Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Blockeringar av Windows defender...

Hans  Peter
 Share

Recommended Posts

60179620_Blockeradendringar.jpg.2e582bc156ee55884323fdcac49feb3c.jpg

Nu har jag tröttnat på att få upp detta slags skyltar och sen inte veta hur jag skall använda informationen..

Jag vet att jag får upp dom pga att jag har valt

Windows Defender > Skydd mot virus & hot  > Inställningar för Skydd mot virus & hot > Reglerad mappåtkomst > Hantera reglerad mappåtkomst > PÅ.  

Det skall ”Skydda filer, mappar och minnesområden på din (min) enhet från obehöriga ändringar av oönskade program.”

Det ger anledning till några frågor:

1) Varför är inte hela sökvägen angiven?  Om man nu vill göra ett undantag för någon av dem får man sätta datorn på sökning, vilket kan ta en hiskelig tid. Istället för att gå direkt till platsen där exe-filen finns. 

2) Vad är searchindexer.exe för program och vad innebär det att det blockeras från att göra ändringar i minnet?  Hur påverkar det annan verksamhet på datorn? 

3) Vad är uninstall.exe för program och vad innebär det att det blockeras från att göra ändringar i desktopmappen? Hur påverkar det annan verksamhet på datorn?

Jag förstår att frågorna egentligen borde ställas till Microsoft, men har gott hopp om att någon på forumet har en idé.

/hans peter

1) För att det är för lång. Vet inte hur det är i just detta meddelande men ofta visas hela sökvägen när man håller musen över den förkortade sökvägen eller så får man starta programmet som visar meddelandet och där läsa hela meddelandet.

2) Troligen programmet som indexerar filerna på disken så att det ska gå fort att hitta dem när du använder sökfunktionen. Blockeras den kommer det att ta tid att söka efter något eller man får inte upp de senaste filerna.

3) Uninstall.exe är ett vanligt namn på avinstallationsprogram. Omöjligt att veta för vilket program utan att ha hela sökvägen men det borde ju vara så att du gjorde något vid datorn som startade avinstallationsprogrammet. Om det blockerades från att ändra skrivbordet kan det t ex betyda att du har kvar en genväg på skrivbordet som går till programmet du avinstallerade.

Jag reagerade på just detta: Microsoft SearchIndexer.exe (ja sökvägen är förkortad på bild för den är rejält lång, men det är betydelsen).

What Is SearchIndexer.exe and Why is it Running?

Det är inget som skall blockeras, såvida det inte blivit korrupt av 3:e partsprogram som är installerat?

Är Windows Defender ditt aktiva antivirus program?

Prova att söka med följande sökkriterier:

unauthorized changes blocked

eller varianter på detta, med eller utan prefix eller suffix: tex.

Windows Defender unauthorized changes blocked

Detta kan möjligen vara lösningen:

Windows 10 TenForums: How to Add or Remove Protected Folders for Controlled Folder Access in Windows 10

Mvh

Blev såää frustrerad över  blockeringsmeddelandena jag får. Att koppla bort funktionen var inget alternativ för mig med tanke på att den var implementerad i Win10 och säkert av goda skäl. Valde istället möjligheten att tillåta exe-filer som jag kände igen (utan egentligen begripa vad jag höll på med).  Tack vare Flyfishermens generösa tips till läsning skall jag nu studera ämnet vidare.

Tack alla för er medverkan!

/hans peter

PS. Fast bristen att inte kunna expandera sökvägen i meddelandena kommer att reta mig också fortsättningsvis.

Citat

PS. Fast bristen att inte kunna expandera sökvägen i meddelandena kommer att reta mig också fortsättningsvis.

Hehe, det irriterade mig också tidigare, men inte numera sedan jag insett hur extremt lång och krånglig  en sådan sökväg kan vara.

Som ett exempel och denna sökväg är inte samma som hos dig, men annars exakt samma program och därför jag inte kopierade hela sökvägen i mitt svar ovan:

C:\Windows\WinSxS\wow64_windowssearchengine_31bf3856ad364e35_7.0.17134.1_none_9eee173258eebd4d\SearchIndexer.exe

:)

Den som söker han finner. Här hittar man hemligheten bakom ovan visade meddelanden:

Win+X > Loggboken > Program och tjänstloggar > Microsoft > Windows > Windows Defender > Operational > Händelse ID 1123 och 1127.

defender.jpg.b599cfbea565ef2886a3d59ed502ca2f.jpg

/hans peter

SearchIndexer.exe startas i en egen instans och körs från den mapp som skapas individuellt vid Windows uppstart för användaren jag visade på ovan, även om originalfilen ligger under System32.

Det torde finnas åtminstone 3 st. (eller fler) av denna.

Så glöm den filen, den är inte rot-orsaken, bara ett symptom på problemet.

Har du ett installerat program som heter NComputing cleanup exe ?

Avinstallera detta i så fall och starta om datorn samt har du andra sk. städningsprogram så avinstallera och starta om.

Kontrollpanelen > Program

9 minuter sedan, skrev Hans Peter:

Nej det har jag inte. Varför frågar du?

/hans peter

Med anledning av att det står NCuninst.exe på en av dina bilder?

Fast nu ser jag att det står NCHuninst.exe och då frågar jag igen: har du något installerat skumt program tex. en Search Toolbar från Conduit eller annat som inte hör hemma på din dator?

Ta och kontrollera Kontrollpanelen > Program och gå igenom vartenda installerat program.

Återkom med resultaten.

Mvh

nchuninst.exe verkar användas av företaget NCH Software för avinstallation av deras program och de har flera gratisprogram: https://www.nchsoftware.com/

så jag antar att det var något av dem som du avinstallerade när meddelandet kom. Kommer du ihåg vad du avinstallerade när meddelandet kom?

Ligger det kvar något på Skrivbordet från det programmet?

Tack för frågan, Cecilia! Det var just det jag gjorde. Och hade jag kunnat se hela sökvägen hade jag sluppit fråga. Jag är glad att jag hittade stället där hela sökvägar finns.?

/hans peter

Tja hela sökvägar har väl alltid kunnat visas, i princip vilket program som helst som bara har tillåtelse att se sk.dolda mappar och systemmappar.....Som administratör kan man sätta en flagga att dessa skall vara dolda eller visas öppet och i det sistnämnda fallet kan vilken som helst filbläddrare läsa mappinfo.

Tex. Inbyggda Windows  Explorer, TotalCommander (TC), alla andra hundratals filhanterare antingen egenutvecklade eller ingående i olika programsviter. ;)

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Tja hela sökvägar har väl alltid kunnat visas, i princip vilket program som helst som bara har tillåtelse att se sk.dolda mappar och systemmappar.....Som administratör kan man sätta en flagga att dessa skall vara dolda eller visas öppet och i det sistnämnda fallet kan vilken som helst filbläddrare läsa mappinfo.

Tex. Inbyggda Windows  Explorer, TotalCommander (TC), alla andra hundratals filhanterare antingen egenutvecklade eller ingående i olika programsviter. ;)

Nu gällde det väl sökvägen i meddelandena som visades så att man kan förstå vad det gäller och/eller hitta den utpekade filen i Utforskaren.

Alldeles rätt, Cecilia!!!

3 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Ta och kontrollera Kontrollpanelen > Program och gå igenom vartenda installerat program.

Återkom med resultaten.

Mvh

Det har jag låtit Windows Defender göra (Program, Program (x86) och ProgramData) som inte har hittat något konstigt. Och det var väl för väl!

/hans peter

11 minuter sedan, skrev Hans Peter:

Alldeles rätt, Cecilia!!!

Det har jag låtit Windows Defender göra (Program, Program (x86) och ProgramData) som inte har hittat något konstigt. Och det var väl för väl!

/hans peter

Fast det var inte det jag menade.

jovisst är det bra att inte något hittades av antivirusprogrammet, men jag ville att du skulle gå igenom listan över installerade program på din dator Kontrollpanelen > Program

Ifrågasätt alla installerade program och dom du är osäker på så bara fråga, annars avinstallation. Men tänk på att vissa saker tex. en del Intel eller AMD kärndrivrutiner också kommer att avinstalleras om du väljer fel och istället kommer en basic drivrutin att installeras från Microsoft.

:)

Share

• Create New...