Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Disken är inte full....


Hans  Peter

Rekommendera Poster

Är i Utforskaren i Win10 och försöker skapa en genväg. Får följande meddelanden och kontrollerar disken:

 

799178763_diskenfull.jpg.01f695282b00e01340c53df3b7fd195d.jpg

 

Jag drar slutsatsen att det måste vara något annat fel. Men vad? Någon som vet?

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du försöker skapa en genväg till?

 

Vanligtvis skapar man ju en genväg genom att 1. högerklicka på skrivbordet, klicka på Nytt och sedan på Genväg.

2.  Därefter klicka på Bläddra och leta reda på objektet i Utforskaren. 

 

Är det så du har gjort och i så fall vilket objekt gäller det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar högerklicka på den exe-fil som jag vill ha en genväg till och välja Skapa genväg. Det har hittills alltid fungerat.... 

/hans peter 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag testade detta genom att skriva Hämtade filer i sökrutan bredvid Start så jag fick upp några .exe-filer, högerklickade på en och valde Skapa genväg och fick då en genväg  på 2 kB i Hämtade filer.  Det var inga problem. Men var vill du ha din genväg? Eftersom jag inte ser någon vits med denna genväg i Hämtade filer hos mig har jag nu tagit bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hans Peter:

Jag brukar högerklicka på den exe-fil som jag vill ha en genväg till och välja Skapa genväg. Det har hittills alltid fungerat.... 

/hans peter 

Ja, så kan man även göra i Linux Mint. Genvägen (mjuk länk i Linux) skapas i samma mapp och sedan flyttar man genvägen dit man vill ha den, ex. skrivbordet. Men det förutsätter att man har rättigheter att skapa filer i samma katalog som originalfilen.

Testa förslaget från @mbgtmari ett par inlägg upp i denna tråd.

(I Windowsmiljö använder jag enbart TotalCommander, även för att skapa genvägar)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

OK. Jag testade detta genom att skriva Hämtade filer i sökrutan bredvid Start så jag fick upp några .exe-filer, högerklickade på en och valde Skapa genväg och fick då en genväg  på 2 kB i Hämtade filer. 

Jag gjorde nu detta en gång till och högerklickade på genvägen och valde Skicka till Skrivbord. Inga problem. Nu finns det en genväg till .exe-filen på mitt skrivbord. Vill du ha genvägen på skrivbordet och är det så du brukar göra fast det inte fungerar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för att ni har deltagit i mina funderingar.  Jag upptäcker dock nu  att jag inte varit tydlig nog i min beskrivning av problemet. (Har inte själv varit medveten om det.)

Era förslag fungerar också hos mig. Jag försökte däremot göra en genväg av den exe-fil som finns i det aktuella programmets mapp i Utforskaren. Jag fick då upp den första skylten. När jag sedan valde JA skapades  en genväg på skrivbordet som jag kunde hantera vidare därifrån. Detta har jag gjort åtskilliga gånger. Idag tillkom plötsligt den andra skylten och någon genväg blev det inte (vilket föranledde mig att rådfråga forumet). 

Innan jag började skriva denna förklaring provade jag en gång till. OCH DET FUNGERADE HUR BRA SOM HELST. Jag hatar fel som lagar sig själva ?

Tack för er medverkan!

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...