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skaffade Office 365 istället för att hålla på att böka med en massa inställningar och olika program så nu fungerar allt perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev frisse:

Skaffade Office 365 istället för att hålla på att böka med en massa inställningar och olika program så nu fungerar allt perfekt.

 

Förstår inte vad du egentligen har skaffat. Office 365 är en abonnemangsform, där man prenumererar på programmen i stället för att köpa dem. Det är samma program i båda fallen, Word, Excel och Outlook, m m. Så ingår också molntjänster i prenumerationen.

 

Kanske menar du att du skaffat en e-postadress hos Outlook.com, och hanterar den med webbmejl. Men webbmejl kunde du förmodligen använda även tidigare (om du nu gått över till Outlook.com). Webbmejl supportas av många e-postleverantörer. Och e-postadresser hos Outlook.com kan också hanteras med e-postklienter.

 

Förklaringen från supporten, som du skriver om i första inlägget, låter mycket märklig. Skulle det stämma skulle miljontals användare få problem. Så kommenterar du först om att skicka mejl för att i nästa mening kommentera mottagning om man befinner sig för långt från distributören.

 

Men något som kan krångla är ifall man inte är uppkopplad via samma operatör som man skickar via, om man skickar utan autentisering. Skickar man med autentisering går det ofta att skicka oavsett hur man är uppkopplad. Från något internetcafé eller från någon kompis som har en annan bredbandsleverantör. Skulle det här kunna vara en förklaring till dina problem? Det här med autentiseringen skulle ju kunna ha varit olika inställt i de e-postklienter du använt. Tror alltså inte att problemet har något med Outlook att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frisse har tydligen valt att skaffa ett abonnemang på Office 365, skaffar frisse Home-varianten kostar det ca 90 spänn i månaden eller 900 spänn per år, inget konstigt med det. Och som sagt, bara att ladda ner och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte ens betalat för Office 365 utan fått det tilldelat så det finns ingen anledning att rota i den gamla Outlook 2007 för att hitta någon svårfunnen ruta att fylla i eller annan inställning. Kör nu så det ryker utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Laso:

frisse har tydligen valt att skaffa ett abonnemang på Office 365, skaffar frisse Home-varianten kostar det ca 90 spänn i månaden eller 900 spänn per år, inget konstigt med det. Och som sagt, bara att ladda ner och köra.

 

Och det är just det jag undrade om frisse har gjort. Att skaffa programmen via ett Office 365-abonnemang förändrar ju inget när det gäller problemet med Outlook (om nu Outlook är problemet).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev frisse:

Har inte ens betalat för Office 365 utan fått det tilldelat så det finns ingen anledning att rota i den gamla Outlook 2007 för att hitta någon svårfunnen ruta att fylla i eller annan inställning. Kör nu så det ryker utan problem.

 

Hur menar du att Office 365-abonnemanget har något att göra med att du inte längre använder Outlook? Se min tidigare fråga om en Outlook.com-adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om varför det fungerar i Office 365 och eM Client men inte i Outlook 2007. Vet bara att när jag flera gånger tidigare varit långt från hemorten så har det inte gått att skicka mejl genom Outlook och så är det fortfarande nu när jag flyttat permanent. Problemet går förmodligen att lösa om man är någorlunda insatt i problematiken, men det är inte jag. Därför så går jag den lättaste vägen och kör det som funkar och struntar i att köra huvudet blodigt i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev frisse:

Ingen aning om varför det fungerar i Office 365 och eM Client men inte i Outlook 2007.

 

Okej, då får frågan bli - hur hanterar du din e-post "i Office 365"? Om det handlar om webbmejl har det inget med Office 365 att göra, se mitt inlägg från kl 22.06.

 

Att du är nöjd med att din e-posthantering fungerar är förstås utmärkt. Jag förstår bara inte sambandet med Office 365.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Office 365 ingår bl.a. senaste Outlook som jag nu använder. Har fått in alla mina gamla filer och mappar från Outlook 2007 och är jättenöjd. Någon webbmejl är det alltså inte frågan om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev frisse:

Har inte ens betalat för Office 365 utan fått det tilldelat så det finns ingen anledning att rota i den gamla Outlook 2007 för att hitta någon svårfunnen ruta att fylla i eller annan inställning. Kör nu så det ryker utan problem.

Hur menar du med tilldelat?

Det är ju inget gratisprogram det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev frisse:

I Office 365 ingår bl.a. senaste Outlook som jag nu använder. Har fått in alla mina gamla filer och mappar från Outlook 2007 och är jättenöjd. Någon webbmejl är det alltså inte frågan om.

 

Då används alltså fortfarande Outlook, fast en nyare version. Ämnet förvillar - "Går inte att skicka mejl i Outlook". Det har ingen betydelse om Outlook köpts separat, i något Office-paket eller om ett Office 365-abonnemang används.

 

Och samma inställningar som i den tidigare Outlook-versionen behövs. POP eller IMAP, servernamn, portar med eller utan SSL, m m. Fast menyer och fönster kan förstås se annorlunda ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är numera en ickefråga för mig eftersom problemet är löst med ett annat e-postprogram, som råkar vara senaste Outlook i Office 365. Det kunde säkert vara vilket annat e-postprogram som helst, t.ex. eM Client, som jag provat och som funkar men filerna och mapparna från Outlook 2007 kom in i en enda röra så jag valde Office 365 istället.

 

Emellertid är ämnet som sådant fortfarande relevant. För mig går det inte att skicka mejl från Outlook 2007. Under flera år, vid de tillfällen när jag varit borta från hemorten, så gick det inte att skicka mejl, vilket stämmer med dåvarande supportens svar, att utanför en viss radie från internetleverantören så nekar Outlook 2007 (Microsoft) att skicka mejl. Eftersom jag nu bor permanent från den tidigare hemorten med dess internetleverantör, så var jag ju tvungen att åtgärda problemet en gång för alla. Vilket nu är gjort med ett annat e-postprogram.

 

Varför det inte går att skicka vill jag inte längre slösa tid med att undersöka eftersom allt funkar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...