Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MatsÅ

Rekommendera Poster

Jag söker en gratis eller billig permanent filförstörare. Har googlat en stund men får ynkligt med resultat. 

Den enda tydliga träffen är   https://swe.moo0.com/software/FileShredder/

Någon som känner till detta eller har tips på hur man vid tömning av papperskorgen eller direkt vid en radering kan se till att en fil verkligen försvinner?

 

En relaterad fråga. Om jag skapar ett dokument(word, excel, etc) så skapas säkerhetskopior. Om jag sparar dokumentet på en USB-sticka, blir då en säkerhetskopia kvar någonstans i min dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på din relaterade fråga, Officepaketet brukar försöka spara sina arbetskopior bredvid den ursprungliga filen så dom altid hamnar i samma mapp. Men jag är osäker på om det är fallet 100% av gångerna, vad händer om du skapar ett nytt dokument och innan du namngivit det och sagt vilken mapp det ska ligga i så kan ju office inte veta detta på förhand. Jag har inte hittat någon bekräftelse på vad som sker om du arbetar med den från usb-pinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Verkar som sagt svårt med god säkerhet.

Nyss såg jag att mitt antivirus – AVG har någon form av shredder men kan man lita på att en fil verkligen är borta från alla möjliga ställen i datorn efter AVGs shredder?
Eller om jag flyttar alla filer från papperskorgen till en ny mapp och sedan kör den med AVGs shredder, är alla filer verkligen borta då?
Letade nyss upp en ej sparad excelfil som sparats av excel.(återställ ej sparade arbetsböcker) Sparade den på skrivbordet med samma namn och med annat namn, körde båda i AVG-shredder. Den finns ändå sparad i excel! (C:\Users\mats\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles) Trots detta går den inte att hitta via windows sökfunktion.

Om en fil råkat bli sparad på flera ställen men med samma namn, kan man komma åt att radera alla på något sätt? Det lyckas inte AVG med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev MatsÅ:

Nyss såg jag att mitt antivirus – AVG har någon form av shredder men kan man lita på att en fil verkligen är borta från alla möjliga ställen i datorn efter AVGs shredder?

Tror nog att alla "shredder"-program just tar bort den fil du anger, inte några kopior av filen som ligger någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...