Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande när jag ska göra en återställningsenhet


Torparen

Rekommendera Poster

På ‎2018‎-‎10‎-‎22 på 21:51, skrev Torparen:

Det får bli i morgon så nu slutar jag med tack för ditt tålamod,.

MVH

Lennart

Sorry Cecilia ingen förändring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-22 på 18:40, skrev Cecilia:

Valde du eller valde du inte  Säkerhetskopiera systemfiler till en återställningsenhet när du försöker skapa återställningsenheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

 

Nu har jag valt båda alternativen.  Då jag tar bort alt säkerhetskop o.s.v då kommer felmeddelandet omedelbart. Då jag har med alt säkerhetskop o.s.v verkar det som att säkerhetskop genomförs innan felmed kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Torparen:

Då jag har med alt säkerhetskop o.s.v verkar det som att säkerhetskop genomförs innan felmed kommer.

Ser det ut som att det finns filer på USB-minnet?

Hur ser det ut i Diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ser det ut som att det finns filer på USB-minnet?

Hur ser det ut i Diskhantering?

Då jag har med alt säkkop då kommer det tre filer på USB-minnet  innan felmed.  Säkkop ej med inga filer. Diskhantering ?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Jag har levt i tron att om inte datorn startar så kan jag använda USB-minnet med återställning. Men jag ger upp nu tack för ditt enorma tålamod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör en backup av hela hårddisken, dvs en systemavbildning, till en extern hårddisk så kan en återställningsenhet hjälpa dig med att kopiera tillbaks systemavbildningen.

Om du vill lösa ditt problem genom att göra en installation av Windows behövs ingen återställningsenhet.

En återställningsenhet är alltså bra om man har en komplett systemavbildning. Har du en sån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte gjort någon systemavbildning, tanken var att först göra en återställningsenhet först.  Men har jag någon nytta av systemavbildningsenhet om jag inte får till åtstenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej  Jag hade planer på att göra en systemavbildning efter det att återställningen var klar. Har jag någon nytta av en systavb om jag saknar återställning?  Jag kör en säkerhetskopiering varje timme, i denna ingår alla personliga filer. Så havererar datorn? den dagen den sorgen.

Om nu mot förmodan jag har nytta av en systemavbildning så får det bli i kväll. tar väl timmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem? Windows 7, windows 8 eller 10?

 

Ifall du vill göra en återställningsenhet för att ominstallera datorn vid eventuell krasch eller bara för att göra en clean install, då skulle jag rekommendera dig att skippa att skapa återställningsmedia via windows och ladda hem windows 10 från microsofts hemsida. Då får du ett rent operativsystem fritt från massa skräpprogram.

 

Windows 10 iso hittar du här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om vad Benny skriver.

 

Säkerhetskopiering av ens personliga filer är ju det viktigaste.

 

När det gäller systemåterställningsenhet så tror jag inte att den är beroende av dator utan att den du gjorde på den andra datorn också kan användas på denna för att återställa från en systemavbildning. Därför tror jag det är viktigare att du lägger tid på att göra en systemavbildning än att kunna göra en återställningsenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Benny C:

Vad har du för operativsystem? Windows 7, windows 8 eller 10?

 

Ifall du vill göra en återställningsenhet för att ominstallera datorn vid eventuell krasch eller bara för att göra en clean install, då skulle jag rekommendera dig att skippa att skapa återställningsmedia via windows och ladda hem windows 10 från microsofts hemsida. Då får du ett rent operativsystem fritt från massa skräpprogram.

 

Windows 10 iso hittar du här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Tack för alla kloka råd, jag har W10 i datorn, därför fråga till Benny: Du skriver "skapa åtstenhet via Windows och ladda hem W10 från o.s.v.

Skall jag göra mer än det Cecilia föreslår? Nu är det så att jag har ytterligare ett problem som inte Windows support klarar av nämligen:

Vid flera tillfällen försvinner å,ä,ö har vidtaget alla åtgärder som W support rekommenderat. Tror du att detta fel försvinner om jag laddar hem W.10 enligt ditt förslag. Ja jag lovar Cecilia att inte fortsätta med denna tråd här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Windows 10 och spara det på ett USB-minne har du väl redan gjort?

Det lät så i alla fall i en annan tråd där det gällde att du ville ominstallera Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Tack för alla kloka råd, jag har W10 i datorn, därför fråga till Benny: Du skriver "skapa åtstenhet via Windows och ladda hem W10 från o.s.v.

Skall jag göra mer än det Cecilia föreslår? Nu är det så att jag har ytterligare ett problem som inte Windows support klarar av nämligen:

Vid flera tillfällen försvinner å,ä,ö har vidtaget alla åtgärder som W support rekommenderat. Tror du att detta fel försvinner om jag laddar hem W.10 enligt ditt förslag. Ja jag lovar Cecilia att inte fortsätta med denna tråd här.

 

 

Det är viktigt att skilja på återställningsenhet, En ren Windows 10 usb sticka samt säkerhetskopia. Återställningsenheten återskapar datorn så den blir fabriksny med de förinstallerade program som följde med datorn.

 

en ren Windows 10 usb laddar du hem från länken jag postade tidigare. Den hjälper dig att ominstallera och fullständigt blåsa rent datorn. Du får inga skräpprogram eller förinstallerade program på datorn.

 

en säkerhetskopia kopierar alla dina bilder och dokument så de inte går förlorade vid en krasch eller ominstallation.

 

några program som kan vara bra att ha efter en ominstallation för att uppdatera datorns drivrutiner är följande

 

för 

HP - ladda hem HP Assisstant

Lenovo - Lenovo vantage

Acer - Acer care center

 

kommer inte ihåg på rak arm vad programmen heter för msi och asus.

 

som svar på din fråga... ja, åäö problemet kan mycket väl lösas genom en ominstallation, men troligtvis är problemet att ditt förvalda tangentbord ändras till Engelska (ser det varje dag på jobbet). Tryck på windowstangenten och mellanslag samtidigt en gång så bör det vara tillbaka till svenska igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haver nu enl rek laddat ner på en USB-sticka W10 enl förslag. Säkkopia görs en gång i timmen. Så om jag fattat det rätt så har jag nu både livrem och byxhängslen. Betr tangentbordet förmodar jag att jag får leva med problemet, lite retligt kommer alltför ofta.

Så Cecilia och Benny om jag nu har gjort allt nödvändigt  så blir arkivet nästa plats för tråden. Stort tack för ert tålamod och hjälp.

MVH

Lennart

PS hoppas det inte är tjänstefel att tillämpa lite känslor? DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Betr tangentbordet förmodar jag att jag får leva med problemet, lite retligt kommer alltför ofta.

Ja,  hur du ska få fram rätt tangentbordslayout kunde du ju redan i augusti https://eforum.idg.se/topic/356641-pc-med-fel-språk/

Att du nu råkar ut för oönskat språkbyte litet då och då är förstås förargligt och det är svårt att förstå varför det blir så men det är ju lätt att åtgärda, som du vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...