Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med dropbox (löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Här kommer en liten fundering, mest för att ta reda på om det är jag som gör fel.

 

I vart fall så har jag fått en fil skickad till mig via Dropbox. Jag fick rättare sagt ett meddelande på mailen om att ett dokument blevit delat till mig via Dropbox. Filen i fråga är av typen "docx". Jag har inte dropbox men i meddelandet stod att jag kunde hämta den senaste appen. Blev då lotsad till App Store (för Apple då) men jag slank vidare in till Google Play eftersom jag har en Android. Installerade Dropbox (utan att betala eftersom jag inte gjort klart min registrering). Jag försökte så öppna filen med Dropbox men det stod att det tyvärr hade blivit något fel. 

 

Nå, det fungerar kanske inte så på telefonen. Tänkte jag och tog upp mailet på datorn. Jodå, dokumentet försökte öppna men nu ville Google att jag skulle registrera mig. Jag ÄR redan inloggad på Google kontot, Gmailen och Youtube så varför ska jag behöva regga mig här också? Jag brukar ladda ner saker till mitt spel och det ligger ofta på Dropbox men det är aldrig några problem. Men här blev det stopp.

 

Förklarade så gott det gick (var mycket trött vid tillfället) för kvinnan i UK att jag inte kunde öppna hennes dokument vare sig på telefonen eller på datorn och varför. Och hon kunde inte förstå varför eftersom det aldrig varit några problem förut när hon gjort samma sak. Det brukar tydligen bara vara att ladda ner och öppna filen. Inga betalappar eller registreringar skulle behövas. 

 

Så jag frågar nu publiken, vad är problemet? Hur öppnar jag filen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev DePhaz:

Jodå, dokumentet försökte öppna men nu ville Google att jag skulle registrera mig.

Google har inget med Dropbox att göra utan Google har en motsvarighet som heter Google Drive (om de inte ändrat namn). Var det Dropbox som ville att du skulle registrera dig eller är det Google Drive det gäller?

 

12 minuter sedan, skrev DePhaz:

Installerade Dropbox (utan att betala eftersom jag inte gjort klart min registrering).

Dropbox är gratis så länge man nöjer sig med att kunna spara några GB filer.

 

Jag föreslår att du ber kvinnan i UK att göra ett nytt försök och säkerställa att du har rätt att komma åt filen, dvs att den verkligen är utdelad till dig.

Förutom att låta Dropbox skicka ett mejl med länken kan man i Dropbox välja att skapa en länk som man sen själv kopierar och klistrar in i ett mejl. Det kan vara bra att testa båda alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Dropbox det gäller men jag svär att det stod på datorn att Google var inblandat. Kan testa i morgon kväll för att dubbeltesta. Dock verkar det som om man måste registrera sig. Hm, får se. Det hade väl varit enklare att skicka en pdf.....? 

 

Får korrigera mig själv också. Appen för appar heter Play Butik och inget annat. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag såg det nu på morgonen. Känner dock inte för att logga in mig och riskera att bli utloggad från Google kontot när jag lämnar "boxen". Får höra av mig till avsändaren i förenade kungariket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju registrerar dig på Dropbox utan att använda Google-kontot.

Skadar ju inte att ha tillgång till flera filuppladdningsställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att man kunde gå med på Dropbox med Google och det fungerade bra. Allt jag behövde tillföra var mitt efternamn. Förnamn och e-post var redan ifyllt. Inget nytt lösenord krävdes vilket jag uppskattar. Har meddelat kvinnan i UK att det fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...