Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 Pro Mapp Foton


hup151_t

Rekommendera Poster

Vid start-foton-samling "samlas" alla foton inte enbart från C utan även från andra partitioner. Jag har tusentals bilder från mest från mina kameror på E och F. Ska det inte gå att ta bort mappen "Foton"?? Det går att radera i samling men då får jag sitta i åratal och göra det. Jag vill inte ha bilder i "Foton". Det här gäller version 1803.  en annan dator med W10 Home och version 1809 har jag inte detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag skickade ovanstående så hade jag gått genom en massa i Samling och raderat massor innan jag tröttnade. Därefter skrev jag första inlägget. Först nu tittade jag i en mapp på partition I och nu var den nästan helt dränerad med kanske 1 gb bilder där de flesta redigerade - månader med jobb! Jag hade dessutom hunnit med att tömma papperskorgen. Är de helt borta eller går de att återskapa? De bilder som nu finns kvar i "Samling" hur kan jag återställa dem till rätt ställe? Förstås helst inte en och en utan i klump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska rädda borttagna filer är det väldigt viktigt att man omedelbart slutar att använda partitionen där filerna låg. Om inte filerna låg på en extern hårddisk eller på en annan intern partition än de partitioner som Windows använder så innebär det att man inte längre får starta Windows. Sen finns det två sätt att komma vidare.

1. Man flyttar över hårddisken till en annan dator som extra-disk och i den datorn installerar man filräddningsprogram.

2. Man startar upp datorn från ett USB-minne eller en DVD-skiva med ett operativssystem på (ofta Linux) och sedan kör man filräddningsprogram som finns på det USB-minnet/DVD-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev HansErik:

Vid start-foton-samling "samlas" alla foton inte enbart från C utan även från andra partitioner. Jag har tusentals bilder från mest från mina kameror på E och F. Ska det inte gå att ta bort mappen "Foton"?? Det går att radera i samling men då får jag sitta i åratal och göra det. Jag vill inte ha bilder i "Foton". Det här gäller version 1803.  en annan dator med W10 Home och version 1809 har jag inte detta problem.

Tror inte att det går att ta bort mappen Foton men du kan öppna Foton och klicka på de tre punkterna uppe till höger och välja Inställningar. Där kan du sedan ta bort mappar från Foton mappen.

Jag har inga bilder i Foton och inga bilder som automatiskt hämtas till mappen och jag har Windows 1803.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Har redan "lortat" i partitionen där filerna försvunnit. Märkligt att filerna flyttas över dit och inte enbart kopieras. Ska kolla om jag kan få tag på nån som kan hjälpa till med 1 eller 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar Foton och de tre punkterna men ser inget alternativ typ Lägga till eller Ta bort.  Funkar det så att filerna i Foton även finns fysiskt på annan partition (eller annat ställ) och att om de raderas i Foton så försvinner de även på ursprungsstället? I så fall skulle jag rädda filerna i Foton genom att flytta dem från partition till en annan och då skulle även Foton tömmas motsvarande?? Nästan 300 gb….

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev vertpre:

Tror inte att det går att ta bort mappen Foton men du kan öppna Foton och klicka på de tre punkterna uppe till höger och välja Inställningar. Där kan du sedan ta bort mappar från Foton mappen.

Jag har inga bilder i Foton och inga bilder som automatiskt hämtas till mappen och jag har Windows 1803.

Samma här och jag har också tusentals bilder, men i princip inga ligger lagrade i Windows mappen Foton, utan alla mina bilder och filmer ligger på annan disk uder särskilda mappnamn.

 

Jag har ställt in så att alla filer som skall överföras från tex. kamera eller extern enhet såsom USB etc. alltid frågar var jag vill spara eller rättare sagt, jag väljer själv var dessa skall sparas. Aldrig läggs varken filer eller annat till standard Windows nedladdade filer, foton eller annan standardiserad plats.

Och har mycket bra koll på var vad vad jag har i mina separata fotomappar, tlll hjälp brukar jag förstås använda Adobe Bridge som ingår i Photoshop, men även utan detta verktyg.

 

Om du har klart för dig att du tydligt fått dubbletter bör du kunna använda Total Commander för att jämföra mappar med dubbletter och ta bort dom oönskade.

Ett annat sätt PFA: Skippa dubbletterna – och spara plats på hårddisken

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder i princip samma system. En ssd (alltså med Foton) och sen ytterligare två mekaniska diskar som var och enär uppdelad i olika partitioner. De bilder jag förlorat hade jag placerat i lämplig mapp på en av de andra diskarna. Har alltid haft en disk för bara Windows. Andra meningen ssd för C etc. Varför går det inte att flytta markören för att göra ändringar om jag skriver fel? Betr dubbletterna använder jag programmet Double Killer sen flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag har 3 st. SSD samt 3 st. HDD och aldrig att att jag använder en SSD för att lagra foton, filmer, musik och dyl. på.

Till detta använder jag hårddiskar.

 

Det har att göra med att min C-SSD är begränsad och i huvudsak bara innehåller operativsystemet samt vissa utvalda program.

På min D-disk däremot har jag 1TB Samsung 850 Pro SSD och där har jag 90% av alla installerade progran inkl. spel.

Sedan har jag en M2.SSD BPX på 480GB som är i princip full med spel.
Där det krävs snabb dataöverföring och huga det går snabbt skall jag säga.


Dom tre hårddiskarna ja där lagrar jag bilder och filmer, musik, annat liksom backup etc.

Inte ens vid bildredigering använder jag en SSD, utan HDD.

Då har jag i Adobe Photoshop eller i Adobee Premirere satt SSD som sk. temp disk, men allt lagras på HDD.

Lika vid CAD/CAM.
Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tänker vi lika. På mina två nyaste har jag ssd 120 på den ena och ssd 250 gb på den andra och på dessa fins endast operativsystemen w10 pro resp w10 home. Den tredje laptopen är gammal vå bara en hdd med 4 partitioner. Det ska stå så och inte vå! Till ssd 120 har jagen hdd 1t och en 0,5 tb. Ssd 250 har en hdd på 2 t. Datorerna med ssd  har processor i7 och 16 mb ddr3 resp ddr4. Med Telias 250 tycker jag de har skaplig fart också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...