Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken fiberleverantör ska jag välja?


MajerS

Rekommendera Poster

Hej. 

Har fått precis installerat fiber. Men att välja leverantör var/är inte värdens enklaste. Finns någon som kan rekommendera en med minst problem. Jag vill ha hastighet 500/100.

Tack för svar. 

 

A3

  • AllTele
  • Aperir Network
  • Bahnhof
  • Bitcom
  • Boxer
  • Brabit
  • Bredband2
  • Bredbandsgruppen
  • Com Hem
  • Future Living
  • Hemfixare
  • Hoist
  • Intertain
  • IP Sweden
  • KTC
  • Net at Once
  • Obenetwork
  • Ownit
  • Serverado
  • Sfty
  • T3
  • TOP24
  • Tyfon
  • Universal Telecom
  • Viasati har 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bahnhof utan tvekan skulle jag säga.

Du får dessutom 5 e-post adresser och minst 1GB webblagring (förr i varje fall) ifall du vill sätta upp en egen webbsida.

 

Största fördelen med dom är att det sällan är några mankemang med strul, men framförallt: dom har en uttalad policy att "Vi värnar om den personliga integriteten".  https://www.bahnhof.se/om/sekretess

Dom sparar ej heller loggar äldre än 24-timmar och målet är att dom skall ned till 12-immar. Jmfr. vissa andra tex. Telia, Bredbandsbolaget mfl. som lagrar loggar i flera månader upp till sex-månader och mer i vissa fall.

 

Så ja Bahnhof kan jag rekommendera och haft i många år. Dessutom ingår fri vpn-tjänst.

Förövrigt ligger servrarna i Sverige, så all deras e-post hanteras inom svenska gränser (fast dom man kommunicerar mot kan ha sina servrar i tex. USA)...

 

Dessutom har dom i mitt tycke helt ok priser eller t.o.m. bra med tanke på vad man får.

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Bahnhof utan tvekan skulle jag säga.

Du får dessutom 5 e-post adresser och minst 1GB webblagring (förr i varje fall) ifall du vill sätta upp en egen webbsida.

 

Största fördelen med dom är att det sällan är några mankemang med strul, men framförallt: dom har en uttalad policy att "Vi värnar om den personliga integriteten" och dom lämnar aldrig ut uppgifter om ens surfande på annat än direkta domstolskrav.

Dom sparar ej heller loggar äldre än 24-timmar och målet är att dom skall net till 12-immar. Jmfr. vissa andra tex. Telia, Bredbandsbolaget mfl. som lagrar loggar i flera månader upp till sex-månader och mer i vissa fall.

https://www.bahnhof.se/om/sekretess

 

Så ja Bahnhof kan jag rekommendera och haft i många år. Dessutom ingår fri vpn-tjänst.

Förövrigt ligger servrarna i Sverige, så all deras e-post hanteras inom svenska gränser (fast dom man kommunicerar mot kan ha sina servrar i tex. USA)...

 

Dessutom har dom i mitt tycke helt ok priser eller t.o.m. bra med tanke på vad man får.

 

Mvh :thumbsup:

Tack för hjälpen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Flikar in en fråga angående Bahnhof som nämns i denna tråd.

Jag har snart, hoppas jag, fiberanslutningen klar och jag hade väl bestämt mig för Bahnhof typ tio år tidigare. (!)

Ställde en teknisk fråga gällande bredbands-tv/hårdvara för tre dagar sedan och har inte fått annat än automatsvar. Är detta något man får räkna med hos Bahnhof? Att det tar tid att få svar alltså? (om jag nu får något svar alls..) Kanske ska man leta alternativ?

 

Hur har det gått för dig @MajerS har du valt någon leverantör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Flikar in en fråga angående Bahnhof som nämns i denna tråd.

Jag har snart, hoppas jag, fiberanslutningen klar och jag hade väl bestämt mig för Bahnhof typ tio år tidigare. (!)

Ställde en teknisk fråga gällande bredbands-tv/hårdvara för tre dagar sedan och har inte fått annat än automatsvar. Är detta något man får räkna med hos Bahnhof? Att det tar tid att få svar alltså? (om jag nu får något svar alls..) Kanske ska man leta alternativ?

 

Hur har det gått för dig @MajerS har du valt någon leverantör?

Nix, det måste vara något temporärt strul, för jag har aldrig haft några problem tidigare i vart fall att kontakta dom ang. vissa tekniska frågor via Bahnhof kundtjänst:

telefon: 010-510 00 00

eller email:
kundservice@bahnhof.net eller kundservice@bahnhof.se

 

För mig har det rört bl.a. vad som kan anses vara godkänt eller inte med ett privat abonnemang om man samtidigt tar betalt för vissa tjänster och filöverföringar via ftp - individuellt och inga problem för mig personligen, men jag ville bara var säker. 

Hur det är med företag däremot får man själv kolla upp, ifall det krävs/ alternativt är mer fördelaktigt med ett sk. företagsabonnemang med särskilda kriterier och funktioner som inte ingår i ett privat abonnemang?

 

Klicka på meny uppe till höger för att komma till rätt kategori. https://www.bahnhof.se/

Mvh

[Edit] Uppdaterat med e-postadresser bl.a.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag kollade här

https://www.bahnhof.se/support/category/tv/assistance

och klickade på Nej om jag fick svar på mina frågor.

Fyllde i formuläret, fick automatsvar.

Om detta inte fungerar så strunta i det och istället kontakta dom via mina alternativ ovan och samtidigt var tydlig med att den förra tjänsten inte fungerar...

Såvida inte automatsvar betyder just detta och att dom återkommer när tid finnes?

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då blir jag ännu mer skeptisk.

Om ett sådant stort teknikföretag inte ens klarar av att hantera sitt eget webbformulär så blir jag tveksam till att låta dem stå för teknikleveransen till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Nix, det måste vara något temporärt strul, för jag har aldrig haft några problem tidigare i vart fall att kontakta dom ang. vissa tekniska frågor via Bahnhof kundtjänst:

telefon: 010-510 00 00

eller email:
kundservice@bahnhof.net eller kundservice@bahnhof.se

 

För mig har det rört bl.a. vad som kan anses vara godkänt eller inte med ett privat abonnemang om man samtidigt tar betalt för vissa tjänster och filöverföringar via ftp - individuellt och inga problem för mig personligen, men jag ville bara var säker. 

Hur det är med företag däremot får man själv kolla upp, ifall det krävs/ alternativt är mer fördelaktigt med ett sk. företagsabonnemang med särskilda kriterier och funktioner som inte ingår i ett privat abonnemang?

 

Klicka på meny uppe till höger för att komma till rätt kategori. https://www.bahnhof.se/

Mvh

[Edit] Uppdaterat med e-postadresser bl.a.

 

Inte en, vet inte om jag vill ta Bahnhof, det finns lite olika att välja. Bode pris för 500/100, samt kundtjänst kollar jag på, samt väntar på hur andra i området ska välja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev MajerS:

Inte en, vet inte om jag vill ta Bahnhof, det finns lite olika att välja. Bode pris för 500/100, samt kundtjänst kollar jag på, samt väntar på hur andra i området ska välja.

 

Om du skall vänta på hur andra i området väljer och inte själv kan bestämma, så javisst för all del.

Men tänk på att det kanske är precis tvärtom; när dom vill kolla vad andra kör på: då kanske det är ditt val (helt oavsett vad det blir) som ligger till grund för att du är den ende(?) som verkligen kollat runt lite och kanske kan tala om för och nackdelar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att Bahnhof inte svarat ännu (sju dagar) men att Telia svarar på samma frågeställning 16 timmar efter att frågan ställdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-02 på 13:57, skrev Mikael63:

Flikar in en fråga angående Bahnhof som nämns i denna tråd.

Jag har snart, hoppas jag, fiberanslutningen klar och jag hade väl bestämt mig för Bahnhof typ tio år tidigare. (!)

Ställde en teknisk fråga gällande bredbands-tv/hårdvara för tre dagar sedan och har inte fått annat än automatsvar. Är detta något man får räkna med hos Bahnhof? Att det tar tid att få svar alltså? (om jag nu får något svar alls..) Kanske ska man leta alternativ?

 

Hur har det gått för dig @MajerS har du valt någon leverantör?

Då har du väl fått svar på din fråga. Är du intresserad av TV, välj något annat än Bahnhof.

Själv har jag slutat med både TV och Julgran så sånt bekymrar mig inte !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

@MajerS har du gjort något val ännu?

Jag valde annan leverantör än Bahnhof då de inte tycktes vara särskilt intresserad av att få mig som kund. Valde en leverantör som var just det och som dessutom kunde ge mig en bra TV-lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

@MajerS har du gjort något val ännu?

Jag valde annan leverantör än Bahnhof då de inte tycktes vara särskilt intresserad av att få mig som kund. Valde en leverantör som var just det och som dessutom kunde ge mig en bra TV-lösning.

Hej. Jag har varit i kontakt med A3 och fick riktigt bra erbjudande och support. Så till 99% tar jag dom ska välja bara en bra router, och beställa tjänsten 250/100. Vilken operatör valde du Mikael? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde Telia. De hann ringa upp mig, berätta att jag inte skulle skaffa det jag tänkt i TV-väg (av dem), föreslå annan lösning samt leverera hårdvara, innan Bahnhof ens svarat på min fråga.

Hur stabilt allt fungerar och hur supporten fungerar vid ev. fel återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Novisan:

Jag har haft A3 i många år. Mycket stabilt. Jag har haft 2 korta  stopp under alla år.

Tack för info

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia? Ett företag som utan begränsningar ger upp personlig integritet?
Dom sparar logg-uppgifter i minst 6-24 månader:

 

https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy/data#pageSection_03

Telia:

Citat

Vi sparar också trafikdata för att kunna hjälpa dig om något är fel på de tjänster som vi levererar. För att vi hela tiden ska kunna erbjuda bättre tjänster utifrån våra kunders behov, sparar vi även statistik utifrån dessa uppgifter. Denna data sparas under 6-24 månader.

Citat

För att begränsa skada från och skydda dig mot internetbedrägerier sparar vi IP-adresser så att vi kan eftersöka, blockera och ta bort adresser och meddelanden. På så sätt förhindra spridning av virus, spam och trojaner. Dynamiska IP-adresser i det fasta nätet sparas i 6 månader och dynamiska IP-adresser i det mobila nätet sparas i 100 dagar.


 

 

Bahnhoh sparar endast loggdada i max 24 timmar.

– Vi har ingen data att lämna ut eftersom vi inte sparar någonting, säger Bahnhofs vd Jon Karlung till Ny Teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Bahnhoh sparar endast loggdada i max 24 timmar.

– Vi har ingen data att lämna ut eftersom vi inte sparar någonting, säger Bahnhofs vd Jon Karlung till Ny Teknik.

Det har ju gått några år sen det uttalandet, så frågan är om det fortfarande är så. I deras integritetspolicy står det att de raderar IP-adresser inom 24 timmar men det är bara en del av all trafikdata.

Citat

Bahnhof raderar IP-adresser inom högt 24 timmar.

...

Trafikdata: uppgifter som behövs för att överföra information i ett elektroniskt kommunikationsnät.

OBS! Trafikdata är inte innehåll, utan uppgifter som beskriver överföringen som t ex

IP-loggar, e-postloggar och samtalshistorik om du har telefoni hos oss.

https://www.bahnhof.se/consents/get-entry-file/16/pdf/SW50ZWdyaXRldHNwb2xpY3lfQmFobmhvZi5wZGY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget att dölja. Använder ibland även Google som sökmotor.

 

Dock visade det sig att den av Teliasäljaren utlovade funktionaliteten, som jag specifikt efterfrågade och fick bekräftat, inte finns. :thumbsdown:
Tycks dock kunna lösa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det har ju gått några år sen det uttalandet, så frågan är om det fortfarande är så. I deras integritetspolicy står det att de raderar IP-adresser inom 24 timmar men det är bara en del av all trafikdata.

https://www.bahnhof.se/consents/get-entry-file/16/pdf/SW50ZWdyaXRldHNwb2xpY3lfQmFobmhvZi5wZGY

 

Detta är den version som gäller tillsvidare och är från 2018-04-20 Bahnhof Integritetspolicy

Citat

Bahnhof raderar IP -adresser inom högst 24 timmar.

Bahnhof sparar endast nödvändig information om dig så länge du är kund hos oss. Fakturor och vissa ekonomiska data finns i säkert förvar hos oss under en längre period då det styrs av bokföringslagen.

Bahnhof begär inte mer information än vad som behövs för att kunna leverera den tjänst som du har beställt.

 

Deras uttalade integritetspolicy är numera ett välkänt begrepp som dom är ensammen om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...