Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra virtuel disk av cd-rom spel


Northernlightifly

Rekommendera Poster

Northernlightifly

Hej!

 

Jag har ett gammalt spel som heter Stallets Hemlighet som jag gärna vill spela igen. Men på grund av att den har en securom driver i sig så hindrar det datorn för att starta spelet. Jag läste ett sätt att bli av med det är att göra en iso fil av spelet. Efter en google sökning hittade jag det här inlägget om att använda magic iso (https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.498697/sa-kor-du-virtuell-skiva-fran-harddisken)

jag undrar om ni vet ifall den kommer ta bort securom så jag kommer kunna spela spelet eller finns det något annat program som kan det?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Windowsversion?

Hittade detta:

Citat

 

Re-enable the secdrv service on Windows Vista, 7, 8, or 8.1: If you’re not using Windows 10, Microsoft provides instructions for reenabling the secdrv.sys driver they disabled with the recent security updates. To do this, open a Command Prompt window as Administrator. (Open the Start menu, search for “Command Prompt,” right-click the Command Prompt shortcut, and select Run as Administrator.) Run the “sc start secdrv” command to start the service, and run the “sc stop secdrv” command to stop it afterwards. Microsoft provides instructions for enabling it automatically at boot using both commands and the registry, too.

This will make your Windows PC less secure, and it shouldn’t work on Windows 10, where the driver has been completely removed. If you do do this, you should disable the service when you’re done with the affected game to keep your PC more secure.

 

 

Samt:

Citat

 

Install an update: Some game developers have made patches that remove the DRM available. Check the game’s website and install a recent patch to see if the game functions normally afterwards.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Northernlightifly
10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vilken Windowsversion?

Hittade detta:

 

Samt:

 

 

Windows 10 ? och spelet har ingen patch att uppdatera till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Northernlightifly:

Windows 10 ? och spelet har ingen patch att uppdatera till

 

Okej, ja då blir lösningen att kringgå kopieringsskyddet, om det ens finns verktyg för det till Windows 10, och då hamnar vi i ett läge där vi behöver beakta regel 9 här på eforum. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

securom driver är en variant för att skydda DRM dvs. Digital Rights Mangement, men det nosrska spelet från 2005 har inte detta utökade upphovsrättsskydd och får givetvis heller inte hackas eller kringgås - normalt sett.

Men lagligt och eftersom du äger spelet: testa med att i Windows 10 (som du inte skrev vad du  har?)

 

Start (eller sök) > skriv kontrollpanelen >  I listan som kommer upp klicka 'Kontrollpanelen' > Program > Program och funktioner > längst upp till vänster i menyn finns en 'Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner'  som du klickar på >  ny ruta öppnas > bläddra ned till slutet där det står ' Äldre komponenter' och bocka i detta > samt under 'Direct Play' som du också bockar i => klicka Ok och starta om datorn.

211438689_AktiveraellerinativeraWindowsfunktiner.PNG.e0d00a5f64b0a31b24f644d4bd76f88b.PNG

 

 

Om du fortfarande har problem med spelet så måste du gå tillbaks och bocka ur och återställa detta (ja det skall du göra i varje fall), annars kommer sannolikt inte något modernt spel att fungera heller. Så glöm inte detta.

 

Ett annat försök är eftersom spelet ursprungligen är skrivit för Windows XP (återigen vet jag inte vilket operativsystem du kör på?) så kan du köra Windows XP i virtuellt läge om du fortfarande har kvar skivan med Windows XP och det inte är en OEM-utgåva. Har du en någorlunda modern dator så skall heller inte detta vara nåt problem med prestandan...?

I så fall se denna tråd på Eforum: Guide - Hur man kör en VMware-maskin

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På 2018-11-01 på 08:28, skrev Northernlightifly:

Windows 10 ? och spelet har ingen patch att uppdatera till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

 

Ooups, missade visst hela det inlägget, hehe, ber om ursäkt till TS.

?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicISO är ett mycket bra program "som alltid har funnits", en av få tror jag som har speciella rutiner för diskettavbildning. (jo, sådana fanns ju förr i tiden)

Det finns flera liknande program, lika bra, och en del av dessa har utökade funktioner för att så att säga eliminera problemet med securom (och safedisc osv).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. kanske tankevurpa av mig..

Jag har ju tänkt att man måste lura operativet att securom finns/körs/är aktivt om man kör en ISO skapad av ex. MagicIso men eftersom Windows 10 inte hanterar securom så är det kanske precis så som @Northernlightifly skriver i sitt första inlägg, att man startar spelet från en virtuell skiva utan securom.

Egentligen bara att testa det ju!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och det var därför jag skrev att man kan i Windows 10 inställningar stänga av detta i mitt inlägg (nr?) ovan, det är liksom en del av finessen i Windows 10...om det nu är detta som spökar och inte går att få till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...