Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rött streck på bildskärmen


chrille56

Rekommendera Poster

  • Cecilia changed the title to Rött streck på bildskärmen

Hej,

Vad är det för modell på din dator samt årtal?

Vilket operativsystem?

 

Det kan vara bra att du ser till att ha senaste grafikdrivrutinen installerad.

Start (sök) > skriv enhetshanteraren > i listan som kommer upp klicka 'Enhetshanteraren' > expandera Bildskärmskort > högerklicka på grafikenheten och välj Egenskaper > nytt fönster öppnas och klicka Drivrutin => där står leverantör (fabrikat) samt version och datum. Hur ser det ut hos dig?

 

Samt se till att det inte finns några gula symboler vid någon enhet i Enhetshanteraren som indikerar problem med just den enheten.

 

Jag har svårt att se detta röda streck, kan du byta bakgrund till en helt svart (högerklicka på skrivbordet)?

 

Får man konstiga färgränder på skärmen brukar det ofta vara problem med grafikkretsen/grafikkortet.

Har du möjlighet att koppla in en extern bildskärm (eller mot en teve) på datorns grafikport bak, för att se om samma fenomen även uppstår på denna, så inte problemet ligger i den inbyggda bildskärmen på din laptop?

Har du ingen extra bildskärm, kanske du känner någon som du kan låna för att testa?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt bakgrund, ingår väl i bakgrunden de röda strecken ?

 

Har du ett tunt rött streck rakt över skärmen så har du en skärmskada där de två andra färgerna blått och grönt slagits ut. Har du garanti, lämna in datorn för garantireparation (byte av skärm / dator)

 

Har du inte garanti är det bara att stå ut.

 

Hade garanti kvar när jag fick ett vertikalt streck på min Benq skärm. Fick ny skärm på garantin.

Lämnade in skärmen på Inet där jag köpt den och kunde hämta en ny Benq skärm två veckor senare hos Inet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev chrille56:

 

Upptäckte ett rött streck i skärmen på min ASUS. Vad kan det bero på? Och hur får jag bort det?

 

 

Håller med övriga, kan inte se detta röda streck i skärmen, även om jag förstorar bilden, kan kanske bero på att dom övriga röda detaljerna tar över rätt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det röda strecket lär väl finnas i den fysiska skärmen och det kan ju bli svårt med det i en skärmdump då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om otaliga bildskärmskort som orsakat konstiga färger och streck, artefakter och direkt varit knutna till just grafikkortet och inte bildskärmen. Faktiskt oftast varit knutna till grafiken, fast nån gång även bildskärmen, men även detta var vanligare på den tiden då det var CRT, för då kunde i princip hela bildskärmen ibland bli tex. rosa eller grönaktig - men aldrig med olikfärgade streck från bakgrunden.

 

Därför jag skrev som jag gjorde i inlägget ovan: att testa lite olika saker för att försöka få fram var problemet ligger.

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...