Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Umans Downloader


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Har fått problem med Umans - igen !

 

Det kommer någon uppdatering då och då, och efter ha laddat hem den senaste (?), verkar det fungera lite godtyckligt...

 

Försöker med "SVT_list_DL" som brukar vara ganska pålitligt.
Men den svarar efter 2 sekunder att filen är hemladdad, vilket ju inte har någonting med sanningen att skaffa.

 

"umans_webtv_downloader" tragglar på tills den avverkat hela raden av punkter "....."
Därefter skriver den ut några rader för internt bruk, för att avsluta med

 

"F:\Mapp 1/Bjorn: No such file or directory" (Jag försöker alltså ladda hem Björn Skifs program som sändes på lördagskvällen. med 'https://www.svtplay.se/video/19762164/en-kvall-med-bjorn-skifs'

 

Och det är klart;
Programmet skriver själv ut en omöjlig  sökväg, inledningsvis, med felaktig "fram-slash" framför det filnamn "Bjorn" som man väljer, men riktig "back-slash" före "Mapp 1" och påstår sedan att filen inte finns. (Jag skulle inte heller hitta filen med den sökvägen !)

 

Min mening är att den borde ange "F:\Mapp 1\Bjorn" om nu programmet är renodlat DOS-orienterat.
Enligt min mening en miss i programmeringen !

Är någon annan av Umans filer gångbar för hemladdning från SvT Play ?

 

EDIT:

 

Vill lägga till att "umans_webtv_downloader" skapar en TS-fil, som i o f s går att titta på, men som vanligen konverteras till en MP4 innan allt är klart !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ställa frågan här då jag tror att du är den, på eforum, som kan mest om "Umans" och kan ställa "mest relevanta" frågor där:

https://www.uwtd.me/community/main-forum/uwtd_20181015/

Notera att det är någon mall man ska använda.

 

Återkoppla gärna här i tråden om du får svar där.

 

Ska testa lite själv men det blir då i virtuell miljö..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag !

 

Knallade in på sajten.

 

Krångligt registrera sig och väl inne - en j-kla röra !

 

Några småfel angivna för SVT_list_DL . umans_webtv_downloader sades fungera bra, vilket jag tänkte protestera mot, men hittade inget sätt göra det på. Såg att de senaste kommentarerna var månader gamla - verkade mossigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett angränsande problem:

 

Var ute på Internet och spanade efter något bra och gratis konverteringsprogram för transformering från TS-fil till MP4-fil.

Kunde inte undgå skrytet från MOVAVI som skulle klara av den biffen galant.

 

Nu har jag redan MOVAVI, så jag testade.

Jodå ! Visst klarar den av att konvertera, men den glömmer att skicka med ljudet.

Även när jag spelar videon i programmet innan konverteringen, blir ljudet bara en kort väsning på någon sekund, sedan är det knäpptyst, precis som i den färdiga MP4-filen.

 

Annars klarar programmet ganska mycket. men har sina andra brister också, säkert bortglömda även i den senaste versionen 18. 0 !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade i Windows 7 med umans_webtv_downloader och ja, den tragglade i 8-9 minuter och bråkade om att den inte hittade någon fil men den hann slänga ur sig andra felmeddelande först så jag tror att det möjligen är så att en konvertering av något slag ska ske men om DET misslyckas finns ingen "resultatfil" och det är DET felmeddelandet som visas sist i körningen.

 

Filen, med tillägget .ts, som skapades går ju att spela upp direkt varför någon ytterligare konvertering inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt undrat varför man inte kan använda en ts-fil likaväl, utan att konvertera den till MP4. Vad kan möjligen bli fel ?

 

EDIT:

Byta ut ".TS" mot "MP4"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade hem senaste avsnittet Springfloden och konstaterade att TS-filen är 20 - 30 MB större än genomsnittet för samtliga de föregående.

I stort sett den enda skillnaden !

 

Såväl bild som ljud är helt godkända - så jag undrar vad skillnaden egentligen kan bestå i

 

Kan det möjligen vara så att "felet" egentligen består i att programmet felrapporterar helt i onödan och att filen är konverterad till MP4, men utan att vara omdöpt...

 

Har ingen erfarenhet av TS-filer tidigare !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.png.1b8f62c4f52ddfee7b2ebe188c918882.pngimage.png.00ad8321fb4bb1a3afbcb389686bfcba.png

 

Jämförelse mellan avsnitt 6 och avsnitt 7 av Springfloden

 

Ljudet verkar ligga på en avsevärt lägre bithastighet, vad nu detta kan innebära

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju välja "Skippa konverteringen?".

Gjorde det och fick denna text när allt var klart.

20181028220309.png.2216b8c27583d35982418401931b97da.png

 

 

Utan att skippa får jag:

20181028221221.png.ca8ae93c9a29b7583b8df9cad976d0f4.png

 

Felmeddelandet med röd text då troligen eftersom andra fel uppstod tidigare, och konverteringen inte kunde utföras. (Utan konvertering får man "bara" meddelande om att det saknas komponenter)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-28 på 16:14, skrev Kalle Dator1:

Hej !

Har fått problem med Umans - igen !

 

Det kommer någon uppdatering då och då, och efter ha laddat hem den senaste (?), verkar det fungera lite godtyckligt...

 

Försöker med "SVT_list_DL" som brukar vara ganska pålitligt.
Men den svarar efter 2 sekunder att filen är hemladdad, vilket ju inte har någonting med sanningen att skaffa.

 

"umans_webtv_downloader" tragglar på tills den avverkat hela raden av punkter "....."
Därefter skriver den ut några rader för internt bruk, för att avsluta med

 

"F:\Mapp 1/Bjorn: No such file or directory" (Jag försöker alltså ladda hem Björn Skifs program som sändes på lördagskvällen. med 'https://www.svtplay.se/video/19762164/en-kvall-med-bjorn-skifs'

 

Och det är klart;
Programmet skriver själv ut en omöjlig  sökväg, inledningsvis, med felaktig "fram-slash" framför det filnamn "Bjorn" som man väljer, men riktig "back-slash" före "Mapp 1" och påstår sedan att filen inte finns. (Jag skulle inte heller hitta filen med den sökvägen !)

 

Min mening är att den borde ange "F:\Mapp 1\Bjorn" om nu programmet är renodlat DOS-orienterat.
Enligt min mening en miss i programmeringen !

Är någon annan av Umans filer gångbar för hemladdning från SvT Play ?

 

EDIT:

 

Vill lägga till att "umans_webtv_downloader" skapar en TS-fil, som i o f s går att titta på, men som vanligen konverteras till en MP4 innan allt är klart !

 

Jag skall försöka svara på en del av dina frågor nu. Vad du upplever med svt_list_dl får jag titta närmare på. Med umans_webtv_downloader ligger problemet hos dig att inte du har ffmpeg i Path. Under https://www.uwtd.me/guider/install/

finns  en 11 stegs guide gällande path. / eller \ spelar ingen roll. Vad är krångligt med registreringen tycker du? Vidare konverteras det till mp4 då stödet är betydligt högre för .mp4 än .ts. Nu har du fått lite svar. Och nej forumet är inte dött och är ganska aktivt sett till det smala ämnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

U !

 

Vid registreringen för att delta i Umans forum, fick jag bakläxa på att ha ett PW om 28 tecken, där det plötsligt upplystes om att min. 6 och max. 20 tecken var tillåtet vid profilskapandet.

 

OK - decimerade alltså PW till 20 tecken, men i övrigt samma PW. och försökte igen, men kom hela tiden tillbaka till inloggningsförfarandet, vilket jag inte hade tid tillbringa resten av kvällen åt. Därför uppfattningen att registreringen var onödigt krånglig...

 

Jag upprepar att en path i DOS-miljö, som använder ömsom "/" och ömsom "\" i samma rad har ganska dåliga utsikter lyckas uträtta någonting. Då rapporterar den nog gärna , som ovan " No such file or directory" av goda skäl. Och svartskärmen i "umans_webtv_downloader" liknar misstänkt definitivt DOS - men det kanske det inte är .....

 

Jag tycker också att konverteringen ska få fortsätta till slutmålet = MP4 ! Har aldrig ifrågasatt det heller....

Men både Mikael63 och jag har konstaterat att filen går att använda även som ".ts" om än med en bra mycket lägre bithastighet på ljudet...

 

Kanske ligger problemet med " ffmpeg i Path" hos mig då jag aldrig haft turen stöta på man måste ta del av någon 11-stegs guide för att lyckas helt och fullt med "umans_webtv_downloader" ! Men bättre sent än aldrig....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

U !

 

Vid registreringen för att delta i Umans forum, fick jag bakläxa på att ha ett PW om 28 tecken, där det plötsligt upplystes om att min. 6 och max. 20 tecken var tillåtet vid profilskapandet.

 

OK - decimerade alltså PW till 20 tecken, men i övrigt samma PW. och försökte igen, men kom hela tiden tillbaka till inloggningsförfarandet, vilket jag inte hade tid tillbringa resten av kvällen åt. Därför uppfattningen att registreringen var onödigt krånglig...

 

Jag upprepar att en path i DOS-miljö, som använder ömsom "/" och ömsom "\" i samma rad har ganska dåliga utsikter lyckas uträtta någonting. Då rapporterar den nog gärna , som ovan " No such file or directory" av goda skäl. Och svartskärmen i "umans_webtv_downloader" liknar misstänkt definitivt DOS - men det kanske det inte är .....

 

Jag tycker också att konverteringen ska få fortsätta till slutmålet = MP4 ! Har aldrig ifrågasatt det heller....

Men både Mikael63 och jag har konstaterat att filen går att använda även som ".ts" om än med en bra mycket lägre bithastighet på ljudet...

 

Kanske ligger problemet med " ffmpeg i Path" hos mig då jag aldrig haft turen stöta på man måste ta del av någon 11-stegs guide för att lyckas helt och fullt med "umans_webtv_downloader" ! Men bättre sent än aldrig....

 

Lita på mig att det funkar med / och \ jag har utvecklat uwtd i många år och andra program ännu längre.. Vidare frågor ser jag gärna i uwtd's egna forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Umans Webtv downloader för nedladdning från SVT play  För att få filen konverterad till .mp4 måste filnamn .anges.Fungerar säkrast med ett kort namn,'för senaste 'Springfloden angav jag bara 8 som namn.

Fungerar både med IE och Google Crome

LARSAS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LARSAS !

 

Ägnat f m åt att följa instruktionerna  från U angående inställningar av Miljövariabler och "ffmpeg i Path" på en av datorerna.

Märkte sedan att " Umans Webtv downloader " tog avsevärt längre tid på sig att färdigställa en beställd film från SVT Play, för att slutligen muxa om den till en MP4-fil - och detta utan knot och felmeddelanden !

 

Filnamn måste alltid anges !

Har - som du - också skrivit kortare namn tidigare, men som inte har avhjälpt bristen på MP4-resultat. Däremot inte testat byta webbläsare för Downloadern....

 

Glad och nöjd tills nästa problem dyker upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...