Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Amandus

Partioner?

Rekommendera Poster

När man installerar Windows 10 i UEFI så skapas det 4 partitioner, men hu många skapas i Windows 8 UEFI? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja detta kan vara orsak till förvirring ibland.

Windowds10 på ett moderkort med UEFI BIOS skapar automatiskt 4 partitioner: (och det stämmer även hos mig).

När disken är installerad i UEFI/GPT så kan Windows 10 automatiskt formatera disken och skapa partitioner.

I samband med detta så skapas 4 st partitioner faktiskt.

1. En är för Recovery en sk. återställnings partition. Där det går att boota upp datorn direkt från uppstart och göra en systemåterställning - i vissa lägen vid problem.

Den används inte annat än vid särskilda manuella återställnings-skapning procedurer i Windows 10 eller från fabrik vid försäljning av förinstallerade Windows maskiner.

2. En är för EFI en särkild partition innehållande BootLoader och annan väsentlig del för att en modern dator med UEFI överhuvudtaget skall kunna Boota och sedermera starta operativsystemet, bra mycket snabbare än tidigare. Används i synnerhet om operativsystemet har stöd för EFI (liksom Windows 8/10 vissa Linux distrubitioner etc.) men även i vanlig boot.

3. En är för MSR (Microsoft reserved) som egentligen är helt onödig, fast brukar vara väldigt liten, men mitt råd att rör den inte. Aldrig större än några få hundra MB.

4 Den sista som du kanske formaterar som NTFS är den egentliga partitionen där du har ditt operativsystem på. Alla dom 3 tidigare skall vara dolda, medan denna sista skall vara öppen och det är där du installerar dina program på.

Obs! Denna partition där operativsystemet ligger på, måste inte vara "boot-bar"" den kan lika gärna ligga på en annan disk, så länge som partition #2 pekar var operativsystemet ligger. Det kan också vara så att båda dessa ligger på exakt samma disk - inga problem det heller, för har man fler än en disk vid installation av Windows, så kommer per automatik boot partitionen installeras på första disken i SATA-nr. följden och operativsystemet på nästa.

• Det är därför jag alltid rekommenderar att bara ha en disk inkopplad vid ny-installation av vilket operativsystem som helst.
    I annat fall måste man alltid ha två hårddiskar/SSD inkopplade i rätt ordning, för att överhuvudtaget kunna starta sitt operativsystem  - om inte installationsdisken ligger först bland moderkortets SATA-portar tex. SATA port 0.

Vill man kan man innan formatering av denna dela upp den i ytterligare partitioner tex. C och D och sedan formatera dessa, men aldrig skall man röra dom 3 första dolda och ibland kan dessa ligga lite i annan ordning, men betydelsen är densamma och viktiga.

I Windows 7 finns åtminstone 2 st. dolda av samma orsak.

Ni är välkomna att korrigera mig för ev. felaktigheter i det jag sagt i hastigheten här.

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu