Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird, kan inte skicka mejl


Törntagg

Rekommendera Poster

Jag har stora problem med mitt e-postprogram Mozilla Thunderbird. Jag har inte lyckats skicka någon e-post sen 31/10 kl 12.37 trots att jag försökt få iväg flera. Nu står det t o m "skicka senare" när man ska få iväg något. Går inte att ändra till "skicka". Jag har försökt titta på verktygslisten för e-postprogrammet men ingenstans står något lämpligt hur man ändrar på detta.

Jag har också en del andra problem med e-posten men dessa kan vara relaterade till Telia som är hemvist för min epostadress.

Tacksam för svar då jag snart ska skicka en del viktiga databaser mm. då jag arbetar (gratis, men ändå) för ett par  ideella föreningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Thunderbird kopplat till min Tele2-e-postadress. När jag skriver ett meddelande och hovrar över knappen Send finns det bara ett alternativ, nämligen Send your message now. När jag klickat på meddelandet jag vill skicka får jag upp en dialogruta där jag ska fylla i lösenordet till min TB/Tele2- adress. När jag gjort det skickas meddelandet utan problem. Hur gör du när du skickar från Mozilla Thunderbird?

 

Jag har för övrigt senaste versionen dvs 52.9.1 (32-bit).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att uppdatera Thunderbird till den senaste beta. Den fungerar förträffligt utmärkt!  Jag gick över till beta eftersom den stabila versionen (32 bit) ständigt krånglade för mig också, så som du också beskriver det.

visa-thunderbird.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Thunderbird, kan inte skicka mejl

Eftersom du får upp Skicka senare har du nog installerat det tillägget https://support.mozilla.org/sv/questions/1152705

Det har inte jag gjort. Men jag tycker nog att du borde kunna ändra så att du inte alltid får det valet. Annars får du gå över till betan. Fungerar den förträffligt för Lighthouse2 borde den ju fungera för dig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Törntagg:

Nu står det t o m "skicka senare" när man ska få iväg något.

Kan vara att Thunderbird inte får kontakt med Telias SMTP-server. Du behöver kolla att det står rätt i Kontoinställningarna i Thunderbird och om det gör det så är det bra att ringa Telia för att höra att det inte är ett känt problem med SMTP-servern.

 

Här beskrivs ett sätt att komma till Kontoinställningar: http://www.pihlgren.se/thunderbird/konto-change.php

Sedan går du igenom alla inställningar för POP-, IMAP- och SMTP-server och jämför med vad Telia skriver i sin instruktion: https://www.telia.se/privat/support/info/konfigurera-e-post-mozilla-thunderbird

 

1 timme sedan, skrev Törntagg:

Tacksam för svar då jag snart ska skicka en del viktiga databaser mm. då jag arbetar (gratis, men ändå) för ett par  ideella föreningar.

Du kan ju logga in på Telias webbmejl och skicka därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Testa att uppdatera Thunderbird till den senaste beta. Den fungerar förträffligt utmärkt!

Nu ja, men vet vad som händer efter nästa beta-version. I längden är det nog sannolikare att man får problem med en beta-version än med en stabil version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man testa och köra beta-versioner, men man ska också då ha klart för sig att då och då kan det bli fel, komma buggar som inte är fixade och så vidare, det finns ju en fungerande skarp version av Thunderbird, som fungerar mycket bra, sen vad som har blivit fel i din version @Törntagg återstår i så fall att hitta en lösning på.

 

Sedan gör du som Cecilia tipsar om, kolla så dina inställningar är exakt rätt, kör du med IMAP eller POP för ditt mailkonto?

Senaste version är som @mbgtmari säger. Men standard brukar vara att uppdatering sker automatiskt.
Kan du ta emot mail, eller är det både vid skicka och ta emot, det är fel idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!  Det låter onödigt krångligt att behöva ta till lösenord för att få iväg ett mail! Jag är också lite tveksam till uppdatering av programmet - jag har i stället på sista tiden starkt funderat på att försöka byta till ett annat e-postprogram, då detta faktiskt är det mest problematiska jag någonsin haft!  Beträffande "skicka senare" så har jag inte klickat på en sån begäran! 

Nåväl - nu verkar allt dock har återgått till  ordningen, och jag både kan ta emot och skicka e-post. Så länge det varar. Hur det har gått till? Ja säg det...Jag lyckades hitta rätt lösenord för Telias mailoutkonto och fyllde i det på begäran , sen har det så småningom blivit bättre. Alla inställningar på kontot är som dom ska vara och har varit det hela tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Törntagg:

Det låter onödigt krångligt att behöva ta till lösenord för att få iväg ett mail!

[...] Nåväl - nu verkar allt dock har återgått till  ordningen, och jag både kan ta emot och skicka e-post. Så länge det varar. Hur det har gått till? Ja säg det...Jag lyckades hitta rätt lösenord för Telias mailoutkonto och fyllde i det på begäran

Jag har aldrig tyckt att det är jobbigt att skriva lösenordet för att skicka. Det är ju för en god sak, dvs min och mitt e-postkontos säkerhet, som det är på det sättet. 

 

Att fylla i lösenordet var alltså lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Törntagg:

Jag är också lite tveksam till uppdatering av programmet

 

Förstår inte hur du menar, självklart är det bara bra att kontinuerligt ha senaste versionen.

 

 

24 minuter sedan, skrev Törntagg:

Nåväl - nu verkar allt dock har återgått till  ordningen, och jag både kan ta emot och skicka e-post. Så länge det varar. Hur det har gått till? Ja säg det...Jag lyckades hitta rätt lösenord för Telias mailoutkonto och fyllde i det på begäran , sen har det så småningom blivit bättre. Alla inställningar på kontot är som dom ska vara och har varit det hela tiden. 

 

Då får vi hoppas på att det bara var något tillfälligt fel hos din leverantör, och att det håller i sig.

Själv tycker jag TB är bra, har kört det i många år utan problem, kör alla mina olika konton i denna, fungerar utmärkt.

Och självklart ser jag till att uppdatera när jag får vetskap om att ny version finns tillgänglig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...