Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
tomashag

Nätverksproblem

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag kan inte längre ansluta till en dator på det lokala nätverket. Jag ser datorns namn under Nätverk i kolumnen längst till vänster men klickar jag på den så får jag ingen anslutning,  diagnosticera ger ingenting. Om jag försöker ansluta genom att skriva in IP-adressen så fungerar det.  Jag har bytt IP-adress till datorn som jag försöker få kontakt med så det är väl det som krånglar. Jag har försökt med netsh winsock reset men det hjälpte inte. Finns det något annat sätt att få datorn att glömma den gamla IP-adressen (om det nu är det som är problemet) så att jag kan ansluta genom att klicka på datornamnet under Nätverk?

Redigerad av tomashag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du se datorn i Routern?

Hur bytte du IP-adress på datorn?

Kör du tråd eller trådlöst med datorn, är det en stationär eller bärbar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, skrev tomashag:

Finns det något annat sätt att få datorn att glömma den gamla IP-adressen

Prova med ipconfig /release och ENTER. Sedan ipconfig /renew och ENTER.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Laso : Ja, jag kan se datorn i routern, det fungerar ju när jag ansluter genom att ange IP-adressen.

Jag satte datorn till att få en statisk adress pga att jag kör VPN till en fjärrdator. Båda datorerna är trådanslutna.

Till Vertpre : Ingen skillnad.

Till Cecilia : Ja.

Jag har för mig att det finns en konfigurationsfil där namn och IP-adresser finns men jag kommer inte ihåg vad den heter. Man kanske kan gå in och se om man kan göra något där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske pröva med att inaktivera lokal fildelning, starta om datorn och sen aktivera det igen, och sen hoppas att det får datorn att hämta infon på nytt. Eller om du använder hemgrupp ta bort datorn från gruppen, starta om och anslut den till hemgruppen igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa även att gen den en dynamisk adress igen, och se om det hjälper att få den synlig på normalt sätt. Ibland så kan en statisk adress ställa till det, om man då börjar om med en dynamisk adress och får datorn "normal" kan man sedan återgå till statisk igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev tomashag:

Jag satte datorn till att få en statisk adress pga att jag kör VPN till en fjärrdator.

Har du gjort den förändringen i datorn eller i routern?

Att göra det i routern fungerar ofta lite bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, skrev tomashag:

Jag hittade filen, den heter hosts men där fanns inget intressant.

Du skall lägga till datorns IP-nummer och namn i hosts-filen på en ny rad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När man låter routern dela ut IP-adresser så håller routern även reda på datorns namn. De andra datorerna frågar routern om datornamnet och den kan så svara med IP-adressen.

Nu har du ändrat till statisk adress, vilket inte routern känner till och kan då inte heller svara på frågan "namn till IP". Det du ska göra är en statisk DHCP-utdelning i routern. Där anger du datorns MAC-adress (den kan du se med IPCONFIG på datorn) samt vilken statisk IP-adress du vill ge datorn. 

Du ska inte hålla på och kludda med hosts-filer mm. 

Redigerad av Mr Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har satt statisk adress i routern, inte i datorn. Nu har jag kopplat in en ny dator på nätverket. Den kör Windows 10 rev 1607 och den anslöt minsann utan problem. Det är en nio år gammal dator och av någon anledning så vill den inte uppdatera sig till 1809 som den första datorn kör. Den sökta datorn kör Windows 7. Den nya datorn visar både den sökta datorn och dess eget namn under Nätverk, datorn som krånglar visar bara den sökta datorn. Jag har ändrat i hosts-filen och då ansluter även den krånglande datorn om jag klickar ett antal gånger på namnet under Nätverk så något bättre gick det. Felkoden när den inte ansluter är 0x80070035.

Redigerad av tomashag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag googlade runt lite och hittade en lösning på problemet på Windowsreport.com. Man ska sätta TCP/IP NetBios Helper Service på automatisk start samt starta Netbios. Detta gäller tydligen när man kör statiska adresser. Efter omstart så fungerade det perfekt.

Redigerad av tomashag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nähä, jag var tydligen för snabb där. Det var bara vid första försöket som den anslöt direkt, vid andra omstarten så fick man klicka flera gånger innan anslutningen behagade fungera. Suck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu