Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lampa, dimmer?


.M

Rekommendera Poster

Om man vill kunna dimma en lampa, är det själva lampan (dvs den man köper på Ica med alla led:er på) eller själva armaturen som måste vara dimbar. Eller är det kanske en kombination av de två?

 

Kan en LED-lampa vara dimbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns dimbara-LED som ljuskälla.

Många armaturer med LED-belysning har icke utbytbar ljuskälla och då behöver hela armaturen "vara" dimbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en lamparmatur från tiden före led, så jag vet att lampan är utbytbar. Och jag tror det sitter antagligen fortfarande en gammal "lampa" alternativt någon variant av halogen i den. Borde jag i så fall kunna använda något sånt här för att dimma den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis. Kanske inte så praktisk om man ofta behöver justera ljusstyrkan, om uttaget finns bakom någon soffa etc.

Kanske då lämpligare med denna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätta in en dimmer i väggen, som en vanlig brytare, är nog bättre om det finns möjlighet till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glödlampan i sig måste också vara dimbar, gäller även LED-glödlampor. Det ska stå på förpackningen om glödlampan är avsedd för dim eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Monshi:

Sätta in en dimmer i väggen, som en vanlig brytare, är nog bättre om det finns möjlighet till det.

 

Men eftersom @.M själv hade tänkt en dimmer avsedd för vägguttag antar jag att armaturen är försedd med stickpropp, dvs. en sk. bordslampa.

Viktigt angående dimmer, i allmänhet, är att inte, för ljuskällan, gå under den min-effekt som anges då det finns risk att lampan bara flimrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal lampa, med stickpropp och en liten knapp på sladden för att tända/släcka. Jag har bytt lampa i den en gång på 18år eller liknande och är 80% säker på att det inte är en led-lampa i. Men jag är 100% säker på att lampan inte kommer hålla hur länge som helst och då jag vill kunna dimma den så måste jag försäkra mig om att jag kommer kunna byta till led när det är dags och fortfarande kunna dimma utan att behöva byta ut själva lamparmaturen då jag tycker att den är riktigt trevlig och förgyller min vardag med sitt ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det finns ljuskällor med led som är dimbara i tre lägen med hjälp av strömbrytaren. Dimra genom att klicka på strömbrytaren. Använder sådana i ett par armaturer då det inte går ersättare befintlig väggbrytare med dimmer. Väggbrytarna är dubbelbrytare. Fungerar utmärkt.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Men eftersom @.M själv hade tänkt en dimmer avsedd för vägguttag antar jag att armaturen är försedd med stickpropp, dvs. en sk. bordslampa.

Viktigt angående dimmer, i allmänhet, är att inte, för ljuskällan, gå under den min-effekt som anges då det finns risk att lampan bara flimrar.

 

.M, du behöver alltså räkna ut hur stark LED-lampa du i framtiden vill sätta in så att du vet vilken min-nivå som dimmern måste klara av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har trådfri på andra platser i hemmet, men lampan är lite större än standard om jag minns rätt och jag är inte säker på att den får plats i just den här. I övrigt är jag jättenöjd med trådfri, har rörelsedetektor i badrum och hall och det är jättetoppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en sådan här

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80304875/

Köpte till den två icke dimbara LED 5W ? på IKEA.

Fick ordna adapters för de skulle passa i NOT lampan
 

"Skarvade sedan in" den här på sladden.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/dimmers/dimmer-400396/

 

och det fungerade, jag kunde dimma de icke dimbara LEDn ! Chansningen gick hem. Jag hade tur !

 

Men en sådan här LED duger säkert,

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/led-lampor/klotlampor/dimbar-klotlampa-led-002886/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
På ‎2018‎-‎10‎-‎26 på 12:00, skrev Mikael63:

Hittade en trådfri som passar min lampa, https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60365271 och jag är ganska säker på att den inte fanns senaste gången jag kollade. Men oavsett så kan jag nu dimma min lampa ifrån ett reglage och min lur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev .M:

Hittade en trådfri som passar min lampa, https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60365271 och jag är ganska säker på att den inte fanns senaste gången jag kollade.

Ikea hade Trådfri som kronljusmodell för ett eller två år sen men fick dra tillbaks dem pga problem. Det är svårt att få plats med elektroniken när det är småttigt utan att den överhettas och orsakar problem med flimmer eller kort livslängd. Men nu har de förhoppningsvis löst problemen. Rapportera gärna tillbaks om ett par veckor med hur det går eftersom jag skulle vilja ha sådana i en taklampa som ska ha fem stycken (lite för många för att bara köpa på vinst och förlust).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...