Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej avsluta extern HD


gorano65

Rekommendera Poster

När jag skall koppla bort den externa hårddisken från datorn kommer följande meddelande upp:

Enheten används. Avsluta alla program och stäng alla fönster och försök igen. Trots att jag kopplar bort program och fönster återkommer meddelandet. Hur ska jag kunna ta reda på vilket program
m.m som använder enheten  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Windows version?

Om du kan kontrollera i Enhetshanteraren, att snabb-urkoppling är vald för USB-enheter och att du du väntar någon sekund (så inte någon skrivning pågår) så kan du tryckt rycka ur usb-enheten.

Windows 7/8/10 är ibland väldigt trög med att släppa enheten, trots att Windows Explorer (Utforskaren) sedan länge varit avstängd och då är det inga problem.

 

Fast egentligen är aldrig Windows Explorer helt avstängd (då skulle inte Windows fungera).

 

Ofta är detta sammankopplat med att Windows Explorer (Utforskaren) låser enheten för skrivning/läsning) och först efter upp till någon minut efteråt släpper detta och då först anser Windows det är säkert att plocka ur enheten, men i själva verket kan man oftast göra detta direkt utan komplikationer, dock bör detta vara satt i Enhetshanteraren (vilket det är som standard).

Och ibland kan detta gå på bara någon sekund. det är olika från gång till gång.

Även om man använder ett 3:e parts program som tex. Total Commander (TC) eller annat, så använder dessa program i grunden Windows Explorer rot-kommandondon i Windows operativsystem för att utföra sina tjänster, så allt ligger i Windows operativsystem egentligen.
 

  • Snabb borttagning

 

Hos mig är detta aktiverat och jag har aldrig några problem eller bryr mig om detta efter att jag väntat några sekunder, att jag är säker på att det inte sker bakgrundsskrivning, sedan rycker jag bara ur USB-enheten. Visst men bara om normal bortkoppling låser sig och jag vet att jag inte har annat som skriver/läser i bakgrunden, inga problem.

 

Ex. I Enhetshanteraren, högerklicka på vald enhet:

image.png.fc58be5e58c5ec885155721d4b46dae3.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman

Jag har Windows 10. Jag har följt dina steg men de stämmer inte med min Windows 10. Kan du komplettera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en eller flera skärmbilder, t ex med Skärmklippverktyget, och visa hur det ser ut i din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

Jag har någon gång använt skärmklippverktyget men tyvärr har så mycket fallit bort från mitt minne att jag behöver praktisk vägledning. Vad är det närmare som skärmbilden ska , är det innehållet i utforskaren eller ...... ? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmklippverktyget hittar du i Startmenyn och sen får du prova lite för att komma fram till hur det fungerar.

 

Det jag tänkte på var att Flyfishermans beskrivning inte stämde med din dator och då vore det bra att se hur det ser ut när du inte längre kan följa beskrivningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej gorano65 ! Om du först skriver Skärmklipp i sökrutan (förstoringsglaset) bredvid Start (den vita windowsflaggan) så får du upp skärmklippverktyget. För användning av det se om du blir hjälpt av min beskrivning här

https://eforum.idg.se/topic/356744-windows-live-essentials-2011/?tab=comments#comment-1704493

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

Jag har kollat enhetshanteraren en gång till och tror att jag nu kan följa Fishermans steg. Det var jag som slarvat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Hur har det gått, Inga problem?

Det bör det inte vara om du läst och följt mitt förra inlägg.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...