Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmail flera inloggningar krävs


Klippan

Rekommendera Poster

Hej har kört gmail utan större problem i två år. För ett tag sedan så kom det ju ett nytt utseende på gmail Efter det så har jag problem med inloggningen till gmail. Jag använder två konton ett privat och ett till en förening. Dessa har som sagt fungerat i två år. Efter den nya gmailen så får jag logga in flera gånger på båda kontona innan de visas korrekt. Jag kör inte dem parallellt utan loggar in på det ena, loggar ut och loggar in på det andra och loggar ut osv. Detta har fungerat helt ok tidigare. Nu när jag ska logga in så ger jag användarnamn o lösenord och det kommer upp en symbol för ett kuvert på skärmen och det står att mailen låses in och så åker jag tillbaka till inloggningen, gör om den och så kommer jag in och kan läsa mail:en. Händer för båda kontona och också för inloggning på andra datorer. Läst på forum och där sägs det att man ska backa till gamla utseendet till problemet åtgärdats men jag kan inte det, beror nog på att tillbakabackningen tagits bort av Google.

 

Mail:en fungerar men det blir alltså många inloggningar och det syns också en text överst som säger något som " Oj, nu blev det fel......."

 

Har någon något tips eller lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är - Thunderbird. Om du har möjlighet att ha det installerat på datorn så är det ett fantastiskt enkelt redskap för att just slippa alla dessa plågsamt irriterande inloggningar.

Du ordnar en POP3 vidarebefodring av alla mailen till Thunderbird, och använder det sedan för att läsa, svara på samtliga mejl från dom båda e-mejl adresserna. Du behöver "aldrig" mer logga in på Gmail (om du inte vill dvs). Det finns flera instruktioner att se på Youtube.

 

Ett annat alternativ, om du inte föredrar det enkla ovan, så är det att du kompletterar med en webbläsare till.

En för den ena email-adressen (Chrome?) och valfri annan webbläsare för den andra. Då behöver du inte logga in och ut.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Du ordnar en POP3 vidarebefodring av alla mailen till Thunderbird

Nej! Konfigurera kontot för IMAP (sker automatiskt av Thunderbird när man anger sin gmail-adress)

 

Ett annat tips som kanske fungerar är att använda en annan webbläsare enbart för att hantera föreningens e-post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att rensa gamla cookies. Görs lite olika beroende på vilken webläsare du har. 

Jag hade själv problem vid övergången till "nya" Gmail, men funkar hur bra som helst efter cookie-rensningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rensa cookies löser inte problemet, det ställer ju samtidigt till med nya problem, exempelvis måste de flesta sparade webbadresser skrivas in på nytt och sparas. Jag hade samma problem vid övergången som upphörde efter ett tag för två av mina adresser, men inte för den tredje. Nu efter några veckor så är problemet tillbaka för alla tre. Jag för min del är inte beredd att varken byta webbläsare eller installera Thunderbird. Hellre står jag ut med att logga in två gånger tills Google har rättat till felet.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev kiwi01:

Att rensa cookies löser inte problemet, det ställer ju samtidigt till med nya problem, exempelvis måste de flesta sparade webbadresser skrivas in på nytt och sparas.

Sparade webbadresser låter som bokmärken/favoriter och det är ju en helt annan sak än cookies och bokmärken ska man förstås inte ta bort. I åtminstone webbläsaren Firefox kan man dessutom välja exakt vilka cookies man ska ta bort, i detta fall räcker det ju då att ta bort alla som har med Google att göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Klippan:

 

Har någon något tips eller lösning? 

 

Hittade detta i Googles forum:

Citat
- Go to chrome://flags (type it in your browser address bar)
- Find the setting "Identity consistency between browser and cookie jar"
- Disable it.

 

https://productforums.google.com/forum/?_escaped_fragment_=topic/chrome/vUDgILH4IhU#!topic/chrome/vUDgILH4IhU

Där tipsas det även om att använda en annan webbläsare än Chrome.

 

Citat
Goto Settings - Open Advanced Settings - go to Content Settings.
Click on Cookies.
2nd  setting down is 'keep local only until you quit your browser" and turn that to the Off (grey) setting.
All done. 
click through to a couple of pages - close your browser.
Re-open your browser and you now save local data after closing the browser, and you wont be logged out constantly from your usual cluster of resources.

...

A very smart lady named Susan posted this: "I've been getting around this problem by clicking on a bookmark I have saved in between logging out and logging in again.  The bookmark is for the Settings/Filters page in gmail, but it could be for anything as long as it's a page in gmail that you can only access if you're logged in.

So I log out, click on the bookmark, and gmail finally figures out that I'm really not logged in and I'm sent to the login page. 

https://productforums.google.com/forum/?_escaped_fragment_=topic/gmail/OfaQlxQry2U#!topic/gmail/OfaQlxQry2U

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev kiwi01:

Att rensa cookies löser inte problemet, det ställer ju samtidigt till med nya problem, exempelvis måste de flesta sparade webbadresser skrivas in på nytt och sparas. Jag hade samma problem vid övergången som upphörde efter ett tag för två av mina adresser, men inte för den tredje. Nu efter några veckor så är problemet tillbaka för alla tre. Jag för min del är inte beredd att varken byta webbläsare eller installera Thunderbird. Hellre står jag ut med att logga in två gånger tills Google har rättat till felet.  

 

Som jag skrev så löste det problemet för mig, men det kan ju finnas andra orsaker än cookies.

 

Att man tar bort cookies innebär inte att sparade webplatser rensas (iaf inte i Explorer och Chrome). Inte heller eventuellt lagrade lösenord försvinner. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, med sparade webbadresser menar jag inte favoriter/bokmärken utan jag menar webbadressen som sparas i sökfältet som komplett webbadress. Exempelvis namnet på min bank, det kommer jag ju ihåg utan att spara det som favorit. Då behöver jag bara fylla i 3 bokstäver så öppnas webbplatsen. För ca 2 veckor sedan rensade jag bort cookies och jag får fortfarande komplettera webbadresser som jag besöker regelbundet. Det första jag fick göra var komplettera adressen till 2 banker och en livsmedelsbutik.

 

Det är riktigt att lösenord inte försvinner. 

 

Det finns webbsideägare som rutinmässigt rekommenderar "Prova en annan webbläsare" och "rensa cookies"som något slags universallösning på alla problem i stället för att rätta till ett fel som bara de själva kan göra. Western Union är ett exempel på sådana företag.

 

(OBS det här ska inte uppfattas som att jag kritiserar Mr Anderssons tips, det är bra att det hjälpte dig och kanske många andra också.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att många rekommenderar annan webläsare eller rensa cookies (som trots allt funkar för det mesta) och det är inte så man ska göra. Man så klart, som du skriver, rätta felet så det funkar med den webläsare som användaren vill använda (inom vissa gränser, där jag syftar främst på gamla webläsare).

 

När det gäller kompletteringar så har jag inte märkt det du beskriver i Chrome, men webläsarna hanterar nog detta på olika sätt. Övriga webläsare använder jag främst för att testa de sidor jag bygger. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man tycker att Google ska rätta till felet men nu har felet funnits sen i juni och då kan man ju visa Google hur allvarligt det är genom att "rösta med fötterna". Om alla accepterar att behöva logga in två gånger så finns det ju ingen anledning för Google att lägga pengar på att åtgärda felet.

 

Ni som har problem, har ni skickat in det som feedback till Google?

Det är ju så som Google framför allt får reda på att det finns problem och hur vanligt det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skickar man feedback till Google då? Det enda jag hittar är ett ställe med svar på förutbestämda frågor.

 

Om det nu inte är så att vårt problem har med tvåstegsverifiering att göra som infördes samtidigt som "lådan" gjordes om? Som jag hoppade över och glömde sedan bort.

Kanske någon vänlig själ med lite snabbare hjärna än min kan titta på det: 

 

https://www.google.com/intl/sv/landing/2step/#tab=how-it-works

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvåstegsverifiering har jag haft i många år till Gmail.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.696568/google-tvastegsverifiering

 

Nu är det inte så ofta som jag använder webbsidan för Gmail så jag vet inte om jag har gammalt eller nytt utseende men i verktygsmenyn, som kommer fram när jag klickar på kugghjulet uppe till höger, finns ett val om att skicka feedback.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade klagomål/fråga till Google ang problemet. Svarsmejlet meddelade att pga stort antal rapporter har de oftast inte möjlighet att skicka ett personligt svar utan föreslår att jag söker svar i hjälpcenter, (dvs just där jag förgäves hade sökt svar) och föreslår sedan tre artiklar - som inte alls berör problemet. 

Inte mycket till hjälp, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftet med feedback var ju inte att du skulle få hjälp utan att uppmärksamma Google på hur många som har samma problem så att det får högre prioritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för svaren. För mig så blev det hyfsat enl. rådet i mail:et en bit tidigare,

"

A very smart lady named Susan posted this: "I've been getting around this problem by clicking on a bookmark I have saved in between logging out and logging in again.  The bookmark is for the Settings/Filters page in gmail, but it could be for anything as long as it's a page in gmail that you can only access if you're logged in.

So I log out, click on the bookmark, and gmail finally figures out that I'm really not logged in and I'm sent to the login page. "

 

Vad som sker nu är att när jag klickar på bokmärket, som då är kopplat till en sida man kommer åt när man är inloggad, så laddas sidan en bit men sedan "förstår" systemet att jag inte är inloggad och då kommer jag till inloggningssidan och får då en "korrekt" start på inloggningen och slipper dessa upprepningar.  Lite bökigare men ......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...